Gå til innhold

MS hacket


Anbefalte innlegg

Dette er jo sikkert _veldig_ gode nyheter for wine prosjektet, vis de får tak i den koden så kan de bare "bygge windows" på nytt som wine :green:

Dette er _veldig_ dårlige nyeter for WINE-prosjektet. Om de så mye som myser på koden vil Microsoft enkelt kunne stanse hele WINE-prosjektet. Om de ikke ser på koden, finner sikkert Microsoft en måte å stanse dem likevel, med den lekkede kildekoden som alibi.

 

Kort sagt: om du tror du noen gang i løpet av ditt liv kan komme til å ønske å bidra til et fri programvare-prosjekt, IKKE SE PÅ MS-KODEN. Ikke last den ned, ikke besitt den. Sky den som pesten.

 

Om du likevel ser på koden, og du søker jobb som programutvikler, ville jeg ihvertfall vært veldig skeptisk til å ansette deg. Det er rett og slett for farlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her er den ;)

 

Source Code to Windows 2000

 

#include "win31.h"

#include "win95.h"

#include "win98.h"

#include "workst~1.h"

#include "evenmore.h"

#include "oldstuff.h"

#include "billrulz.h"

#include "monopoly.h"

#define INSTALL = HARD

char make_prog_look_big[1600000];

void main()

{

while(!CRASHED)

{

display_copyright_message();

display_bill_rules_message();

do_nothing_loop();

if (first_time_installation)

{

make_50_megabyte_swapfile();

do_nothing_loop();

totally_screw_up_HPFS_file_system();

search_and_destroy_the_rest_of_OS/2();

make_futile_attempt_to_damage_Linux();

disable_Netscape();

disable_RealPlayer();

disable_Lotus_Products();

hang_system();

}

write_something(anything);

display_copyright_message();

do_nothing_loop();

do_some_stuff();

if (still_not_crashed)

{

display_copyright_message();

do_nothing_loop();

basically_run_windows_3.1();

do_nothing_loop();

do_nothing_loop();

}

}

if (detect_cache())

disable_cache();

if (fast_cpu())

{

set_wait_states(lots);

set_mouse(speed, very_slow);

set_mouse(action, jumpy);

set_mouse(reaction, sometimes);

}

/* printf("Welcome to Windows 3.1"); */

/* printf("Welcome to Windows 3.11");

*/

/* printf("Welcome to Windows 95"); */

/* printf("Welcome to Windows NT 3.0");

*/

/* printf("Welcome to Windows 98"); */

/* printf("Welcome to Windows NT 4.0");

*/

printf("Welcome to Windows 2000");

if (system_ok())

crash(to_dos_prompt)

else

system_memory = open("a:swp0001.swp",

O_CREATE);

while(something)

{

sleep(5);

get_user_input();

sleep(5);

act_on_user_input();

sleep(5);

}

create_general_protection_fault();

Lenke til kommentar
Jeg testet IE for solaris for et par år siden... det gikk treeeegt. Men er jo interessant om MS vurderer en linux port av f.eks. IE. Men jeg tviler utrilig sterkt på det :)

FreeBSD, kanskje, for der finst i alle fall dotNet. Det verkar nesten som om FreeBSD-greiene er Microsofts open source-alibi, og at dei demonstrativt unngår Linux...

 

Eg klarar ikkje å sjå at dette her får positive følgjer. Det er vel nesten sikkert at nokon vil utnytta denne situasjonen til å svartmala open source-miljøet :(

Og det skjer her: :mad::angry:

fra http://www.internetnews.com/ent-news/article.php/3312451

 

Didio said. "With the open source community, there are a large percentage of tinkers and 'ankle biters' who are trying their hand at hacking. Some are even communicating with each other. So it only takes one or two of these groups sharing information to be able to pull something off. When you have this type of passion, it's hard to fight because these people are like virtual suicide car bombers.

Lenke til kommentar
her er den ;)

 

Source Code to Windows 2000

 

#include "win31.h"

#include "win95.h"

#include "win98.h"

#include "workst~1.h"

#include "evenmore.h"

#include "oldstuff.h"

#include "billrulz.h"

#include "monopoly.h"

#define INSTALL = HARD

char make_prog_look_big[1600000];

void main()

{

while(!CRASHED)

{

display_copyright_message();

display_bill_rules_message();

do_nothing_loop();

if (first_time_installation)

{

make_50_megabyte_swapfile();

do_nothing_loop();

totally_screw_up_HPFS_file_system();

search_and_destroy_the_rest_of_OS/2();

make_futile_attempt_to_damage_Linux();

disable_Netscape();

disable_RealPlayer();

disable_Lotus_Products();

hang_system();

}

write_something(anything);

display_copyright_message();

do_nothing_loop();

do_some_stuff();

if (still_not_crashed)

{

display_copyright_message();

do_nothing_loop();

basically_run_windows_3.1();

do_nothing_loop();

do_nothing_loop();

}

}

if (detect_cache())

disable_cache();

if (fast_cpu())

{

set_wait_states(lots);

set_mouse(speed, very_slow);

set_mouse(action, jumpy);

set_mouse(reaction, sometimes);

}

/* printf("Welcome to Windows 3.1"); */

/* printf("Welcome to Windows 3.11");

*/

/* printf("Welcome to Windows 95"); */

/* printf("Welcome to Windows NT 3.0");

*/

/* printf("Welcome to Windows 98"); */

/* printf("Welcome to Windows NT 4.0");

*/

printf("Welcome to Windows 2000");

if (system_ok())

crash(to_dos_prompt)

else

system_memory = open("a:swp0001.swp",

O_CREATE);

while(something)

{

sleep(5);

get_user_input();

sleep(5);

act_on_user_input();

sleep(5);

}

create_general_protection_fault();

nææææ, seriøst???

 

Kuuuuly....

 

Skal laste den ned...

 

Er det lov??

Lenke til kommentar
Og det skjer her: :mad::angry:

fra http://www.internetnews.com/ent-news/article.php/3312451

 

Didio said. "With the open source community, there are a large percentage of tinkers and 'ankle biters' who are trying their hand at hacking. Some are even communicating with each other. So it only takes one or two of these groups sharing information to be able to pull something off. When you have this type of passion, it's hard to fight because these people are like virtual suicide car bombers.

Det var kanskje nokon som fann ut at den kommentaren der ikkje var heilt balansert... Eg finn i alle fall ikkje att det avsnittet i artikkelen.

Lenke til kommentar
Og det skjer her: :mad::angry:

fra http://www.internetnews.com/ent-news/article.php/3312451

 

Didio said. "With the open source community, there are a large percentage of tinkers and 'ankle biters' who are trying their hand at hacking. Some are even communicating with each other. So it only takes one or two of these groups sharing information to be able to pull something off. When you have this type of passion, it's hard to fight because these people are like virtual suicide car bombers.

Det var kanskje nokon som fann ut at den kommentaren der ikkje var heilt balansert... Eg finn i alle fall ikkje att det avsnittet i artikkelen.

Innrømmer Closed-source miljøet at de aldri kan vinne?

Lenke til kommentar
' date='13/02/2004 : 21:57'] Kanksje de ble lei av å måtte patche selv hele tiden, så de heller la ut den mest problematiske delen av koden (den som skapte mest problemer) i håp om at folk skulle finne disse? :]

MS vet hva som er galt med Windows - men de vil ikke fikse det, for om de gjør det betyr det digre endringer i kjernen. Mange windows program bygger på disse feilene, og derfor må disse også fikses.

 

De har bygd opp på kode som ikke har vært skikkelig og fikset den på et høyere plan enn kernel kode - og derfor blir det ustabilt på den måten.

 

Det er også masse kode som får Windows til å virke mere responsivt, mens den egentlig ikke er det.

 

( Jeg har selv aldri lest på koden til Windows, men hadde en i Oxford Computer Society som hadde (via MSNDB eller hva det heter) - og snakket litt om den).. :p

Lenke til kommentar
Dog, de ser ut til å kvitte seg med uhorvelig mye gammel dritt i form av et rotete register og masse tull med DLL-filer i Longhorn.

Det høres veldig bra ut. Har vel alltid vært mot registeret og dll-filer. (Vel, dll-filer er jo bare systemfiler, så hvorfor klage? :p)

 

Menmen, kommer nok ikke flere windows-versjoner på denne boksen! :D

Uansett hva de måtte finne på.

Lenke til kommentar
Dog, de ser ut til å kvitte seg med uhorvelig mye gammel dritt i form av et rotete register og masse tull med DLL-filer i Longhorn.

Det høres veldig bra ut. Har vel alltid vært mot registeret og dll-filer. (Vel, dll-filer er jo bare systemfiler, så hvorfor klage? :p)

 

Menmen, kommer nok ikke flere windows-versjoner på denne boksen! :D

Uansett hva de måtte finne på.

Å være "mot DLL filer" er ikke så fornuftig ;)

 

Linux har jo SO filer. Problemet i windows er vel at de har et ubrukelig versjonsnumreringssystem på DLL filene som skaper masse problemer. Bra for dem om de får fiksa på dette.

Lenke til kommentar

Alt dette med å ikkje sjå på koden er svært overdrive. Eg har sett på koden til Linux, det gjer meg ikkje uaktuell til å verte tilsett nokonplass. All programmeringskode er på ein eller annan måte inspirert frå noko anna, og det at du har sett i t.d. MS sin kode at dei faktisk bruker ein for-loop for å søke gjennom ein array av eit eller anna, betyr ikkje at dei har einerett på det.

 

Likevel er det moralsk tvilsomt og ulovlig å setje seg ned å studere MS sin kode. Men at det på nokon måte hemmer din evne til å skrive eigen kode er rett og slett eit dumt utsagn. At MS kan saksøke deg er og svært uaktuelt. Derimot er det nok viktig for WINE-prosjektet at dei ikkje ser på den, sidan dei kunne brukt ein god del av MS-koden direkte i sitt prosjekt. :)

Lenke til kommentar
Likevel er det moralsk tvilsomt og ulovlig å setje seg ned å studere MS sin kode. Men at det på nokon måte hemmer din evne til å skrive eigen kode er rett og slett eit dumt utsagn. At MS kan saksøke deg er og svært uaktuelt.

Ikke nødvendigvis. Om jeg leser kildekoden og rett etterpå implementerer perfekt NTFS-lese- og skrivestøtte i Linux-kernelen kommer nok MS til å kunne saksøke meg.

Lenke til kommentar

Om du har lest Linux' kildekode og blir (gjerne underbevisst) inspirert av en bestemt algoritme eller lignende, og skriver til forveksling lik kode for en arbeidsgiver som lukket kildekode, kommer ikke «Linux» til å saksøke deg. Microsoft har uendelig mye ressurser til å knuse deg, din karriere og prosjektet du jobbet på, og diskreditere mye av fri programvare-bevegelsen i samme slengen. Enkelte firmaer har jo fått det for seg at det er mye penger i å saksøke for sånne ting, så dette trenger vi bare ikke.

 

Forsåvidt, ikke at vi trenger Microsoft til å gi fri programvaremiljøet et dårlig rykte. Se bare på han her.

Lenke til kommentar
Forsåvidt, ikke at vi trenger Microsoft til å gi fri programvaremiljøet et dårlig rykte.  Se bare på han her.

15-åringen fra Fana forteller at det var to grunner til at la ut koden i første omgang.

 

– Jeg la den ut av to grunner: den første grunnen er at jeg er opptatt av åpen kildekode som blir lisensiert under GPL (General Public License).

 

Jeg synes det er riktig at folk skal få kunne lese kildekoden til programmet folk har kjøpt og kjører på sin datamaskin.

 

– Den andre grunnen er at jeg med det første ikke trodde at det var den virkelige koden, og kun noe boss som noen smarte folk hadde satt i sammen, og sagt at det var kildekoden til Windows 2000.

Supert... "Jeg la den ut fordi jeg er opptatt av åpen kildekode" etterfulgt av "jeg trodde ikke det var den virkelige koden" :roll: Akkurat den reklamen open-source trenger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...