Gå til innhold

vil dette gå?


Omnikron

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har ett litt gammelt socket A hovedkort.... nærmere bestem MSI VIA K7T266 Pro hovedkort. I dag har jeg en AMD Athlon 1.4 ghz (Thunder-B) på dette.

 

Lurte på om jeg kjøper en AMD XP2400+ (thorton) om dette vil passe i hovedkortet? Så at denne også kjørte på 266 mhz bus.

 

Har prøvd å se litt i manualen og på nettsiden, men tydeligvis litt for gammel info.. mulig ikke disse prosessorene var kommet en gang da jeg kjøpte det. Men jeg mener å huske at det stod den gang jeg kjøpte det at kortet støttet neste generasjons prosessorer og... palomino etc etc.. ville bare ha dette bekreftet. Tipper det er liten vits å kjøpe prosessorer med bus høyere enn 266 mhz i alle fall.

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm ja synd :cry:

 

men så det stod den tok XP2000. Er det fler versjoner av XP2000? Vil denne som de selger på komplett passe? Ser det er XP2000 men det står thorton... sier meg ikke stort :blush:

 

Eventuelt så oppgraderer jeg snart hele systemet som du sier, dvs hovedkort og ram og prosessor... tenkte da på athlon64 eller no. Men syntes fortsatt det er litt dyrt, det er ikke noe som kommer snart som gjør at prisene faller litt? ;)

 

Lurte også på en annen ting, lager en XP2000 mindre varme enn en thunderbird 1.4? Syntes denne lager enormt med varme, ligger på rundt 60 grader med en del load, rundt 56-57 idle. Har nettopp kjøpt meg ny cpu vifte og for å redusere støy, da kjøpte jeg denne.

Endret av Omnikron
Lenke til kommentar
hmm ja synd :cry:

 

men så det stod den tok XP2000. Er det fler versjoner av XP2000? Vil denne som de selger på komplett passe? Ser det er XP2000 men det står thorton... sier meg ikke stort :blush:

 

Eventuelt så oppgraderer jeg snart hele systemet som du sier, dvs hovedkort og ram og prosessor... tenkte da på athlon64 eller no. Men syntes fortsatt det er litt dyrt, det er ikke noe som kommer snart som gjør at prisene faller litt? ;)

 

Lurte også på en annen ting, lager en XP2000 mindre varme enn en thunderbird 1.4? Syntes denne lager enormt med varme, ligger på rundt 60 grader med en del load, rundt 56-57 idle. Har nettopp kjøpt meg ny cpu vifte og for å redusere støy, da kjøpte jeg denne.

den der er ikke nok til og kjøle en 1.4 ghz liksom.. du burde ha noe bedre som, for eks volcano eller noe slikt.

Jeg ville anbefale deg kjøpe deg et sånn oppgraderings pakke.. om du så vil ha bedre etter det så har du spart masse penger.. en pakke kan koste 2600 kr for eks og da får du 2ghz og 512 ram og et bra hovedkort. så lenge du har 3d kort skal dette holde til du får deg penger til å kjøpe noe UBERbra pc. altså for eks om du satser på å kjøpe socket 930 (trur jeg de kaller det nå) når det kommer ut

eller kjøpe socket 746 elns.

Da kan et være lurt å bruke minimalt på oppgradering.. men hvis jeg forstod deg riktig har du en xp 2400+?

Da synes jeg du skal bare kjøpe deg et hovedkort. brukt.. demo vare eller et nytt et.. og heller spare penger til et sykt system senere?

 

Høres dette bra ut eller hva tenker du?

Lenke til kommentar
hmm ja synd :cry:

 

men så det stod den tok XP2000. Er det fler versjoner av XP2000? Vil denne som de selger på komplett passe? Ser det er XP2000 men det står thorton... sier meg ikke stort :blush:

 

Eventuelt så oppgraderer jeg snart hele systemet som du sier, dvs hovedkort og ram og prosessor... tenkte da på athlon64 eller no. Men syntes fortsatt det er litt dyrt, det er ikke noe som kommer snart som gjør at prisene faller litt? ;)

 

Lurte også på en annen ting, lager en XP2000 mindre varme enn en thunderbird 1.4? Syntes denne lager enormt med varme, ligger på rundt 60 grader med en del load, rundt 56-57 idle. Har nettopp kjøpt meg ny cpu vifte og for å redusere støy, da kjøpte jeg denne.

nei, en thorton vil med all sannsynlighet ikke gå.

 

ja det er/var flere versjoner av XP2000+

 

både palomino, Thouroughbred og Thorton.

 

Info om hvilken CPU kortet støtter er sikkert gammel, og derfor sier den bare at det støtter XP2000+ (noe det gjør, men bare palomino utgaven)...jeg prøvde en XP1800+ (Tbred), men den funka ikke...

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at det går helt fint, uten å si noe sikkert. Siden det støtter Athlon XP så skal også 2400+ være helt kompatibel rent signalmessig.

 

Problemet ligger nok i at hovedkortet har for svake spenningsregulatorer. Dette gjør at de ikke kan levere høy nok strømstyrke til den der. Spenningen på Thorougbred/thorton (1,5-1,65V) er en god del lavere enn på palomino (1,75V). Effekten er omentrent lik eller litt lavere. Spenningsregulatorene bør altså være i stand til å levere høyere strømstyrke og lavere spenning (= ca samme effekt [W])

 

Jeg tipper det vil gå fint, men du bør i så fall kjenne på spenningsregulatorene. Hvis de blir veldig varme så bør du enten sette på bedre kjøling av de eller undervolte og/eller underklokke CPU'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...