Gå til innhold

Opptak av lyd (gitar) Hvilket lydkort?


Anbefalte innlegg

Spiller en del gitar og synes det hadde vært interessant å kunne ta opp lyden på pc'n. Gitaren er en vanlig "westerngitar" med stålstrenger og utgang til forsterker (drives av 9V batteri). Har prøvd å koble den til mic. inn på mitt soundstorm lydkort, men lyden bli preget av mye støy og dårlig kvalitet. Brukte ledningen som normalt går til gitarforsterkeren med en overgang for å få den til å passe inn i lydkortet. Lurer derfor på hva jeg trenger for å kunne få skikkelig kvalitet på opptakene. Holder det kun med et lydkort av bra kvalitet (i såfall hvilket), eller må jeg ha noe mer. Forforsterker e.l.? Er helt grønn....

Svar mottas med takk!

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man skal ta opp fra gitarforsterkere er nok bedre å ha en mikrofon av god nok kvalitet(rimimicen holder nok ikke) som er stilt opp og "hører" på gitarforsterkeren. Dette fordi høytalerelementet i forsterkeren farger lyden, og den farginga får man ikke med når man tar opp fra line out.

 

Litt hastig nå, så du hadde en akkgitar. Har du en mikrofon kan du jo også få den til å lytte på gitaren, eksprimenter! En annen greie er at i lydmikseren er ofte 20dB micboost slått på, det kan hjelpe å slå denne av.

 

En annen mulighet er at du har defekte kabler. Kobl kabelen ut av preampen på gitaren , og ta på tuppen, mens den er koblet i lydkortet og lyden er på. Du skal høre et sikkelig buuuut. Er det slik "buuut"-lyd mens kabelen er i, kan det skyldes at den er defekt.

Lenke til kommentar

Jeg bruker et Terratec 6fire 24/96... .Funker veldig bra det. Har også kompiser som bruker Audigy2, og dette funker like bra. Ellers har M-Audio også gode lydkort.... MEN jeg har også en kompis som tar opp gitar direkte via et nforce2 hovedkort med integrert lyd, og han funker det også greit hos (men med bittelitt ekstra støy pga integrert lydkort).

 

Tipper du får det til om du prøver deg litt fram og stiller litt i lydkontrollen til windows (prøv å skru av mic boost som tidligere nevnt). Du burde vel helst også prøve et annet lydinnspillingsprogram enn audiorecorder (som følger med windows).

Lenke til kommentar

For akkustisk gitar med innebygd mic, er det best å bruke

- en forforsterker som koples til lydkortet, eller

- via en mikrofon (forforsterker trengs her også)

...begge deler gir meget bra lyd, om det er bra utstyr som brukes.

 

I og med at du ikke har noen forsterker, vil jeg anbefale deg et Firewire lydkort med innebygde forforsterker(e) f.eks M-AudioFIREWIRE Audiophile

som du får på "superpakketilbud" på http://www.lydmakeriet.no/

 

Da det til syvende og sist er det svakeste leddet i kjeden, som avgjør lydkvaliteten, så da hjelper det ikke om du bruker fiberoptiske kabler el. om f.eks converterne i lydkortet ditt er dårlig.

 

Selv bruker jeg følgende linjer

Akustisk gitar > preamp > analog/digital Coverter > Firewire (z-link heter det på mine Creamware-kort) > til PC (lydprogram)

el ak gitar > mic & preamp > -------"--------

 

For el gitar bruker jeg ofte V-Amp om jeg skal ta opp i stereo med effekter.

Kopler L og R out til hver sin monokanal (eller 1 stereo) på converter ev lydkort.

 

Da det er lettere å legge til effekter, enn å fjerne dem, kan det være lurt å spille inn uten for mye effekter.

..........uansett - lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...