Gå til innhold

Hvordan vaske LCD?


olufla

Anbefalte innlegg

Mikrofiberklut holder i lange baner..

Ja ,hvis du vil ha riper i plast coatingen holder det massevis.

Prøvde mikrofiberklut på innsiden av bil frontruta ,fikk sjokk neste dag ved lav sol motlys .

 

På crt okay da den has glass , men ikke lcd .

Mener du å si at det er greit på CRT, men ikke bilglassruter? De er da begge laget av glass...bilglass er vel også herdet, vet ikke hvordan det er med CRT men...

 

edit!

Jeg bruker stort sett bare en klut eller papir som er godt fuktet i vann...

lol...

 

Herlighet for noe tull..

Ikke les de hysteriske kommentarene.

 

Ajax vindus vask og klut som ikke loer.. toalettpapir for min del... ;)

 

Har vasket LCD skjermen min både på laptop og desktop uten problem. (hundrevis av ganger)

 

Ikke hør på alt annet tull om utblanding eller dyre "spesielt" lcd vaskemiddel. :scared:

 

Så lenge du ikke "dynker" skjermen din i vaskemiddel, så gå det greit.

Et sprut og tørk :thumbs:

 

Råd er å få, men dårlige råd er det og... :thumbdown:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt og greit:

Clean Your LCD

 

 

CAUTION:

 

- Isopropyl Alcohol is a flammable liquid.

 

- Never spray or pour any liquid directly on the LCD panel.

 

- Do not clean the screen while the system is on.

 

- Shut down the computer.

 

- Disconnect power to the system or monitor.

 

Wipe the LCD screen gently with a soft dry cloth.

If any marks remain, moisten the cloth with LCD cleaner, and then gently stroke the cloth across the display in one direction, moving from the top of the display to the bottom.

 

NOTICE: Do not use any of the following chemicals or any solutions that contain them: Acetone, ethyl alcohol, toluene, ethyl acid, ammonia, or methyl chloride. If you have a different chemical or solution and are not sure whether it is suitable, do not use it. Using any of the chemicals in the previous list may cause permanent damage to the LCD screen. Some commercial window cleaners contain ammonia and are therefore unacceptable.

 

Be sure the LCD screen is dry before closing it or using the computer.

 

There are many cleaning solutions sold specifically as LCD cleaners. You can use these to clean LCD screens on Dell notebooks. Alternately, you may use a 50/50 isopropyl alcohol and water mixture. Microfiber cloths such as those used to clean eyeglasses are excellent for use with LCDs.

Lenke til kommentar
Enkelt og greit:

Clean Your LCD

 

 

CAUTION:

 

- Isopropyl Alcohol is a flammable liquid.

 

- Never spray or pour any liquid directly on the LCD panel.

 

- Do not clean the screen while the system is on.

 

- Shut down the computer.

 

- Disconnect power to the system or monitor.

 

Wipe the LCD screen gently with a soft dry cloth.

If any marks remain, moisten the cloth with LCD cleaner, and then gently stroke the cloth across the display in one direction, moving from the top of the display to the bottom.

 

NOTICE: Do not use any of the following chemicals or any solutions that contain them: Acetone, ethyl alcohol, toluene, ethyl acid, ammonia, or methyl chloride. If you have a different chemical or solution and are not sure whether it is suitable, do not use it. Using any of the chemicals in the previous list may cause permanent damage to the LCD screen. Some commercial window cleaners contain ammonia and are therefore unacceptable.

 

Be sure the LCD screen is dry before closing it or using the computer.

 

There are many cleaning solutions sold specifically as LCD cleaners. You can use these to clean LCD screens on Dell notebooks. Alternately, you may use a 50/50 isopropyl alcohol and water mixture. Microfiber cloths such as those used to clean eyeglasses are excellent for use with LCDs.

enkelt og greit

 

Bullshit :thumbdown:

 

Jeg har mistet troren på de guidene som overdriver enkelte ting.

 

Til og med et spedbarn tåler vaksemiddel og hånkle :D Og hvorfor skal en LCD skjerm ikke det...

 

Uansett jeg stå ved mitt råd, og har prøvd det igjen og igjen og igjen.... uten har fått problem. :scared:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Mikrofiberklut holder i lange baner..

Ja ,hvis du vil ha riper i plast coatingen holder det massevis.

Prøvde mikrofiberklut på innsiden av bil frontruta ,fikk sjokk neste dag ved lav sol motlys .

 

På crt okay da den has glass , men ikke lcd .

Mener du å si at det er greit på CRT, men ikke bilglassruter? De er da begge laget av glass...bilglass er vel også herdet, vet ikke hvordan det er med CRT men...

 

edit!

Jeg bruker stort sett bare en klut eller papir som er godt fuktet i vann...

lol...

 

Herlighet for noe tull..

Ikke les de hysteriske kommentarene.

 

Ajax vindus vask og klut som ikke loer.. toalettpapir for min del... ;)

 

Har vasket LCD skjermen min både på laptop og desktop uten problem. (hundrevis av ganger)

 

Ikke hør på alt annet tull om utblanding eller dyre "spesielt" lcd vaskemiddel. :scared:

 

Så lenge du ikke "dynker" skjermen din i vaskemiddel, så gå det greit.

Et sprut og tørk :thumbs:

 

Råd er å få, men dårlige råd er det og... :thumbdown:

Vel vel , uansett :

frontruta mi på en 2000Mod ford fikk innvendige riper av sånn

mikroklut ,var noe slags noname type.

Og det er derfor jeg er en god smule skeptisk til å benytte slik klut på plast .

 

Herdet glass i fronrute ble det endrede krav på i 1971 grunnet

at ved stensprut e.l blir ruta helt hvit før du etter 10.sekunder har den i fanget.

Dog er det fremdeles tillatt på sidevinduer.

 

CRT tuben er av hardere type enn bilglass tror jeg ,hvis

jeg tar feil beklager jeg utsagnet.

 

Har en 3 1/2 år gammel laptop som jeg har vært slurvete med

skjermrengjøringen på . Tro meg , den ser rimelig matt ut hvis

bakgrunnen er sort . Den er blitt vakset med alt mulig.

 

Er ikke for å kverulere , men hvorfor ikke benytte noe man

vet med sikkerhet ikke skader plastcoatingen på disse dyre LCD skjermene .

 

Vice , det at du er uforsiktig og uvøren betyr ikke at alle andre skal være det .

Hvis du selv har LCD skjerm kan du jo kikke litt i bruksanvisningen som fulgte

med .

I min står det:

Rengöring av LCD-skärmen

• KONTROLLERA ATT LCD-SKÄRMEN ÄR AVSTÄNGD.

• HÄLL ELLER SPRUTA ALDRIG NÅGON VÄTSKA DIREKT PÅ

BILDRUTAN ELLER HÖLJET.

Rengöring av bildrutan:

1 Torka av rutan med en ren, mjuk, luddfri trasa. Då avlägsnas damm och

andra partiklar.

2 Om rutan inte blir ren fuktar du trasan med fönsterputs som inte innehåller

ammoniak eller alkohol och torkar av rutan.

Rengöring av höljet:

1 Använd en mjuk, torr trasa.

2 Om höljet inte blir rent fuktar du en ren, mjuk, luddfri trasa med ett milt

rengöringsmedel som inte innehåller ammoniak eller alkohol och torkar av

höljet.

Friskrivning från ansvar

ViewSonic avråder från användning av ammoniak- eller alkoholbaserade

rengöringsmedel vid rengöring av LCD-skärmens ruta eller höljet. Vissa kemiska

rengöringsmedel kan skada LCD-skärmens yttre. ViewSonic tar inte något ansvar

för skador till följd av användning av ammoniak- eller alkoholbaserade

rengöringsmedel.

 

 

Produsentene ville ikke skrevet dette hvis det er tull.

"End of story" for min del .

Lenke til kommentar

Har faktisk aldrig vasket en LCD-skjerm siden jeg ikke har hatt behov for det, men tok meg en prat med fattern om hvordan han gjør det uten å ripe eller på en annen måte ødelegge skjermoverflaten. Han brukte på den gamle LCD-skjermen sin en "veldig" myk klut og litt vann for å vaske bort støvet. Men man har selvfølgelig disse om jeg får kalle dem idioter som bare må være borti skjermen med de feitete fingerene sine når de skal vise noe så må man til med noe annet! Han brukte noe Ajax vindusvask ("veldig" lite) blandet med vann på kluten og vasket så over, da var disse fingermerkene borte. Nå etter jeg hadde den skjermen ei stund så solgte jeg den til min onkel, og han var overrasket over hvor fin overflaten var på denne skjermen til å være rundt 1,5,2 år gammel. Denne skjermen er like fin i overflaten som min nåværende LCD-skjerm som er ny.

 

Siden dette funket for han så må vell det funke for de fleste, og han benytter samme metode på skjermen på sin laptop!

Endret av k_drey
Lenke til kommentar
Vice , det at du er uforsiktig og uvøren betyr ikke at alle andre skal være det .

Hvis du selv har LCD skjerm kan du jo kikke litt i bruksanvisningen som fulgte

med .

I min står det:

Rengöring av LCD-skärmen

• KONTROLLERA ATT LCD-SKÄRMEN ÄR AVSTÄNGD.

• HÄLL ELLER SPRUTA ALDRIG NÅGON VÄTSKA DIREKT PÅ

BILDRUTAN ELLER HÖLJET.

Rengöring av bildrutan:

1 Torka av rutan med en ren, mjuk, luddfri trasa. Då avlägsnas damm och

........

för skador till följd av användning av ammoniak- eller alkoholbaserade

rengöringsmedel.

 

 

Produsentene ville ikke skrevet dette hvis det er tull.

"End of story" for min del .

Har ikke noe med å være uforsiktig. Poenget er bare ved å bruke hodet ørlite grann klarer man selvfølgelig å tenke ut hvordan en skjerm bør rengjøres.

Man trenger da for svingende ikke en step-by-step guide for å klare slikt!?!

Eller kanskje jeg overvurderer folk nå? (Håper ikke det)

Det sier seg også selv at dersom man spruter væske på skjermen slik at det feks. renner nedover kan dette umulig være særlig bra når det trenger seg inn mellom skjermkanten.

Og angående "produsentens anvisninger" så står det jo i praksis det samme der som det står i enhver elektronikkmanual. Hvor mange er det feks. som finner på å vaske stereoanlegget sitt med sprit og ammoniakk?

Hvorfor skulle man finne på å bruke det sterkeste man har for å rense LCD skjermen :shrug:

 

PS. Har selv et par LCD skjermer som har vært renset utallige ganger og som ikke har spor av riper el.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

vice: Du ser jo i denne posten at det er folk som ikke vet hvordan de skal gjøre dette skikkelig, og når du teller antall "hvordan skal jeg rngjøre lcd" poster så ser du jo at det er mange som er usikre. Steg for steg er kanskje å ta i litt, men jeg skjønner godt de som vil ha en bekreftelse på hva overflaten tåler før de tør å behandle de - det er tross alt snakk om mye penger her.

Det jeg ikke fatter er at noen tar så lett på sakene og kommer med utsagn som "jeg bare spruter på og tøker av med ettellerannet jeg..."

 

edit; leif...

Endret av enden
Lenke til kommentar

det er selvfølgelig opp til hver bruker å benytte hva han ønsker. For min del kan de godt bruke stålull hvis de ønsker dette. Men hvis noen skulle låne min 20" hadde jeg forlangt at de benytter kun det som jeg tillater.

 

Det er ikke gøy å sitte med en blass 20" til 16k, og da kan du se langt etter noen garanti på denne....

Lenke til kommentar

Nevnte det tidligere, men vil noen kjøpe skikkelig skjermrens

er Vidamic Vidaclean Sensitive glimrende... Bruker disse på

skjerm (crt/lcd), scanner, optikk, briller. Ellers er rent vann

en god løsning, men husk at de er mye dritt i vannet... Bør

være sterilt.

 

Men til syvende å sist handler det om hvor mye du bryr deg om

skjermen.. Det skal veldig lite til før en LCD-skjerm blir skadet.

Lenke til kommentar
Det skal veldig lite til før en LCD-skjerm blir skadet.

Det tror jeg ikke no' på.

 

Den med Salo høres fin ut. Om man ikke bruker spray for blanke flater ...

 

Man bør prøve å unngå å kjøpe slike spesialprodukter til allt mulig som kan løses med det som ellers finns på kjøkkenet eller i bode/garagen ...

 

Men min Salo-erfaring på skjermen er ikke helt god. Med Salo blir det liggende igjen striper eller belegg. Ikke riper men utvendig belegg, så det er nok helt ufarlig men litt vrient å få fullgodt resultat.

 

Og så forstår jeg problemet om kjøkkensprayen inneholder aminiakk. Det er jo slipemiddel ...

 

Så var ikke dette lett likevel ...

 

Tilføyelse: Lett og lett, litt Salo og varmt vann på mykt papir gjorde jobben helt fint nå. Skjermen holder nok fint i noen år med slik behandling, - men det kan jo hende den blir litt mattere etter mange år. Men hva gjør det da og hvor er skjermen da? Det gjør i alle fall ikke meg noe for den er ikke hos meg, og den er neppe i bruk. Etter 5-6 år kan vi pensjonere skjermene våre vel ... ?

Endret av Grrrh
Lenke til kommentar

ot:

 

Til informasjon kan salo utmerket brukes til å pusse vinduer. En god sprut til fem liter litt_over_pisslunket vann. Vask med en ren klut og vask deretter over med en ny klut med rent vann. Skrap til slutt bort med nal. Dette virker utmerket - tilogmed midt i tjukkeste oslotåka ;)

Lenke til kommentar
Nevnte det tidligere, men vil noen kjøpe skikkelig skjermrens

er  Vidamic Vidaclean Sensitive glimrende... Bruker disse på

skjerm (crt/lcd), scanner, optikk, briller. Ellers er rent vann

en god løsning, men husk at de er mye dritt i vannet... Bør

være sterilt.

 

Men til syvende å sist handler det om hvor mye du bryr deg om

skjermen.. Det skal veldig lite til før en LCD-skjerm blir skadet.

:laugh::laugh:

 

Jaja, ikke for å "ovedrive, eller være frekk", men DE henviser til:

 

Bygg et støvfritt laboritorium

Finn frem suitene som intel-folkene bruker

kjøp en mikrofin pusse maskin sånn som hubbelteleskop bruker til linsene sine..

bruk kun avansert laser og kjemikalier som ikke skader den utra sensitive og kjørt "plast" i LCD skjermen

så ligg et lag med utra fin aluminium lag, (for beskyttelse)....

 

OMG sterlisert vann :laugh::laugh:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...