Gå til innhold

Hvordan vaske LCD?


olufla

Anbefalte innlegg

Vaio ! nå må du gi deg med å rakke ned på alt som sies da ..

Bare en vennlig henstilling

Rakke ned på? :no:

 

Vaske skjermen med sterilt vann var utgangspunktet. Vel, da er jo det Vaio skriver (hva var det igjen?) helt på sin plass.

 

Vi må gjerne holde oss til saken med begge beina på jorda, - men når noen er helt på en annen planet, - kan det ikke være galt å prøve å kommunisere på dens nivå ... Man snakker ikke vårt språk på den andre planeten, det var nemlig språket som avslørte hvor han med det sterile vannet var ... :green:

Endret av Grrrh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes en type mikrofiber/miljøkluter som man ikke må bruke. Disse inneholder som nevnt glasspartikkler. Disse er beryktet for å matte ned de fleste overflater. Er embalasjen borte, vet i allfall ikke jeg hvordan man skal identifisere disse.

Så med mindre man er 100% sikker på at kluten er "safe", styr unna disse små fargerike greiene.

Lenke til kommentar
Det finnes en type mikrofiber/miljøkluter som man ikke må bruke. Disse inneholder som nevnt glasspartikkler. Disse er beryktet for å matte ned de fleste overflater. Er embalasjen borte, vet i allfall ikke jeg hvordan man skal identifisere disse.

Så med mindre man er 100% sikker på at kluten er "safe", styr unna disse små fargerike greiene.

Takk for oppklaringen

Lenke til kommentar
Hvorfor bruker du fet skrift da...

For oss ser det ut til at du skal "rake" eller overhøvle om du vil

det andre har skrevet .

OK! ;)fet skrift fjernet istedet brukte jeg skjev skrift... håper du ikke føler det så nedrakende nå... :thumbs::cry:

 

uansett, ajax antistatisk vindusvask, og fin serviett eller noe utrasoft toalettpapirer.

 

instruksjon: liten sprut, så tørk med engang... :thumbup:

 

instruksjonen følges med sunfornuft... God kveld :cool:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min mikrofiberklut hos optikeren. Føler meg rimelig sikker på at kluter designet for å rense briller ikke har egenskaper som gjør at man risikerer å ripe dem. Ellers plukket jeg også opp et rensemiddel på samme sted som inneholdt vann og alkohol (og parfyme!), og fuktet nevnte fiberklut med dette. Mine fettmerker forsvant som dugg for solen. Muligens lukter LCD'en godt og, men har ikke sjekka :p

 

Ellers må jeg bare advare mot å la noe som helst berøre skjermen uten at det er nøye undersøkt. Selv prøvde jeg å "vifte" bort et støvkorn fra skjermen med oversiden av en finger (ved leddet), og selv da kom det tydelige fettflekker på skjermoverflaten. Mulig det sier noe om min hygiene, men jeg trodde aldri det skulle være så lett å få skit på skjermen, og herved er dere advart.

Lenke til kommentar
...ikke nok med at ho kom borti med kulepennen, men etterpå prøvde ho å pusse det vekk med de fettete fingrene hennes. Satt bare stille jeg...hadde lyst å grine :(

Hvorfor tok du ikke bare blanko over blekket da? Det pleier jeg å gjøre, hvilket fører oss til neste spørsmål - hvordan fjerner man blanko fra skjermen? Ettersom det tydeligvis ikke gjør noe å sprute ting på den i følge Vaio over her, tenkte jeg på å sette skjermen på plenen og kjøre hageslangen på den. Tross alt, en baby tåler jo en vannsprut, hvorfor skulle ikke en skjerm også gjøre det?

 

Jepp folkens, det stemmer - man blir en smule matt av alle eplekjekke uttalelser her.

Lenke til kommentar
Ettersom det tydeligvis ikke gjør noe å sprute ting på den i følge Vaio over her, tenkte jeg på å sette skjermen på plenen og kjøre hageslangen på den. Tross alt, en baby tåler jo en vannsprut, hvorfor skulle ikke en skjerm også gjøre det?

 

Jepp folkens, det stemmer - man blir en smule matt av alle eplekjekke uttalelser her.

Tror du glemte å lese den ørlille setningen som faktisk sa:

Instruksjonen følges med sunfornuft... God kveld

Noe som tydeligvis er ekstrem mangelvare i denne tråden. :cry:

Lenke til kommentar

Jeg putter bare skjermen i oppvaskmaskinen... :p

 

Fra spøk til alvor:

 

Mange kjemikalier som sprit (etanol, metanol, isopropanol, rødsprit m.m.), ammoniakk, aceton, parafin, white sprite og andre petroleumsprodukter m.m reagerer kjemisk med enkelte plasttyper. Mange vaske/rensemiddler, bl.a. de beregnet for glass, inneholder slike stoffer.

 

Dette betyr at det kan gå bra, men du kan være uheldig å oppleve at skjermen din ikke er godvenn med akkurat det middelet du bruker. Virkningen kan også være så mild at den ikke synes med det samme, men matter ned skjermen over tid.

 

Uansett om det er LCD eller CRT skal man være veldig forsiktig med hva man bruker. Det er ikke bare plasten i LCD-skjermene som kan påvirkes, flere CRT-skjermer er overfaltebehandlet for bl.a. å redusere reflekser. Dette belegget kan også ødelegges av gale kjemikalier. Kluter som er beregnet på tørrengjøring baserer seg på å "skrape" vekk skitten med ørsmå fibre og er derfor et svært dårlig egnet til skjermvask. En ren, myk, fiberfri bomullsklut som er lett fuktet med rent vann vil ta det aller meste. Om det trengs hardere virkemidler, ville jeg brukt saker som er beregnet på dette. Men det aller beste er å holde fingrene borte fra skjermen, da trengs det bare en støvtørk av og til.

 

Generelt: Fuktighet og elektronikk hører ikke sammen, så spray på kluten, ikke på skjermen.

Endret av Data&fisk
Lenke til kommentar
Tror du glemte å lese den ørlille setningen som faktisk sa:

Instruksjonen følges med sunfornuft... God kveld

Noe som tydeligvis er ekstrem mangelvare i denne tråden. :cry:

Nope. Glemte ingenting. Syns det bare er überteit å sprute flytende ting på elektronikk. Det er fullt mulig at dette går bra i de fleste tilfeller, men hva er galt med å spraye på kluten i stedet? Da er man sikret at ikke sprayflasken "spytter" og det renner dit det ikke bør være.

 

Samma for meg egentlig. Noen sa tidligere i denne tråden noe sånt som: "Jeg gleder meg nesten til skjermen din går i stykker!" Jeg hiver meg med på den. Spray løs den som driter i om noe blir ødelagt. Jeg for min del, sprayer på kluten og oppnår samme vaskeresultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...