Gå til innhold

Finner ikke harddisk


bergen

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Nå driver jeg og skal legge inn windows xp på min nye maskin, men har kommet over nok et problem.

Maskina booter opp og setter i gang installasjonen, men etter en liten stund kommer det en melding om at den ikke finner noen hardisk og derfor ikke kan fortsette innstalleringen.

 

Siden jeg har kjøpt en s-ata harddisk må jeg vel legge inn driver for at det skal fungere!?!

 

Derfor starta jeg installasjonen på nytt, trykka F6 for å legge inn ny driver og får litt etterpå melding om å sette i floppy disketten med ny driver i stasjon A:

 

Jeg gjør dette, men absolutt ingenting skjer.

Når jerg tar ut floppystasjonen og ser bak på kontakta ser jeg at det mangler en pinne i rad to nr to fra venstre. Skal den ikke være der eller er den borte og dette gjør at ingenting skjer når jeg putter i en diskett??

 

Er ganske frustrert nå så jeg håper noen kan hjelpe :blush::yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du starter maskina, ser du da at floppy'en er der? Det skal stå noe sånt som FDD: 1.44 MB 3.5"

Husk også å se på LED'en på floppy, den skal lyse ved aktivitet[/]. Lyser den ikke når du setter inn S-ATA disketten og XPinstall søker etter filene, er det noe feil.

EDIT: Har du riktig driver på disketten? Lyser floppy-LED'en konstant så er det også tegn på feil. LED'en skal normalt lyse ved lesing og skriving. That's it.

Endret av karseye
Lenke til kommentar
Når du starter maskina, ser du da at floppy'en er der? Det skal stå noe sånt som FDD: 1.44 MB 3.5"

Husk også å se på LED'en på floppy, den skal lyse ved aktivitet. Lyser den ikke når du setter inn S-ATA disketten og XPinstall søker etter filene, er det noe feil.

Floppy`n står der ved oppstart og LED`n lyser hele tida.... skal den det?

Lenke til kommentar
Så legger du inn på nytt, har du raid eller lignende, så det er derfor du trenger diskett.. Så hopp over punktet, og legg det til etterpå, når du har fått lagt inn os.

Det er ikke så lett, siden installasjonsprogrammet ikke finner noen harddisker å installere seg på uten driveren...

Lenke til kommentar

Siden jeg har kjøpt en s-ata harddisk må jeg vel legge inn driver for at det skal fungere!?!

Hva slags hovedkort har du? Hovedkort basert på Intel 865/875-brikkesettene trenger ingen S-ATA-driver, da S-ATA-funksjonaliteten er innebygget i brikkesettet.

Hovedkortet er Abit NF7-s v2.

Det fulgte med en diskett med driver til s-ata harddisk.

Lenke til kommentar

Det du prater om at floppy lyser hele vet jeg nøyaktig ka som er feil.

 

Fiksa det på et par pcr nå, det som er feil er selve ide kabelen

 

 

Den enne kontakten er grei, den som skal gå nedi i hovedkorte, men den som skal liksom gå inn i floppy er feil på. Vel man skulle ikke tro at det gikk ant i dag, med at kontakene har et sån lite knapp som vise kordan vei kontakten skal sette inn på. Det du må gjøre er å finne frem en fill å fille bort den lille svarte humpen på den ide kontakt så koble du den liksom inni oppned, så skal den nok funge igjen.

 

Vel dette er noe rart syns jeg, korfor det er sån vet jeg ikke. Det skulle liksom ikke gå ant å gjøre noe feil når man kobler ide kabel på dne måten at den svarte humpen visse hvilken vei kabeln skal gå inn.

 

Resize%20of%20Bilde%203%20.jpg

 

Nå skulle det problemet vere fikset forhåpligvis :thumbs:

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet da jeg skulle installere win2k på gameserveren til warpzone. Fant ut at problemet ligger i BIOS. På Asus P4C800 hovedkort skal IDE configuration se slik ut:

 

Onboard IDE Operate Mode [Enhanced Mode]

Enhanced Mode Support On [P-ATA+S-ATA]

Configure S-ATA as RAID [No]

IDE Detect Time Out (Sec) [35]

 

 

Håper dette hjelper deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...