Gå til innhold

For høy temp ved load?


Bigfoot25

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en XP2500+ prosessor som ikke er overklokka. Når maskinen står idle så ligger CPU temp på 38-40C, ved en rom temp på 22C. Hovedkort ligger på 28-30C.

 

Når jeg begynner å kjøre CPU litt, med å kode DivX f.eks, så stiger CPU temp til 56-57C. Jeg synes selv dette var en veldig høy stigning, men jeg har egentlig ingenting å sammenlikne med.

 

Jeg har en GlacialTech Igloo Silent Breeze 462 II kjøler, og jeg brukte Artic Silver Ceramique kjølepasta ved monteringen. Jeg har ikke brukt kjølepasta tidligere, så jeg har ikke peil på hvor bra den jobben ble utført. Jeg så imidlertid på en rekke guider her og på sidene til Artic Silver, så jeg tror ikke det var så aller værst utført.

 

Kabinettet har for øvrig 5 vifter og grei kjøling tror jeg. Ikke en haug med kabler o.l. som stenger for luftstrømmen med andre ord.

 

Jeg er klar over at Igloo Silent Breeze er ikke verdens beste kjøler, men jeg synes som sagt at CPU temp steg voldsomt ved load. Er det bare noe jeg innbiller meg?

 

Noen kommentarer hadde vært fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er uannsett ikke mere enn 4 grader + eller minus og hente på og ha på kjølepasta enn og ikke ha det på i det hele tatt.

Jeg tror nok det er mer enn 4C forskjell på å bruke kjølepasta kontra ikke å bruke noe, men nå har jeg aldri prøvd uten så dette er kun ut ifra det jeg har lest.

 

Når jeg ser på temp i bios så viser den ca 47C, de temperaturene jeg viste til i innlegget mitt var lest ut fra forskjellige windows programmer. (Jeg kjørte to-tre stykker og alle viste samme temp).

 

Er det sånn å forstå at bios temp er målt med sensoren på hovedkortet, mens de andre programmene bruker en innebygd sensor i CPU? I så fall; hvilken er mest nøyaktig?

 

Jeg har et EPoX KRA2+ hovedkort og det er oppdatert med nyeste bios. Jeg har ikke testa noen av de gamle bios'ene så jeg aner ikke om det er bios som raporterer feil temp.

 

Jeg sjekka forøvrig at kjøleren hadde god kontakt før jeg monterte resten av maskinen. Mulig jeg forsøker meg på en ny montering etterhvert slik som Sparks foreslo, men jeg gidder ikke akkurat nå. Så lenge temperaturene ligger under 60C så er det neppe noen krise....det er bare litt irriterende.

Lenke til kommentar
Det er uannsett ikke mere enn 4 grader + eller minus og hente på og ha på kjølepasta enn og ikke ha det på i det hele tatt.

Jeg tror nok det er mer enn 4C forskjell på å bruke kjølepasta kontra ikke å bruke noe, men nå har jeg aldri prøvd uten så dette er kun ut ifra det jeg har lest.

En som har gjort det på overklokking.no da, men men :)

Lenke til kommentar
Det er uannsett ikke mere enn 4 grader + eller minus og hente på og ha på kjølepasta enn og ikke ha det på i det hele tatt.

Jeg tror nok det er mer enn 4C forskjell på å bruke kjølepasta kontra ikke å bruke noe, men nå har jeg aldri prøvd uten så dette er kun ut ifra det jeg har lest.

En som har gjort det på overklokking.no da, men men :)

Ja, det var en av kildene mine det:

http://www.overklokking.no/guides/goopguide/index3.html

 

Her skiller det 20 grader mellom "riktig goop" og "ingen goop" ved full load.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...