Gå til innhold

Z-680 eller Klipsch 5.1 Ultra?


Anbefalte innlegg

Henda i været også herfra hva Klipsch ProMedia 5.1 THX angår! Helt overlegent til PC, det være seg DVD Audio, CD Audio, DVD-filmer og til og med MP3 (192 kHz er jo litt "flatt", men i nøden...).

 

Kjører Audigy2 sammen med PM5.1, det er artig når musepekeren hopper rundt på skjermen i takt med musikken (lydtrykket fra sub'en får musa til å "vandre" på skrivebordet).

 

Meget, meget godt fornøyd med Klipsch'ene. Kan ikke gjøre annet enn å anbefale dem på det varmeste! Men mine kommer aldri for salg - prøv Audiocompaniet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5000??? Hmmm, om noe til 3000 i det hele tatt kan sammenliknes så er det ikke store valget... jeg kan desverre ikke forsvare å bruke 5000 på høytalere til PCen... da står det nok mellom z-680 eller creative gigaworks :) de fleste review'er jeg har lest hittil konkluderer med at Klipsch er best, med en liten margin, men "over there" koster settene nesten det samme...

 

Skal ikke være lett det her ;)

Lenke til kommentar

Jeg hadde Z-560 som er "lillebroren" til Z-680, men det ble altfor slitsom lyd, skrikende diskant og brumlebass. Kjøpte Klipsch Promedia 5.1 med Digital decoder. Bruker ikke oppsettet til PC'n lengre. Bruker det som et rent hjemmekinoanlegg. Det er fantastisk. Du vil ikke angre å investere i Klipsch!

Lenke til kommentar

Klipsch Promedia 5.1 er helt konge bland pc høytalere

 

Jeg har følgende utstyr fra Klipsch og diverse andre

 

1 stk Klipsch Promedia 5.1

1 Promedia DD 5.1 boks

1 stk Monster Cable oppgraderingssett for høytalerkablene

3 stk Monster Cable kabler fra DD 5.1 boksen og inn på subben

1 stk Monster Cable Digital Coax kabel fra spdifutgangen på mitt hovedkort og inn på dd5.1 boksen

1 stk Vivanco optisk kabel fra spdifutgangen på mitt hovedkort og inn på dd 5.1 boksen

1 stk MonsteR Cable vanlig coax kabel fra den gullforgylte analogen høytalerutgangen på mitt hovedkort

 

Funker knallbra, kjører hovedsakelig både musikk og film digitalt og det er

 

BÆRRE LÆKKERT

Endret av tintin77
Lenke til kommentar

Hehe, hadde jeg hatt ubehagelig mye penger liggende rundt omkring hadde det ikke vært noen sak, hadde gått for ordentlige hi-fi componenter, men, ettersom budsjettet mitt er begrenset til 3000-3500 så ser det mer og mer ut som om det kanskje blir Creative GigaWorks... Har lest et par reviews der de konkluderte med at de er bedre men dyrere enn z-680, men siden jeg ikke trenger den digitale dekoder saken creative lager er de faktisk noen hundrelapper billigere enn Z-680, og da er det vel ikke lenger så mye tvil ;) så var det bare å vente på at de faktisk dukker opp i nettbutikkene :yes:

Lenke til kommentar
Hehe, hadde jeg hatt ubehagelig mye penger liggende rundt omkring hadde det ikke vært noen sak, hadde gått for ordentlige hi-fi componenter,

Klipsch ProMedia kan kalles hi-fi da. I sin prisklasse så er det mye for penga. Lydkort(audigy2)+Promedia er ca 6500kr. Det skal godt gjøres å finnes en reciver + høyttalere som gir samme lydkvalitet.

du tenker da til ca 6500kr??

Lenke til kommentar
Hehe, hadde jeg hatt ubehagelig mye penger liggende rundt omkring hadde det ikke vært noen sak, hadde gått for ordentlige hi-fi componenter,

Klipsch ProMedia kan kalles hi-fi da. I sin prisklasse så er det mye for penga. Lydkort(audigy2)+Promedia er ca 6500kr. Det skal godt gjøres å finnes en reciver + høyttalere som gir samme lydkvalitet.

Hi-Fi er vel kanskje å ta litt vel hardt i synes jeg, men uansett banker klipschen hjemmekino-designer-systemene fra sony, pioneer, yamaha mm. som selges bla. på elkjip med 5.1 høyttalere og kombinert receiver/dvd. Må nok over 10000kr for å få bedre kino-opplevelse, men jeg er sikker på at man kunne satt sammen en stereo med løskomponenter som er bedre enn klipschen (i stereo) til samme pris.

Lenke til kommentar
Innenfor den prisrammen er nok kansje Creative Gigaworks best da..

 

Det så forresten fint ut i Bath...

Bath er koselig ja :)

 

Har forresten Audigy 2 NX (det eksterne Audigy 2 kortet) som burde passe bra sammen med Creative høytalerne ville jeg tro. Om noen finner noen gode reviews ute på nettet vil jeg gjerne vite, har foreløpig funnet disse:

 

Extremetech

Guru3D

Toms Hardware

Hardware.no (selvsagt)

 

Men har ikke funnet noen der de sammenligner med f.eks. Z-680 direkte.

 

EDIT: Fant en review til

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar

Jeg vil våge å legge inn min stemme her mot alle klipschfanatikerne.

 

Jeg vil si at jeg er rimelig audiofil, og for all del, Klipsch promedia settene gir veldig god lyd for pengene, men det gjør også Z-680.

Det er veldig (veldig!) liten forskjell med tanke på lydkvalitet fra z-680 til 3300 kr til Klipsch Promedia 5.1 til 5500 kr. Det er en forskjell, ja, men den er så patetisk liten at det ikke er verdt å legge ned de ekstra 2000 kr det koster.

 

Skulle jeg valgt selv hadde jeg faktisk gått for Z-680, p.g.a. prisforskjellen som ikke rettferdiggjøres i klipschs favør med overlegen lyd.

 

Noe jeg hørte på her om dagen som jeg derimot ble veldig positivt overrasket over var Bose sitt Freestyle anlegg. Dette er et 2.1 anlegg designet for datamaskiner og gaming. Det snodige var at det slett ikke hørtes ut som om det var et 2.1 anlegg. Det lille anlegget fyllte rommet med god og fyldig lyd som faktisk, til tross for at det var et 2.1 anlegg hørtes ut som om det kom fra alle kanter samtidig. Dette koster vel 4-5000 kr, og jeg vil si at dette hadde bedre lyd enn både klipschs og logitechs tilbud - ganske mye bedre lyd også i grunnen.

 

Men, til slutt må jeg bare si: Du vil nok ikke bli skuffet av hverken Logitech Z-680 eller Klipsch Promedia 5.1, så gå for det lommeboken liker best.

 

Selv sitter jeg med et Bose Acoustimass 16 høyttalersett til 15000 kr på PC-rommet mitt koblet til en fin Denon receiver. Greit nok til PCen :p

Lenke til kommentar
Jeg vil våge å legge inn min stemme her mot alle klipschfanatikerne.

 

Jeg vil si at jeg er rimelig audiofil, og for all del, Klipsch promedia settene gir veldig god lyd for pengene, men det gjør også Z-680.

Det er veldig (veldig!) liten forskjell med tanke på lydkvalitet fra z-680 til 3300 kr til Klipsch Promedia 5.1 til 5500 kr. Det er en forskjell, ja, men den er så patetisk liten at det ikke er verdt å legge ned de ekstra 2000 kr det koster.

 

Skulle jeg valgt selv hadde jeg faktisk gått for Z-680, p.g.a. prisforskjellen som ikke rettferdiggjøres i klipschs favør med overlegen lyd.

 

Noe jeg hørte på her om dagen som jeg derimot ble veldig positivt overrasket over var Bose sitt Freestyle anlegg. Dette er et 2.1 anlegg designet for datamaskiner og gaming. Det snodige var at det slett ikke hørtes ut som om det var et 2.1 anlegg. Det lille anlegget fyllte rommet med god og fyldig lyd som faktisk, til tross for at det var et 2.1 anlegg hørtes ut som om det kom fra alle kanter samtidig. Dette koster vel 4-5000 kr, og jeg vil si at dette hadde bedre lyd enn både klipschs og logitechs tilbud - ganske mye bedre lyd også i grunnen.

 

Men, til slutt må jeg bare si: Du vil nok ikke bli skuffet av hverken Logitech Z-680 eller Klipsch Promedia 5.1, så gå for det lommeboken liker best.

 

Selv sitter jeg med et Bose Acoustimass 16 høyttalersett til 15000 kr på PC-rommet mitt koblet til en fin Denon receiver. Greit nok til PCen :p

Minimale lydforbedringer koster jo en god del uansett hva man prater om. Det er jo objektivt men jeg ville absolutt ha kjøpt promedia kontra Logitech. Jeg synes det er verdt de ekstra lappene.

 

God lyd koster helt klart masse, sitter også med et godt anlegg til pc til rundt 50k og kunne ikke tenkt meg et kjipt pc-anlegg. Thats me ;)

Lenke til kommentar
Satte sammen ett creative T7700 for en venn her om dagen og det var knallbra

lyd i det anlegget, men nå har jeg jo ikke hørt på lyden på Logitech Z-680 og

klipsch Promedia 5.1 Ultra.

 

Men jeg kan anbefale Creative T7700 :D  :D  :D

Takk for en stemme i favør av et billig anlegg, visakortet mitt begynte å bli grådig skremt :p

 

Men konklusjonen jeg har kommet frem til er at Klipsch nok er bedre, men (og dette har jeg lest flere steder på nett) det er ikke 2000 kr bedre, i hvertfall ikke med tanke på at jeg ikke har som vane å handle Hi-Fi komponenter i 100.000 kroners klassen og dermed ikke er så bortskjemt på "god lyd"... enda ;)

 

Nå står valget mellom Gigaworks og Z-680 (og eventuellt andre nyheter som rekker å dukke opp innen nærmeste måned)

 

Nei, audiofil får jeg blir når jeg har råd til det :thumbs:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

bare slik at det er sagt, watt er ikke alt, langt i fra :p

 

litt off topic:

jeg sitter her med et logitech z-2200 og er kjempe fornøyd, så mye lyd for penga skal man lete lenge etter...

 

Klipsch promedia 5.1 ultra koster vell rundt 6000 spenn?

hvorfor ikke kjøpe seg et par med cerwin vega V-12F høytalere og en grei forsterker til 3000 - 4000 tusen. Da får man et billig og greit hifi anlegg til så og si samme prisen som klipsch pc høytalerne :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...