Gå til innhold

SocketA (AMD) kjølere


JohndoeMAKT

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke at Silent boost får de temperaturene i testene. Jeg har også XP2500+ som i testene, og er på nesten over 50 idle uten klokking. Dette er uten sidedør, så den trekker luft rett fra rommet. Er det noen andre enn meg som har Silent boost her?

Lenke til kommentar

EDIT: Uff så feil jeg tar...

 

En grunn kan være at du har 21dB versjonen, og de har testet 28dB versjonen.

Andre grunner kan være at du har f.eks 24 grader i stua di, mens de har 17 grader.

Kansje de har bedre airflow enn det du har, og muligens enten din eller deres (eller begge) tempsensorer viser litt feil. Mange bekker små blir til en stor å vet du, så til sammens kan mange slike ting bli 10 grader.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
NB! Viften som benyttes er sannsynligvis en Panasonic Panaflo FBL08A12M med et støynivå på 28 dB(A), ikke 21 dB(A) som oppgitt av Thermaltake.

 

panaflo.jpg

 

Som du ser her, så har de i den første testen fått den med 28dB vifte, og det har sikkert de i den andre testen også. Om du har 21dB viften så skal det forklare temperaturene dine. Om du har 28dB versjonen kan du lett finne ut, enten ved å skru ut de fire skruene, eller ved å bare lytte til viftene. Dersom du hører viften fra 10meters avstand fra åpent kabinett så er det nok 28dB versjonen du har. Gi oss en oppdatering på hva du har og hvor du kjøpte den.

Lenke til kommentar
NB! Viften som benyttes er sannsynligvis en Panasonic Panaflo FBL08A12M med et støynivå på 28 dB(A), ikke 21 dB(A) som oppgitt av Thermaltake.

 

panaflo.jpg

 

Som du ser her, så har de i den første testen fått den med 28dB vifte, og det har sikkert de i den andre testen også. Om du har 21dB viften så skal det forklare temperaturene dine. Om du har 28dB versjonen kan du lett finne ut, enten ved å skru ut de fire skruene, eller ved å bare lytte til viftene. Dersom du hører viften fra 10meters avstand fra åpent kabinett så er det nok 28dB versjonen du har. Gi oss en oppdatering på hva du har og hvor du kjøpte den.

Jeg har panaflo viften, men her om dagen skjedde det noe dramatisk. Jeg skulle sjekke om en temperatur alarm virket, derfor stilte jeg den 1 grad høyere enn det CPU var, slik at jeg bare kunne holde foran vifta slik at den steg 1 grad. Jeg kikket en annen retning mens jeg ventet, og plutselig mistet jeg litt balansen, slik at neglen min gikk rett inni, og et vifteblad fløy ut av pc'en... :scared: Så nå har jeg satt på en antec vifte som fulgte med kabinettet istedet. Da er idle uten sidedør på 46 grader.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
smart... :p

Hehe... Nå har jeg hatt vannkjøling i noen dager, men idle ble 44 grader, og da synes jeg det ikke var verd den sjansen det er og ha vann i pc'en når jeg bare tjente to grader. Når jeg skulle sette på kjølern igjen, pusset jeg den med 1200 papir, og rengjorde cpu'en før jeg la på et perfekt lag med kjølepasta. Det hjalp! Nå er load på 48 grader! Før var det langt over 50. Idle ligger i overkant av 40.

Lenke til kommentar
Dette er en liten oversikt over de fleste FCPGA/SocketA kjølere med bra ytelse du får kjøpt i vårt kjære land.

Jeg gikk gjennom www.Microplex.no www.3dfxcool.no www.netconnection.no www.psdata.no www.komplett.no

og valgte ut de kjølerene jeg syntes passer inn her.

Dersom du vet om flere kjølere som fortjener å komme med eller om noe data her som er feil,

så skriv en post eller gi meg en pm.

Jeg skal prøve å oppdatere denne første posten med alle nye kjølere dere nevner.

Dersom en admin/mod hadde satt sticky/prioritert på denne så hadde det vært greit.

Husk å linke til denne posten dersom noen kommer med standard spørsmålet "hvilken kjøler til min k7".

 

Bildene og noe teks kommer fra webshopene nevnt over. Linken under bildet sender deg til samme

webshop som der bildet er lånt av, så jeg regner med at det ikke er noe problem med det

 

 

 

KOMPLETTE HSF'er (MED VIFTE)

Listet i den rekkefølgen jeg ville anbefalt de. Jeg har da tatt med i beregningen lyd og ytelse,

så selv om en kjøler ligger langt nede på listen så betyr ikke det nødvendigvis at den er dårlig.

Alle kjølerene som er tatt med her er av høy kvalitet.

 

 

 

A1745small.gif

Thermaltake Volcano 12

NOK 399.00

Støynivå 21-44 dBA

Fås hos netconnection, microplex og komplett

Brukertest @ hw.no

 

z7000cusmall.gif

Zalman CNPS 7000CU

NOK 449.00

lavt støynivå på 20dB

Fås hos netconnection, 3dfxcool og komplett

OBS! Passer til SocketA, Socket478 og Socket754

 

z7000alcusmall.gif

Zalman CNPS 7000ALCU

NOK 339.00

lavt støynivå på 20dB

Fås hos netconnection og komplett

OBS! Passer til SocketA, Socket478 og Socket754

 

a1607small.gif

Thermaltake Volcano 11

NOK 341.00

Støynivå 17-47 dBA

Fås hos netconnection, microplex og komplett

TEST1 OBS: V11+ er testet som koster 50,- mer.

 

MISTFBCUAR1.JPG

MIST CPU-kjøler, "Frostbite C"

NOK 395,00

Støynivå 19dB

Fås hos microplex

 

I181512.jpg

Cooler Master AERO 7+

NOK 318.50

23.6 ~ 37.5 dBA

Fås hos komplett

TEST1 TEST2

 

acbv83small.gif

Cooler Master Jet 7

NOK 349.00

Støy: 25,1 ~ 40,4 dBA

Fås hos netconnection, 3dfxcool og microplex

TEST1 TEST2

 

a1889small.gif

Thermaltake Silent boost

NOK 325.00

Støynivå 21/28 dBA !

Fås hos netconnection, microplex og komplett

TEST1 TEST2 TEST3

 

PS! Det finnes tydeligvis to versjoner av denne.

En med 21dB og en med 28dB støynivå, og mange butikker skriver ikke hvilken versjon de har.

Dersom du lurer på en bestemt butikk så kan du muligens sende en mail til de, og så skrive svaret du får her.

Da jeg kjøpte to slike på www.hwb.no så fikk jeg to 28dB

 

411.jpg

Kamakaze Rev.2

NOK 395.00

Støynivå 16-37 dB

Passer både P4 og K7

Fås hos 3dfxcool

TEST1 TEST2 TEST3

 

MISTST1.JPG

MIST CPU-kjøler, "Silent Twin"

NOK 395,00

Støynivå 19dB

Fås hos microplex

TEST1 TEST2

 

S101819.jpg

Igloo Silent Breeze 462 II

NOK 217,-

Støynivå = 19dB

Fås hos bla PSDATA og komplett

TEST1

 

 

 

 

 

 

KJØLERE HVOR VIFTE IKKE FØLGER MED

Listet etter ytelse (kilde: bla heatsink roundup @ overclockers.com)

 

 

SLK900.JPG

SLK900 Thermalright SLK 900 CPU-kjøler

NOK 445,00

Fås hos microplex

Test søk

 

MCX462V.JPG

MCX462V Swiftech MCX462V CPU-kjøler

NOK 549,00

Fås hos microplex

TEST1

Test søk

 

SP94small.gif

Termalright SP97

NOK 495.00

Fås hos netconnection

Test søk

 

ALX800.JPG

Thermalright ALX800

NOK 285.00

Fås hos microplex

TEST1

Test søk

 

slk800small.gif

Thermalright SLK 800

NOK 495.00

Fås hos netconnection

Test søk

 

sk7small.gif

Thermalright SK7

NOK 295.00

Fås hos netconnection

Test søk

 

PAL8045.JPG

Alpha PAL 8045

NOK 420,-

Fås hos microplex, netconnection og 3dfxcool

OBS: Inkompatibelt med noen hovedkort og trenger 4 sockethull.

Test søk

 

MCX370CR2.JPG

CX370CR2 Swiftech CPU-kjøler

NOK 345,00

Fås hos microplex

Jeg har en boxed og 2, 80mm foran (som nesten ikke blåser) og en 120mm bak, men jeg har fortsatt 22c :p

 

Love my pc :love:

Lenke til kommentar
Dette er en liten oversikt over de fleste FCPGA/SocketA kjølere med bra ytelse du får kjøpt i vårt kjære land.

Jeg gikk gjennom www.Microplex.no www.3dfxcool.no www.netconnection.no www.psdata.no www.komplett.no

og valgte ut de kjølerene jeg syntes passer inn her.

Dersom du vet om flere kjølere som fortjener å komme med eller om noe data her som er feil,

så skriv en post eller gi meg en pm.

Jeg skal prøve å oppdatere denne første posten med alle nye kjølere dere nevner.

Dersom en admin/mod hadde satt sticky/prioritert på denne så hadde det vært greit.

Husk å linke til denne posten dersom noen kommer med standard spørsmålet "hvilken kjøler til min k7".

 

Bildene og noe teks kommer fra webshopene nevnt over. Linken under bildet sender deg til samme

webshop som der bildet er lånt av, så jeg regner med at det ikke er noe problem med det

 

 

 

KOMPLETTE HSF'er (MED VIFTE)

Listet i den rekkefølgen jeg ville anbefalt de. Jeg har da tatt med i beregningen lyd og ytelse,

så selv om en kjøler ligger langt nede på listen så betyr ikke det nødvendigvis at den er dårlig.

Alle kjølerene som er tatt med her er av høy kvalitet.

 

 

 

A1745small.gif

Thermaltake Volcano 12

NOK 399.00

Støynivå 21-44 dBA

Fås hos netconnection, microplex og komplett

Brukertest @ hw.no

 

z7000cusmall.gif

Zalman CNPS 7000CU

NOK 449.00

lavt støynivå på 20dB

Fås hos netconnection, 3dfxcool og komplett

OBS! Passer til SocketA, Socket478 og Socket754

 

z7000alcusmall.gif

Zalman CNPS 7000ALCU

NOK 339.00

lavt støynivå på 20dB

Fås hos netconnection og komplett

OBS! Passer til SocketA, Socket478 og Socket754

 

a1607small.gif

Thermaltake Volcano 11

NOK 341.00

Støynivå 17-47 dBA

Fås hos netconnection, microplex og komplett

TEST1 OBS: V11+ er testet som koster 50,- mer.

 

MISTFBCUAR1.JPG

MIST CPU-kjøler, "Frostbite C"

NOK 395,00

Støynivå 19dB

Fås hos microplex

 

I181512.jpg

Cooler Master AERO 7+

NOK 318.50

23.6 ~ 37.5 dBA

Fås hos komplett

TEST1 TEST2

 

acbv83small.gif

Cooler Master Jet 7

NOK 349.00

Støy: 25,1 ~ 40,4 dBA

Fås hos netconnection, 3dfxcool og microplex

TEST1 TEST2

 

a1889small.gif

Thermaltake Silent boost

NOK 325.00

Støynivå 21/28 dBA !

Fås hos netconnection, microplex og komplett

TEST1 TEST2 TEST3

 

PS! Det finnes tydeligvis to versjoner av denne.

En med 21dB og en med 28dB støynivå, og mange butikker skriver ikke hvilken versjon de har.

Dersom du lurer på en bestemt butikk så kan du muligens sende en mail til de, og så skrive svaret du får her.

Da jeg kjøpte to slike på www.hwb.no så fikk jeg to 28dB

 

411.jpg

Kamakaze Rev.2

NOK 395.00

Støynivå 16-37 dB

Passer både P4 og K7

Fås hos 3dfxcool

TEST1 TEST2 TEST3

 

MISTST1.JPG

MIST CPU-kjøler, "Silent Twin"

NOK 395,00

Støynivå 19dB

Fås hos microplex

TEST1 TEST2

 

S101819.jpg

Igloo Silent Breeze 462 II

NOK 217,-

Støynivå = 19dB

Fås hos bla PSDATA og komplett

TEST1

 

 

 

 

 

 

KJØLERE HVOR VIFTE IKKE FØLGER MED

Listet etter ytelse (kilde: bla heatsink roundup @ overclockers.com)

 

 

SLK900.JPG

SLK900 Thermalright SLK 900 CPU-kjøler

NOK 445,00

Fås hos microplex

Test søk

 

MCX462V.JPG

MCX462V Swiftech MCX462V CPU-kjøler

NOK 549,00

Fås hos microplex

TEST1

Test søk

 

SP94small.gif

Termalright SP97

NOK 495.00

Fås hos netconnection

Test søk

 

ALX800.JPG

Thermalright ALX800

NOK 285.00

Fås hos microplex

TEST1

Test søk

 

slk800small.gif

Thermalright SLK 800

NOK 495.00

Fås hos netconnection

Test søk

 

sk7small.gif

Thermalright SK7

NOK 295.00

Fås hos netconnection

Test søk

 

PAL8045.JPG

Alpha PAL 8045

NOK 420,-

Fås hos microplex, netconnection og 3dfxcool

OBS: Inkompatibelt med noen hovedkort og trenger 4 sockethull.

Test søk

 

MCX370CR2.JPG

CX370CR2 Swiftech CPU-kjøler

NOK 345,00

Fås hos microplex

Jeg mener at noen burde ta en tit på Giga-bytes nye kjøler, det er den råeste, beste og med best design jeg har sett på¨veldig lenge!

 

Ta en titt hos microplex :D

Lenke til kommentar
Thermalrights ALX800 er også å få hos Microplex nå. Topp kjøler til en rimelig penge. Den har faktisk scora hakket bedre en SLK800 på en del tester

Men gutter (jenter) dere har jo ikke tatt meg GigaByte`s kjøler!

Hvis den hadde vært med hadde den banka dritten ut av ALLE andre kanskje untatt Cooler Master AERO 7+, fordi designet til Cooler Master`n er noe av det deiligst i hele verden! andre plass GigaByte-kjøler.

 

 

mvh Stian_A

Lenke til kommentar
smart...  :p

Hehe... Nå har jeg hatt vannkjøling i noen dager, men idle ble 44 grader, og da synes jeg det ikke var verd den sjansen det er og ha vann i pc'en når jeg bare tjente to grader. Når jeg skulle sette på kjølern igjen, pusset jeg den med 1200 papir, og rengjorde cpu'en før jeg la på et perfekt lag med kjølepasta. Det hjalp! Nå er load på 48 grader! Før var det langt over 50. Idle ligger i overkant av 40.

Hvis du har festa slangene bra nok, så er det 99 prosent sjangse for at den lekker.

Men gikk det bare 2c ned!? (med vannkjøling!)

Men åssen luft kjøler hadde (har) du a?

 

mvh Stian_A

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke at Silent boost får de temperaturene i testene. Jeg har også XP2500+ som i testene, og er på nesten over 50 idle uten klokking. Dette er uten sidedør, så den trekker luft rett fra rommet. Er det noen andre enn meg som har Silent boost her?

Vurdert å kjøpe ny cpu vifte!? hvis det er 50grader....jeg har 19c med en 120mm bak, og boxed!

Lenke til kommentar
' date='29/02/2004 : 03:38'] Hadde en gammel titan kjøler som cpu temp lå på 66 grader :scared:

Men så kjøpte jeg en 80mm enermax 1 stil funnel 80mm - 120mm å kjøpte 1 stk 120mm enermax å klemte alt det sammen til en superkjøler som idle temp på 32-36 grader å støyer moderat :thumbs::thumbup::thumbs::love::green::D

ehhh, jeg har fått mareritt pga. alle dem smil tryna dine! kan du VÆRE SÅ SNILL å bruke 4 istenden for 5?

 

PLEASE! mvh Stian_A :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...