Gå til innhold

Feature: MMORPG - hva skal du velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

City of Heroes har et morsomt konsept med en orginal vri på loot- og skill-systemet sitt. Var bare et tids-spørsmål før noen begynte på et superhelt spill for sjangeren.

 

Skal dette slå igjennom må det iallfall kunne tilby mulighet til å være ganske unik, noe av poenget med å være en "super-helt" i utgangspunktet. Det virker som mye arbeid er gått med på muligheten til å lage kostymer, så da spørs det bare hvor variert de forskjellige gradene av super-evner er utseendemessig.

Endret av Monsoon
Lenke til kommentar

Forsåvidt grei artikkel, men...

 

Asheron's Call2: Asheron’s Call 2 er mer eller mindre en grafisk oppdatering av forgjengeren. Gameplaymessig er det faktisk ingenting nytt bortsett fra noen få modifikasjoner.

 

Akkurat dette sitatet er direkte feil da. Det oppstod nærmest 'tumulter' i forbindelse med at AC2 IKKE var en direkte oppfølger av AC1, men vesensforskjellig både når det gjelder 'combat' og ikke minst 'micro managment'.

 

Forventningene til at det faktisk var en slik type oppfølger var så store at når 'sannheten kom for dagen' førte det til at de aller fleste AC1 spillerne ikke VILLE spille AC2.

 

Jeg er en av de som hoppet over og har ikke angret en dag :thumbs:

 

I disse dager er Turbine (utviklerne) i ferd med å overta (kjøpt) hele AC (AC1 og AC2) fra Microsoft. AC2 er over de aller fleste barnesykdommer og vi regner med at Turbine vil gjøre en helt annen markedsføring av spillet enn det Microsoft har gjort (som har vært omtrent null).

 

For de som har lyst til å prøve spillet finnes det en 15 dagers 'free trial' som kan lastes ned. Hvis man vil fortsette så må man kjøpe selve spillet (pga CD key, som ikke fåes online, men man trenger ikke å reinstallere og kan fortsette med de karakterene man eventuelt har laget i 15 dagers perioden).

 

http://microsoftgamesinsider.com/AC2/freetrial.htm

 

Jeg er monark (guild leder) i et lite men norskt guild og hjelper gjerne newbs som har lyst til å prøve seg. Men vi spiller på en amerikansk server, Darktide som er PvP (free for all) (altså kan du drepe og bli drept av dine medspillere). Vi er imidlertid 'good guys' og kjemper mot andre guilds som da er 'slemme' :devil:

 

Hvis du starter opp på Darktide og har lyst til å kontakte oss, gjør følgende når du har laget en karakter og er gjennom starter dungeonen:

 

Trykk Enter (for å starte chat) og skriv /friends add Kankuro

 

(eller du kan bruke Sand eller Inirahdoo i tillegg til Kankuro) så vil du kunne se om vi er på - noe vi stort sett er hver kveld. Deretter skriv /tell Kankuro, hei osv ....

 

Til slutt: Hver eneste måned blir det føyd til nytt innhold i spillet gjennom patcher (nye quests, monster osv) - av og til kan disse patchene være like stor som en expansion pack - og de koster aldri noe ekstra...

Lenke til kommentar

Hmm, du spilte AC1 fra oppstart omtrent (det samme som jeg gjorde forøvrig), og likte ikke AC2 særlig (noe som selvsagt er helt greit), men da skjønner jeg enda mindre av at du kaller AC2 et AC1 med 'noen forbedringer'.

 

Poenget mitt (ovenfor) er å presisere at de to spillene faktisk er vesensforskjellige; de har nesten bare en ting til felles (bortsett fra den historiske bakgrunnen) og det er at de begge to har den beste 'combaten' blant alle MMORPG :cool: ....og til og med den er forskjellig!

 

 

Bortsett fra dette så er jo meningen min da å fortelle at det faktisk finnes en 'free trial' (som det også gjør for blant andre Horizon og Anarchy Online) - slik at folk kan få bestemme selv om de liker det eller ikke.

 

Jeg må også presisere at AC2 har vært gjennom ganske store endringer siden lanseringen (innholdsmessig og spillemessig) og er da nå selvfølgelig et mye mer 'ferdig' produkt enn ved lanseringen.

 

 

Men last ned (særlig hvis dere har bredbånd) og døm selv :thumbup:

Endret av Kankuro
Lenke til kommentar
Jeg spilte Asheron's Call i ganske lang tid - helt fra lanseringen i 1999 - og det er et greit spill. Asheron's Call 2 spilte jeg også en stund men dette hadde jeg liten sans for. Jeg synes spillene er veldig like, og 2-eren hadde enkelte forbedringer, men manglet sjarmen til eneren.

Enig med der her (også)!

Lenke til kommentar

Kan legge til at Everquest står foran en omfattende oppussing rent grafisk. Litt senere i år (ubekreftede rykter antyder mai) vil hele grafikkmotoren som ble oppgradert ved lanseringen av SoL bli byttet ut. Dette fører til at kun DX9 kompatible skjermkort vil fungere, og det vil komme patcher og/eller en egen CD med nye teksturer for alle sonene i spillet.

Endret av Heales
Lenke til kommentar
Synes det var en bra oppsummering jeg.

 

Synd du ikke hadde anledning til å se på flere.

Jeg holder spesielt øye med GuildWars som utvikles av Arena.net.

Forøvrig skal ikke GuildWars koste noe å spille, så hvordan de skal finansiere dette er et mysterium. :ermm:

 

Bra jobba Erling. :thumbs:

jeg tipper det finansieres lignende som i Project Entropia. Der er det slik at man laster ned spillet gratis, men for å få kjøpt ting og tang i spillet må man kjøpe spill-penger for vanlige penger :-) hvis du skjønner - så kanskje det er noe lignende.

 

Men jeg tviler på at man får lasta ned GuildWars gratis da.. så kanskje de har en stiv pris i butikken ellerno :thumbdown:

Lenke til kommentar
Synes det var en bra oppsummering jeg.

 

Synd du ikke hadde anledning til å se på flere.

Jeg holder spesielt øye med GuildWars som utvikles av Arena.net.

Forøvrig skal ikke GuildWars koste noe å spille, så hvordan de skal finansiere dette er et mysterium.  :ermm:

 

Bra jobba Erling.  :thumbs:

jeg tipper det finansieres lignende som i Project Entropia. Der er det slik at man laster ned spillet gratis, men for å få kjøpt ting og tang i spillet må man kjøpe spill-penger for vanlige penger :-) hvis du skjønner - så kanskje det er noe lignende.

 

Men jeg tviler på at man får lasta ned GuildWars gratis da.. så kanskje de har en stiv pris i butikken ellerno :thumbdown:

Jeg tror heller de vil prøve å satse på å gjøre det sånn som Blizzard gjør det med Starcraft, Warcraft og Diablo over nettet.

 

Rimelig sikker på dette, etter som det tross alt er ex-Blizzard folk. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Merkelig...ikke et ord of Final Fantasy XI...

Ikke lansert i Europa enda, i likhet med The Sims Online. Vi bestemte oss for å hoppe over slike.

Jeg reagerte også på at FFXI ikke var nevnt, men tenkte at siden dette ikke var lansert i europa, så hadde det ikke noe der å gjøre..

 

MEN :dontgetit:

 

På siste siden, så ser du(Erling altså) på fremtiden, og trekker frem fremtidige titler.. Og der synes jeg at FFXI kunne bli nevnt.. Spillet spilles jo av Europere selvom det ikke er lansert, og en det har også være diskutert etpartre ganger her på forumet...

 

Ellers en meget god artikkel.. For all del;) Men få med FFXI! :cool:

Lenke til kommentar

Middle Earth online Ser og Høres utrolig bra ut, grafikkmessig er det nydelig , men lurer nå på om Vivendi klarer dette da, de stort sett dret seg ut Med Fellowship of the Ring. Tror nok MEO kommer til å appelere til mest fans av bøkene da , de ikke kommer til å gjenspeile Filmene i noen grad(de har ingenting med New Line Cinema å gjøre) og kan dermed ikke bruke ting som er brukt i filmene. Men jeg tror de klarer å tolke boka på en måte slik at det "bildet" jeg har i hodet blir virkelighet . Eventyret starter virkelig med MEO , vi er en hel gjeng som bare sitter og venter på å signe up og Utforske Middle-Earth til det fulle. Det jeg også lurer på er om khazad-Dûm blir like stort og Vakkert som det er i boka. Måtte jo bli mange hundre timer bare å utforske det . Og Hvem vil ikke møte en Quenya Valaraukar i Mørket !

Endret av Keylar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å reviewe ett MMORPG må være det absolutt vanskelige en person kan gjøre siden man bruker som regel 3 måneder på å lære spillet ordentlig :)

 

Du lever jo ut en rolle i en verden i MMORPG`s og da tror jeg at spill som Star Wars Galaxies, World of Warcraft, The Matrix: Online vil komme best ut siden det har en massiv stor fanbase bak seg fra før av. Anarchy Online var ett nyskapende konsept men siden det var en av de første kjente MMORPG`s så er det ganske naturlig at mange begynnte å spille det.

 

Sånn det ligger an nå så er Star Wars Galaxies det spillet med mest features jeg har sett. Det har nemlig alt det andre MMORPGS har med mer til, men hvis du ikke liker Star Wars så styr unna :)

Men du kan altså kjøre podrace, gå flere timer kryss tvers over en planet med detaljerte DX9 teknologi og gjøre absolutt hva du vil i SWG. Har enda ikke sett noen mmorpg i nærheten av hva SWG har å tilby spilleren.

 

Selv om jeg er massiv matrix fan så har jeg liten tro på Matrix: Online siden det virker som de har altfor få ansatte hehe og MMORPG krever mye arbeid men det de har fått til hittil ser meget lovende ut.

Lenke til kommentar

Jeg har testet følgende mmorpg's:

 

Anarchy Online + exp.packs

EvE online

Everquest + exp.packs

DAoC + exp.packs

SWG

Horizons

AC1 og AC2

+++

 

Skriver litt om mine erfaringer av det jeg har spilt

(OBS! se bort fra alle trykk leifene :blush: )

 

Anarchy Online:

- Mest imponerede grafikk messig mmorpgs jeg har spilt

- OK skill system, kan være litt rotete for en nybegynner.

- Veldig mye "ting og tang" og sette seg inn som nybegynner.

- Mange charater templates

- Charaters templates blir veldig ensformige, lite en kan gjøre for og føle seg unik.

- ok trade system, Problemet at det er ikke til nytte før på veldig høy lvl.

- Combat systemet er bra. Teams fungerer bra, og lett og finne spillere en kan

gjøre missions med.

- Quest systemet er forferdelig. Nesten alt består i og campe et eller annet mob.

Nesten alle quests er for høy lvl. Veldig lite quests for lav-mid lvl

- Missions systemet er helt greit. Problemet at dette blir utrolig ensformig.

- Outdoor hunting er helt "ok" Vanlig exploring hunting eksisterer nesten ikke

En må for det meste finne camps der mobs spawner. Og da og være et passe

stor team for og overleve.

- Mange fra Norge som spiller spillet

- Nesten alle bruker de samme våpene ved høy lvl

- Helt greit og komme seg rundt med teleporters (wompas) og grid

Men og få følelsen av og ikke kaste bort tid med og komme deg rundt,

få deg en Yham. (flyvene transport middel, og dyrt) fortest mulig.

+++

 

DAoC:

- ok grafikk (ble bedre med exp packs)

- liker ikke combat, altfor mye downtime.

- løp deg ihjel for og komme til a til å

- Ellers et bra mmorpgs hvis du liker pvp (eller rvr)

- ble fort kjedeligt for meg

 

EVE:

- Nydelig grafikk, får sci-fi følelsen med en gang

- Skill system... urk :/

- hvis du gidder og sitte der og se på romskipet ditt miner astroider

i maaaange timer så er dette spillet for deg

så er dette spillet for deg.

 

Horizons:

- Dette spillet er ikke ferdig osv osv osv (på AO lanserings stadiet)

- Altfor trade skills bassert mmorpg, er ikke for folk som liker og hunte

og loote etter items du kan bruke.

- Jeg venter et 1 år før jeg tester dette en gang til.

 

Everquest:

- helt sikkert bra, testet dette bare 1 mnd, fikk liksom ikke følelsen

av dette var et mmorpg jeg likte. Hater camping av hunting områder og quests.

og dette er det nok av i dette spillet.

 

SWG:

- testet det i 2 mnd.

- Vet ikke hvordan det er nå, men når det ble lansert var dette veldig kjedeligt.

- Missions bestod i og drep ditt , lever datt. gjeeeesp.

- Combat systemet var heller ikke noe gøy.

Dette har helt sikkert blitt mye bedre etter at jeg har testet dette.

 

AC2:

Som en gammel AC1 spiller, testet jeg seff AC2 også

- De to spillene har ikke noe med hverandre og gjøre en rent historie messig.

- AC2 har nydelig grafikk

- meget bra quests

- og et bra mmorpg for folk som liker og explore og hunte utendørs.

- Doungens er helt "breathtaking"

- likte ikke skill systemet (diablo stil)

 

AC1:

Det er et spill jeg stadig kommer tilbake til, og det er Asheron's Call 1

Jeg har til nå ikke funnet et bedre mmorpg's spill en dette.

Hvorfor ? , jo det er grunnet dette:

- Dette er et skill basert mmorpg, ikke lvl basert

- Du kan lage utrolige mange varierte charaters, som gjør at du kan føle

deg litt anderledes. (for de som liker det)

- Fult mulig og spille solo uten downtime, dette er en kjempe fordel

for de som ikke har så mye tid og spille. En slipper og bruke 50% av tiden

for og finne et team/fellowship.

- KJEMPE mange quests og gjøre. Og dette fra dag 1 !!!! Camping er nesten

ikke eksisterende i dette spillet.

- Finner du doungen som er campet grunnet bra xp, tar det 2 min før du er i

fellowship med alle de andre som er der og xp stormer inn.

- Hunting er ACTION, følelsen av og har 40 mobs rundt deg som står og

slår på deg, og overleve er herlig. Dette er et spill som har "quake" følelsen

i seg. Kan ikke skryte nok av combat systemet i dette spillet. Dodge unna

spells, missels etc bidrar også til action følelsen.

- Nesten alle weapons/armor/wands folk bruker, er ting de har looted på

mobs, for så og og bli tinkered (modifisert) og dyed (farget).

Dette gjør at utsende på folk som løper rundt i spillet er veldig forskjellige.

- Trade systemet er helt ok

- Men jeg sier det igjen. Questene i dette spillet mener jeg er det beste som finnes.

- Og historie arcen i dette spillet kjempe bra.

- midten av hver mnd blir det tilført nye quests, items etc etc i dette spillet

 

Problemet med AC1 har vært en del UCM ( Unatended combat macros)

Et stadig voksene problem for mmorpgs. Dette har blitt gjort noe

med i AC1 nå. Med at admins i AC1 aktiv jakter etter dem og banner dem.

Med ting og tang de har gjort inne i spillet som har gjort det vanskelig

og for og gjøre dette.

 

Også chaining har vært et problem (en måte og skaffe seg ekstremt mye xp

på kort tid) Dette lot seg gjøre grunnet at Alians systemet ikke fungerte som ment.

I dette spillet får du også XP fra vassels du har. Men dette systemet er totalt

renovert, så chaining problemet er løst.

 

Dette er et gammelt spill, fra nov 1999, og spillet merkes av dette.

Grafikken er langt fra dårlig, den er faktisk veldig bra, den er på

høyden på flere av de mer moderne mmorpg's.

Spillet passer perfekt for folk som ikke har super pc'er med det nyeste

innen grafikk kort.

 

Men ting skjer, og det til det positive.

 

Turbine games har bestemt seg for og gjøre noe med AC1, fordi det er så

mange som kommer tilbake til det. Og player basen bare øker.

Og det er og lage noe på fan språket heter AC 1.5 :)

 

Grafikk motoren skal oppgraderes.

Nye servere (player worlds) skal komme.

Ny lansering av spillet etc.

De nye servere kommer rundt våren, nye grafikk motor rundt sommers tider/Høst

 

 

Som sakt, smaked er som baken, den er delt.

Det vil alltid være en evig diskusjon om hvilke mmorpg som er best.

Eneste en kan gjøre er og teste dem alle og finne ut hva som passer best

din spille stil. For meg var det AC1

 

Men det er et nytt mmorpg spill som server VELDIG spendene.

Jeg tror faktisk at dette kan ble "The next big thing" innen mmorpg

hvis de klarer og markedsføre seg litt bedre.

Ta en titt da vell :

http://www.darkandlight.com/

Lenke til kommentar
Jeg får nesten melde meg på som Asheron's Call 1 tilhenger jeg og. Må si jeg ble meget overrasket over at AC2 blir betegnet som AC1 med bedre grafikk. Disse to spillene er jo helt forskjellige system-messig. Og når Erling i denne posten klarer å innrømme at han i tillegg har spilt begge to og fortsatt ikke ser forskjellen da blir jeg rett og slett oppgitt.

AC1 er et 100% orginalt spill. Verdenen er ikke kopiert fra noe som helt tidligere verk såvidt meg bekjent (ergo ingen orker, troll, osv osv osv). Attribute/Skill systemet er innviklet og har endel fallgruver for nye spillere (Lider av samme problem som AO egentlig), heldigvis har Turbine gjennom årene fått inn systemer for å rette opp feil man har gjort som ny spiller i AC1. Det er som tidligere nevnt store muligheter til å jakte solo i AC1, noe som er temmelig unikt i mmorpg sammenheng. Men som alle andre mmorpger så er det fordelaktig å jakte sammen med andre, man blir bare ikke like "straffet" for å jakte alene i AC1 som i "alle" andre mmorpger. Man slipper disse evighets "campene" som også finnes i de fleste mmorpger, alt det beste utstyret er 'random loot' fra monstere som har blitt 'tinkered' av spillerne. Ergo man slipper drepe den samme kjedelige dragen om og om igjen i flere dager ;) for å finne det man vil ha. Istedenfor jakter man tilfeldige monster hvor mange av de har potensiale til å droppe bra saker. Jo og selvsagt må jeg ikke glemme at dette er det eneste mmorpg spillet jeg har vært borti hvor man faktisk kan sloss med mange monster om gangen, det er et skikkelig adrenalin-rush. Det er skikkelig underholdning å sloss med 15-20 monster på en gang og til slutt vinne! Men det finnes monster som er umulig å banke 1-1 i dette spillet også da. Men man har ihvertfall valget.

AC2 på den andre siden er en dårlig Everquest kloning basert på samme bakgrunnshistorie som AC1, men noen hundre år fram i tid i forhold til AC1. Karakter-systemet er veldig simpelt med få skills og helt uten attributes. Noe som resulterer i veldig A4 karakterer. Dessuten gjorde Turbine alle spells om til skills. AC1 har nemlig et veldig avansert magi system også, men der har man skills som tilsier hvilken ferdighet man har i de forskjellige skolene (hovedtyper magi) så må man finne scrolls med spells som man kan lære seg hvis man har høye nok ferdigheter. I AC2 må man jakte sammen med andre for å få noe nyttig ut av jaktingen osv.

AC1 er et unikt og veldig underholdene spill. AC2 er et dårlig plagiat hvor man har tatt dårlige sider fra EQ, DAoC, AC1 og blandet sammen til et om mulig enda dårligere slutt produkt. AC2 har kun en virkelig god side og det er grafikken. Den var fantastisk når spillet var nytt.

Bare for å ha nevnt det så har jeg spilt det meste som er på markedet av mmorpger så jeg baserer ikke mine synspunkter på hva andre har sagt. Jeg har spilt AC1, AC2, Horizons, DAoC (med expansions), EQ (umm med de tre første expansions såvidt jeg husker), SWG, FFXI, Eve Online, AO (med expansions), Neocron m.fl.

AC1 er det spillet som skiller seg mest ut av flokken, men grunnet elendig markedsføring fra Microsoft (som eide rettighetene til Asheron's Call serien fram til iår) så har det færre spillere enn det fortjener. Turbine har satt igang en god del forandringer i spillet for å gjøre det mer konkurransedyktig i framtiden etter at de kjøpe tilbake rettighetene til serien, men den generelle oppfatningen blant spillerne er at endel forandringer kommer lovlig seint. F.eks har det i et par år vært mulig å misbruke allianse-systemet slik at de på toppen fikk usaklige mengder med erfaringspoeng "gratis". Desverre hadde ikke Microsoft "baller" nok til å fikse dette, slik at det blir litt i siste liten at Turbine faktisk har fikset problemet nå.

Men den gode nyheten fra Turbine er at det er en expansion pack på gang som skal gi mer underholdning til de trofaste spillerne! :D Men de har desverre avkreftet ryktene om en ny og kraftig forbedret grafikkmotor. Det er heller snakk om en forbedring av textures som er ibruk per idag, noe som ihvertfall vil hjelpe på grafikken en smule. Men de som hadde håpet på f.eks grafikkmotoren til AC2 får det ikke som de hadde ønsket.

Til slutt vil jeg si som en kommentar til starten min: Ja jeg forstår at ikke alle kan elske AC1 like mye som det jeg gjør. Men å si at AC1 og AC2 er helt like bortsett fra ny grafikk blir som å si at Warcraft 3 og Diablo 2 er to identiske spill (Når de i realiteten kun har til felles at de er lagd av samme firma, nesten). Endret av Ash
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...