Gå til innhold

Universet


-kga-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3: Etter å ha utvida seg så vil den trekke seg sammen igjen.

 

Sist jeg sjekka så var ingen av de en lov enda. Var bare teorier da. Mulig de har finni ut mere nå da.

Hvis du vet hvordan en eksplosjon fungerer så er vel dette en lov. Mener hvertfall at det er sånn at først eksploderer det så imploderer(?) det. Dvs. først blir det presset fra hverandre, og så blir det danner vakum som suger det tilbake. Og så vidt jeg vet så er det ikke luft eller gass overalt i verdensrommet, altså vakum.

Endret av sluffy
Lenke til kommentar
Hvis det har vert et big bang som har starta universet. Da må det vel være flere slike universer skapt av andre big bang andre steder.

 

Det er meget mulig, og er en meget interessant tanke. Det er ikke sikkert disse er skapt av big bangs de også, men parallelle univers er sannsynlig. Astronomer mener å kunne beregne/se hvor universet (vårt) slutter, men hva er på utsiden der igjen. Er det bare en vegg? Hva er på utsiden av veggen? Hva gjør at dette universet, innkapselt i en vegg holder seg stabilt? DETTE er creepy tanker!!

En måte å forestille seg en slik virkelighet er å tenke på hva slags univers vi egentlig lever i. Mange tror universet er "tomt rom" der det ikke er stjerner og planeter. Ja, det er tomt "rom," men det er ikke "den absolutte tomhet." Universets "tomme steder" inneholder energi, i samme tanke som at "bare energi kan holde på energi." Dvs, materie/energi kan ikke eksistere der hvor det ikke er energi.

 

Så nå som vi vet hva universet faktisk er kan vi begynne å se utenfor universet: hva er det der? _Der_ er den absolutte tomhet! Det er rett og slett ingenting. Det er så lite der (ingenting) at det kan ikke engang inneholde ingenting (dvs. det kan ikke inneholde tomt rom, ettersom det ikke er noe energi der).

 

Det er .. ingenting utenfor universet. Universet eksisterer i et tomt hav av absolutt ingen verdens ting. Hvorfor er universet her?

 

Creepy. :wow:

 

Paralell: broren min spurte en gang om en ekte virtuell verden. Hvis man lagde et "sim city" simuleringsprogram som inneholdt masse mennesker som faktisk hadde egen fri vilje (dvs. alle tanker de gjorde seg og alle handlinger gjorde de av egen fri vilje ettersom hele hjerne-logikken og fysiske-inputen ble simulert av PCen), ville de da visst at de var i et dataprogram?

 

Dvs, når man kan simulere fri vilje ("skape" fri vilje om du vil), vet det da sitt opphav? Det kan jo tenke fritt, på lik linje som oss. Og hvis det lever i en simulert verden med simulerte lover som denne viljen ikke klarer å bryte, hvorfor skulle den tro noe annet?

 

(Og ja: dette er en klar sammenligning til the Matrix, men dette spørsmålet ble spurt meg lenge før Matrix ble produsert :) )

Lenke til kommentar
Les punkt 1 og tenk på den ufattelige densiteten det måtte ha vært.

 

[ET FINT BILDE]

nei, du tar feil, det var jo gud som skapte universet =] (ironisk)

Noe galt i å tro det?

Jeg tror at Gud har skapt universet, jorda, menneskene, ja - alt mulig.

 

Big Bang-teorien virker så, ja, usannsynlig. Umulig.

Jeg tror at Gud alltid har eksistert. Høres kanskje rart ut, men jeg har faktisk ingen problemer med å forstå det.

 

Så hvis Big Bang kom fra noen gasser som kom sammen, sprang og skapte alt mulig, hvor kom da gassene fra? Det har vi ingen vitenskaplige forklaringer på, har vi?

 

Personlig føler jeg det mye mer sannsynelig at Gud har stått bak alt, enn noen gasser som sprang for milliarder av år siden, osv. (og hvis det isåfall har vært et big bang, noe som kan har skjedd, tror jeg det iallefall er Gud som står bak. Kan jo være slik han skapte verden? Da henger jo iallefall kristendommen og vitenskaper sammen). :)

Endret av Treblad
Lenke til kommentar
Noe galt i å tro det?

Jeg tror at Gud har skapt universet, jorda, menneskene, ja - alt mulig.

 

Big Bang-teorien virker så, ja, usannsynlig. Umulig.

Jeg tror at Gud alltid har eksistert. Høres kanskje rart ut, men jeg har faktisk ingen problemer med å forstå det.

 

Så hvis Big Bang kom fra noen gasser som kom sammen, sprang og skapte alt mulig, hvor kom da gassene fra? Det har vi ingen vitenskaplige forklaringer på, har vi?

 

Personlig føler jeg det mye mer sannsynelig at Gud har stått bak alt, enn noen gasser som sprang for milliarder av år siden, osv. (og hvis det isåfall har vært et big bang, noe som kan har skjedd, tror jeg det iallefall er Gud som står bak. Kan jo være slik han skapte verden? Da henger jo iallefall kristendommen og vitenskaper sammen). :)

Hvorfor i all verden er det mer realistisk? At det alltid har vært en gud, i forhold til at noen gasser lagde "Big Bang"?

 

Så hvis Big Bang kom fra noen gasser som kom sammen, sprang og skapte alt mulig, hvor kom da gassene fra? Det har vi ingen vitenskaplige forklaringer på, har vi?

 

Sukk... Hvor kom Gud fra da? Det har vi ingen vitenskaplige forklaringer på, har vi?

Lenke til kommentar

Nja. Nå skal jeg ikke ta det så langt, i og med at Politikk/Religion har blitt stengt. Kan imidlertidig si at jeg er agnostiker, jeg vet ikke hva jeg skal tro. Klarer ikke helt å overbevise meg om at det finnes noe høyere, noe allmektig. Ergo klarer jeg ikke å tro.

 

Angående vitenskapelige beviser, så var det du som dro det inn selv. Jeg trenger ikke nødvendigvis å ha beviser for alt, men jeg påpekte egentlig hvor selvmotsigende du var. Big Bang kan ikke skje (uten Gud), fordi - hvordan kan det skje? (Slik som jeg forstod det). Ergo drar du inn det vitenskapelige. Det kan du ikke tro på, pga du skjønner ikke hvor gassene kom fra (som du sier selv). Men Gud kan du tro på. Hva er egentlig forskjellen? Hvorfor må noe være vitenskapelig, mens noe må ikke?

Lenke til kommentar
Nja. Nå skal jeg ikke ta det så langt, i og med at Politikk/Religion har blitt stengt. Kan imidlertidig si at jeg er agnostiker, jeg vet ikke hva jeg skal tro. Klarer ikke helt å overbevise meg om at det finnes noe høyere, noe allmektig. Ergo klarer jeg ikke å tro.

 

Angående vitenskapelige beviser, så var det du som dro det inn selv. Jeg trenger ikke nødvendigvis å ha beviser for alt, men jeg påpekte egentlig hvor selvmotsigende du var. Big Bang kan ikke skje (uten Gud), fordi - hvordan kan det skje? (Slik som jeg forstod det). Ergo drar du inn det vitenskapelige. Det kan du ikke tro på, pga du skjønner ikke hvor gassene kom fra (som du sier selv). Men Gud kan du tro på. Hva er egentlig forskjellen? Hvorfor må noe være vitenskapelig, mens noe må ikke?

Greit, jeg forklarte meg litt dårlig, men det har seg noe slik:

 

Jeg tror at Gud alltid har vært (som sagt). Noen her oppe "gjør narr" av Gud (altså å ha en tro), dermed ville jeg påpeke at hvis de tror at gassene (eller hva som foresaket big bang) alltid har eksistert, må de vel ha en tro de også?

De tror da på noe før Tiden og noe som skapte dem selv, gjør de ikke?

 

 

Uansett, vi la det ligge nå. Back to topic.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at jeg ikke tror på tid...

 

Tid er bare noe tull mennekser har funnet på slik at de kan måle forskjellige fenomener. Tid eksisterer egentlig ikke og det vi bruker som tid er veldig relativt. Alt avhenger av hvor du er og hvor den du måler tiden på/sammen med er.

 

Det er akkurat like "teit" å tro at gud alltid har eksistert om ikke mer enn å innse at tid er ingenting og at universet alltid har vært her og vil være for alltid.

 

Det har ingenting med tro å gjøre (i din mening av ordet). Dette har med virkelighetsoppfatning å gjøre. Hvis du tror gud bare kom å lagde verden osv... hvor er han/hun nå? Forsvant plutselig gud? Gikk gud lei mennesker? Var det kjedelig?

 

Alt dette handler om ting som eksisterer inne i hodet ditt. Det finnes også mye rart inne i hodet mitt, men jeg greier i allefall å filtrere ut det verste.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
. Hvis du tror gud bare kom å lagde verden osv... hvor er han/hun nå? Forsvant plutselig gud? Gikk gud lei mennesker? Var det kjedelig?

 

Kanskje han lager andre universer, kanskje han ville ha mer en bare dette. Kanskje han har laga nye universer konstant siden han lagde denne.

Lenke til kommentar

Bibelen er i mine øyne hovedsakelig for å vise hvordan en burde oppføre seg. En del av det i vbertfall. Pluss en god del kule historier.

 

 

Personlig trur jeg det er en gud, men jeg trur mye av det i bibelen bare er tull også. Trur nokk mer på big bang, men jeg trur at det er noe høyere som lagde det.

 

 

 

Må jo tru det da vettu, er jo digg tanke det med et neste liv i paradiset :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...