TettSpaden Skrevet 16. februar 2004 Skrevet 16. februar 2004 Hallo jeg driver å skal hjelpe en kompis med å ta backup av hans forholdsvis digre dvd samling, ca 300dvd, må kjøpe en dvd brenner samt tomme dvd'r, hva anbefaler derè? det er meget viktig at det er en stabil og rask spiller, samt at den ikke er kresen på media. bør ikke koste mer enn rundt 1000lappen er det forresten vanskelig å kopiere dem? må man krympe dvdme og slikt fortsatt? får man alt inn på en vanlig dvd med dvd lyd og bilde kvalitet samt undertekster? og hvor lang tid tar en slik prosess? takker for tips
OC-Freak Skrevet 16. februar 2004 Skrevet 16. februar 2004 Anbefaler selv NEC ND-2500A. +Kjøp Verbatim 4x DVD-R i 25spindel (under 15kr pr plate hos multicom.no) og brenn på 8x - funker som bare det Ja på 2 lags plater må man komprimere, www.dvdshrink.org for eksempel...men tror andre enn meg er bedre på dette så jeg overlater komprimerings anbefaling til andre.
TettSpaden Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Skrevet 16. februar 2004 takker for svar er det ikke også sånn at noen stue dvd spillere tar enten + eller -`? eller er ikke det noe man trenger tenke på lenger?
vega77 Skrevet 16. februar 2004 Skrevet 16. februar 2004 Min spiller er kresen på +RW plater mens +r går helt greit. Er vel lurt å kjøpe en eller to plater for å teste først. Bruker nero for å komprimere og brenne dvd'r. Og kjører programmet anydvd som fjerner soner og de fleste kopisperrer. vegard
TettSpaden Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Skrevet 16. februar 2004 Takker Vega77 er det greit å få dvd'r da ned til 4,7gb? uansett hvor store de er fra begynnelsen? hvordan blir kvaliteten på lyd og bilde etterpå? og kan man fortsatt beholde muligheten til norsk undertekst f.eks? vil helst ikke ha merkbart tap på hverken lyd eller bildekvalitet, men dette er kanskje uungåelig?
OC-Freak Skrevet 16. februar 2004 Skrevet 16. februar 2004 takker for svar er det ikke også sånn at noen stue dvd spillere tar enten + eller -`? eller er ikke det noe man trenger tenke på lenger? Jo det er en liten prosentdel som ikke leser noen brente DVD plater, men de fleste leser begge format. DVD-R er litt mer støttet enn DVD+R (86% av spillerene som støtter DVD+R mot 93% som støtter DVD-R i følge noen tester).
Goebbels Skrevet 16. februar 2004 Skrevet 16. februar 2004 er det greit å få dvd'r da ned til 4,7gb? uansett hvor store de er fra begynnelsen? hvordan blir kvaliteten på lyd og bilde etterpå? og kan man fortsatt beholde muligheten til norsk undertekst f.eks? vil helst ikke ha merkbart tap på hverken lyd eller bildekvalitet, men dette er kanskje uungåelig? Er ikke noe særlig problem det.. bruker dvdshrink og den bare tilpasser dvd'n til 4,7 GB. det som ofte kan være triks er å "spare" noen 100mb ved å velge bort spansk og liknende-tale, for å få bedre plass til selve filmen. men har ikke merket noe spes kvalitetstap selv med komprimering under 50% av original str med dvdshrink
TettSpaden Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Skrevet 16. februar 2004 Takker igjen for svar ett nytt spørsmål jeg ser at nec 1300 koster ca 3-400kr mindre enn nec 2500, er det en like bra brenner bortsett fra hastigheten?` vet ikke hvor stor hastighets forskjellen fra 4x-8x utgjør i tid, men er det veldig mye? ser man kan få samsung dvd- media 5stk for 45kr, men de er jo kun 2 ganger, blir det taen sinnsykt lang tid på en dvd da? det blir jo alt i alt en veldig stor prisforskjell fra 2x til 4x på media også.. ca halv pris jeg ser det står jewelcase på noen dvd, betyr det at de er i vanlig hardplast cd cover?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå