Gå til innhold

2 stk. S-ATA raptorer (36,7gb) i raid, hvordan?


Caliber

Anbefalte innlegg

Hei. Har tidligere kjørt med en raptor som systemdisk og en maxtor 160gb s-ata som lagringsdisk, men har nå skaffet meg en til raptor. Kunne noen forklart meg skritt for skritt hvordan jeg setter disse til raid 0 (men OS på) og maxtoren som lagrinsdisk alene? Haster litt, men skal ikke mase... ;)

 

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra skjermbildet ser det ut til at du benytter S-Ata kontrolleren på et ICH5R brikkesett? Har du installert Intel Application Accelerator RAID edition?

 

Jeg har gjort tilsvarende operasjon en gang for noen måneder siden, da til RAID 1. Fremgangsmåte fritt etter hukommelsen: Mener jeg gikk inn i IAARe, merket begge diskene og valgte noe sånt som "Create RAID volume". Du får da opp en dialog hvor du kan velge RAID nivå og forksjellige parametere.

 

Dette bør gå uten at data blir ødelagt men du bør kjøre backup av viktige data før du drar igang.

Lenke til kommentar
Ut i fra skjermbildet ser det ut til at du benytter S-Ata kontrolleren på et ICH5R brikkesett? Har du installert Intel Application Accelerator RAID edition?

 

Jeg har gjort tilsvarende operasjon en gang for noen måneder siden, da til RAID 1. Fremgangsmåte fritt etter hukommelsen: Mener jeg gikk inn i IAARe, merket begge diskene og valgte noe sånt som "Create RAID volume". Du får da opp en dialog hvor du kan velge RAID nivå og forksjellige parametere.

 

Dette bør gå uten at data blir ødelagt men du bør kjøre backup av viktige data før du drar igang.

Ja, sitter på et abit ic7-max 3 (profilen min). D gjør ikke noe om jeg må formatere den originale raptoren.

 

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar

Har du Intel Application Accelerator RAID edition programmet på startmenyen? Hvis ikke last ned her: http://downloadfinder.intel.com/scripts-df...49&DwnldID=6868

 

 

Fortsatt etter hukommelsen:

Åpne programmet. Du skal her se begge raptordiskene. Marker begge og høyreklikk. Jeg mener å huske at du her skal ha mulighet til å velge "Create RAID volume" eller noe sånt.

 

Har dessverre ikke dette foran meg nå så jeg klarer ikke gi noen nærmere forklaring.

Lenke til kommentar

Kan gi det et forsøk. Koble fra andre disker slik at kun raptor diskene er koblet til. Sjekk at instillinger i bios er riktig. Når dette er gjort oppretter du et raid array. Det gjør du ved å trykke ctrl-i eller ctrl-s, alt etter hvilke kontroller du har koblet diskene på. I ditt tilfelle blir det førstnevnte tenker jeg. Sett opp raid0 i raidmenyen, som ikke burde være noe problem. Reboot med xp cd`n. Trykk F6 når xp spør om du vil installere andre enheter. Sett inn disken, med raid driverne (som sikkert følger med hk) og velg og velg riktig driver. Hvis du har valgt riktig driver vil du da se raptor diskene som en hel disk på 74GB når du skal til å installere. Og da går det jo av seg selv. Hvis du ikke har fått det til enda, hjelper kanskje dette litt hvis jeg har husket dette riktig da =)

Lenke til kommentar

Hva med å prøve det som står på skjermen da " CTRL-I"

og F4 .

Ser ut som raid volume ikke er definert/konfigurert .

 

Etter at det er i orden må du boote med xp cd og SIL 3114 driverne på en diskett.

JA Floppy ....

Og benytte F6 under xp install .

 

Dette er nevnt før .

Og en annen ting er at du stortsett i alle SIL raid installasjoner må

ha vanlige ATA disker frakoplet (kun s-ata diskene tilkoplet uner xp installasjon)

Lenke til kommentar

Hei igjen. Tror jeg fikk det til, måtte faktisk bare flytte litt på s-ata kontaktene mine (maxtoren på s-ata 1, raptorene på s-ata 2 & 3) for at det skulle fungere. Men selv om diskene egentlig skal være 36,7gb hver, dukket begge opp med forskjellige størrelser og totalen av de to diskene i raid-arrayet ble rund 66gb. Er egentlig ikke så nøye, men lurer på hva dette kan skyldes? Tusen takk for hjelpen selv om jeg til slutt fant løsningen selv, alltid godt å vite at man kan få hjelp et sted!

 

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar
heisann.

fint at alt gikk som det skulle ;)

lurer på, hvor mye raskere i "overall"bruk er 2xraptor i raid0, enn fks wd 120sata.
vil man merke forskjellen? booter raskere? loading i spill?? +produsenten har angitt tallet 5.2ms har sett i flere tester at dette ikke r riktig , dermed 8,3-9.
hva har dere erfart med disse diskene`?

mvh. f*** a duck
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat vært gjennom det samme.

Sjekk at jumperen står på "enable s-ata" og at bios sier det samme.

 

Jeg måtte flytte viktige data fra den første raptoren, over på maxtoren.

Så formaterte jeg raptoren fra maxtor disken, slik at jeg skulle få to tomme (de må være tom for å sette opp raid 0) disker til raid-oppsettet mitt.

Så fjernet jeg maxtoren, og bootet opp med bare Raptorene og innstallerte sata/raid driverene.

Så installerte jeg W2000 på raptorene i raid 0, hadde da ca. 70Gb tilgjengelig.

Når raptorene var oppegående, innstallerte jeg maxtoren igjen og flyttet nødvendig data over på raid-settet, og tok likegodt en full formatering av maxtoren (ikke nødvendig, men det er kjekt med "rene" disker iblandt).

Lenke til kommentar

Jeg har ikke raptors men maxtor diamind max 9 sata .

 

Folk tror ikke noe på performance økning i sil raid 0 .

Bare prøv en defrag med diskene i raid-0 kontra single.

Joda det er dobbelt så raskt å defragmenere disken/partisjonen,

 

Beste raid-0 for sil3112 nforce er 16kb stripe og faktisk

default ntfs cluster size ,

 

Har testet diverse nå i et par maåneder og

ender opp med 16kb stripe og default NTFS .

Lenke til kommentar
Jeg har ikke raptors men maxtor diamind max 9 sata .

 

Folk tror ikke noe på performance økning i sil raid 0 .

Bare prøv en defrag med diskene i raid-0 kontra single.

Joda det er dobbelt så raskt å defragmenere disken/partisjonen,

 

Beste raid-0 for sil3112 nforce er 16kb stripe og faktisk

default ntfs cluster size ,

 

Har testet diverse nå i et par maåneder og

ender opp med 16kb stripe og default NTFS .

Hvilket testprogram har du brukt da? Det er forskjellig ifra hva slags testprogram du bruker og hva som er best. og skal du lese ifra disken er liten stripesize greit nok ,men du skal jo også skrive til disken og da går det kjappere med høy stripesize =)

 

F*** a duck: Har du ikke tenkt og trekke litt ifra pga rotasjonshastighet? Er en grunn til at de fleste IDE disker ligger på omtrent 13ms i HDtach. Min 180gxp lå på 12.1 og det var jeg meget førnøyd med =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...