Gå til innhold

Hva kan AT PSU'er brukes til?


Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet det er gammeldags og utdatert, men den gir jo fine spenninger ut som sikkert kan brukes til noe fornuftig. Jeg har egentlig en de idèer selv, men vil gjerne høre deres kreative forslag først.

 

PS. Jeg har en drøss slike liggende, og synes det er for galt å hive de alle sammen. De er alle mellom 115W og 200W.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det kan f.eks brukes til å lage en testbenk for alt elektronisk man mekker som man skal ha inn i kassa slik at man kan teste det på en trygg måte først uten å svi alle portene på hk'et. da kan man legge til at men kunne tenke seg å koble ting på for å teste driver spenninger og strømmer som f.eks mus og tastatur-porter, usb, firewire parallell, seriell osv. Noe ala den som er vist på metku.net.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor AT PSU'n trenger last for å starte?

 

Har en gammel en med en nydelig knapp for å starte utenom hovedkortet, laster den med en liten LED-krets på +5V/Jord på den lille drevkontakten, men når jeg starter PSU'en stopper den opp med en gang (vifta snurrer ca 10 omdreininger).

 

Må noen av de ledningene som (vanligvis) connectes til hovedkortet kortsluttes?

Lenke til kommentar

Joda, kjørte akkurat en gammel pentium166 med den :) Men skal prøve igjen litt med en diskettstasjon ellerno tilkoblet jeg, evt finne noe spennende, morsomt og _litt_ å leke med som jeg kan putte på 12V'n :) Takk for tips!

 

Edit: Btw, laster lys-i-plexi-saken din 12V eller 5V? Og hvilken tilkobling bruker du den på?

Endret av koks
Lenke til kommentar

later kun på 5V siden det bare er 1 diode og 1 motstand. Det er jo mulig at psu vifta mi går rett på 12V og dermed allerede har en last på 12V, men den er sinnsykt stille ( må ha dioden koblet til får å se at den erpå :p ) Den lille testern er forøvrig koblet til en floppy kontakt ( de små)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan (hvis du trenger det) bruke den som xtra strømforsyning i pc'en din..

 

Bygg om hele greia, riv ut vifta(trenger ikke den når du ikke belaster den fullt), beskjær psu-kabinettet, kobl til et relè (slik at den skrur seg på når den får 12v fra hoved-PSU'en din). Eventuellt bygg 1 el. 2 AT sammen med ATX PSU til en strømforsyning vha. overnevnte og skru boksene sammen med en 120mm vifte som kjøler igjennom begge 2/alle 3...

 

utennavn.JPG

 

Da har du nok strøm :thumbup:

Lenke til kommentar
JEG FANT NETTOPP EN AT PSU SOM JEG SKAL BRUKE TIL ALT

Hold slike kommentarer for deg selv.

jeg beklager, men i en tidligere post sa jeg at jeg ble meget lei meg når den gamle at psu en tok kvelden, så jeg ble meget glad når jeg fant en ny en.

 

men igjenn jeg beklager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...