Gå til innhold

Hardiskfeil?

stein73

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ennå av de som ennå sliter med en 10gigers harddisk. Vel problemet begynnte når jeg skulle koble en 80gig i tillegg (cable connect). Har koblet allt tilbake nå,biosen finner 10giggern men den kan ikke boote ser det ut som. Er det noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går ut i fra at du mener "cable select" og ikke "cable connect".

Det beste er egentlig å definere hvilken som er master og hvilken som er slave ved hjelp av jumperen(e) som er på diskene. Det ser ut som dette er problemet ditt. Hvis du setter 10giga'en på "Master" og 80giga'en på "Slave", vil nok problemet løses.

Merk: noen disker gir deg muligheten til å velge "Master" eller "Master w/slave present". Du skal i dette tilfellet velge den siste (godt mulig du vet dette, men jeg tok det bare med slik at det ikke skulle være noen som helst tvil ;) )

Skrevet

Har allerede testet dette men det funker ikke :-( Fjerna også 80giggern,og koblet opp opplegget som jeg hadde før jeg koblet opp 80giggern. Men den gamle harddisken vil ikke boote selv om biosen finner disken. Derimot har jeg ingen problem hvis jeg bare kobler opp 80giggern alene. Det som er ergelig er at har viktige data på den gamle harddisken.

Skrevet

Det som kan være løsningen da, er rett og slett å installere windows på 80-giga'en for så å flytte over alle filene fra 10-giga'en etterpå. Det kan være problemer med boot-sectoren på 10-giga'en, har opplevd dette selv med gamle disker (dog ikke så plutselig).

En generell regel: hvis hd'en er gammel og begynner å lage krøll: flytt all viktig data vekk fra den så fort som overhodet mulig..

Skrevet

Det var jo akkurat det jeg skulle gjøre og laste over de viktige filene til nyhardisken før jeg ga den gamle en verdig begravelse. Vel har innstallert windows på 80giggern og windows finner 10giggern MEN får bare beskjed at den må formateres....sukk

Skrevet

Alltid like trist med datatap.. Det finnes forresten programmer som kan klare å hente tilbake filer på en slik disk. Prøvde et en gang i tiden som het EasyRecovery Pro. Det fungerte greit, men filer som var fragmentert var ikke mulig å gjenopprette. Mulig du finner andre programmer som gjør jobben bedre.

Lykke til :thumbup:

Skrevet (endret)

Har greid og gjennopprette fat32 partisjonen på den gamle harddisken ved hjelp av Norton Diskdoctor,men ntfs delen ligger fremdeles i mørket. Noen forslag?

Endret av stein73
Skrevet

Nå har jeg endelig fått recovra ntfs delen med iRecover men alle tekstdocumentene er kryptert og mp3 filene virker ikke,kan det være for at den ntfs partisjonen min var passordbeskyttet i utgangspunktet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...