Gå til innhold

Sluta mobba Mario Kart Double Dash! (krönika)


Anbefalte innlegg

Krönika - Sluta mobba Mario Kart: Double Dash!!

 

Om du fortfarande går i skolan som jag, så tycker jag att du ska ta dig en titt längst bak i klassrummet när skolan börjar nästa morgon. Går du inte i skolan längre, är det bara att luta dig tillbaka och minnas. Plocka fram de där härliga gamla minnena från värstingslagsmålen och brudarna, men försök sedan att tänka på något annat för en stund, försök att komma ihåg den där killen som alltid satt längst bak i klassrummet. Du vet, han med de största glasögonen sedan Beatles dagar, och med minst lika ovårdat hår som jag. Den killen som ingen tyckte om, eller rättare sagt, ingen brydde sig om.

Den utfryste killen.

 

Mario Kart: Double Dash!! har tyvärr förvandlats till den utfryste killen. De flesta ledande spelkritiker i landet dömer ut liret som en stor besvikelse, och givetvis följer därefter hobbykritikerna efter proffsen, och rider på vågen.

- Nya Mario Kart till Gamecube saknar allt som föregångarna hade i uppfinningsrikedom och finess, och dessutom är spelet alldeles för barnsligt, heter det. Men värst av allt är att spelet inte erbjuder någon större utmaning, är tråkigare än kapplöpning med sniglar i singleplayer och att själva grundstenen i spelandet, spelglädjen är lika sällsynt som en hare i sahara.

Har vi ens spelat samma spel, frågar jag mig då? Jag börjar faktiskt undra, för efter någon veckas hårdspelande kan jag glatt konstatera att spelet fortfarande håller i singleplayer, och jag är inte alls missnöjd med mitt inköp. Därför åberopar jag nu likt en nazist Norges yttrandefrihetslag, för att få yttra mina åsikter om ett spel som fått oförtjänt mycket dålig kritik. Om jag så bara lyckas omvända en gamer så är jag nöjd, för då har jag lyckats i mitt uppsåt. Håll i dig, för här kommer ovanstående argument att malas ner ett efter ett, för att sedan sväljas med ett glas vin och tillhörande baksmälla dagen därpå.

 

Sedan när blev Nintendo plötsligt originella igen? Hmm, jag måste ha missat något, har vi rest tillbaka till början av 1990-talet eller vad är det frågan om? Visst, Nintendos starke man Shigeru Miyamoto skapade en gång i tiden Legend of Zelda och Mario, helt genialiska spel, och banbrytande på samma gång. Men detta var under 80 och början av 90-talet som dessa titlar skapades, under Nintendos storhetstid då de var störst på marknaden och samtidigt lyckades göra både banbrytande och underbara spel, samtidigt. Vad har "the Big N" gjort för att ta spelvärlden i en ny riktning på senare år, till konsoler som Nintendo 64 och Gamecube? Bortsett från enstaka titlar som Doshin the Giant och Pikmin, men dessa spelen var ju ändå bara skräp. Jag har personligen aldrig varit förtjust i trädgårdsarbete, och blev det inte heller efter att ha lullat runt i Pikmins underliga värld. En lång, gul figur som ser precis ut som en... .... ... banan, kändes inte heller speciellt upphetsande.

Det verkar som att en hel del konsolkramare måste vakna ur drömmen nu. Faktum är att Nintendo gjort en hel del mycket bra spel även på senare år - det är jag den siste att argumentera emot. Men inte har de varit originella!

Inga av företagets uppföljare (ja, jag skriver uppföljare eftersom det är vad företaget livnär sig på, plus Game Boy) har bjudit på några större förändringar vad gäller spelmekaniken, förutom övergången till 3D, fast den ägde rum förra konsolgenerationen. Och då kunde man ha förbiseende att det där lilla extra fattades, eftersom det var en så stor känsla att för första gången få spela sina favoritspelserier i 3D-grafik.

 

Någon hojtar om att The Legend of Zelda minsann förändrats en hel del sedan Majoras Mask.

Tecknat?

Visst, okej. Men i övrigt är ju lille Link om möjligt ännu mer irriterande och uppriktigt sagt ful än han någonsin var i Nintendo 64-spelen. Om jag inte hade ogillat småungar sedan tidigare, så hade jag garanterat gjort det efter att ha sett den där krulltotten segla omkring i sin gröna alvklädsel och spela på något instrument som jag inte ens vet vad det heter. Och med detta kan man väva samman snacket om att Mario Kart skulle anses vara för barnsligt, antar jag. För förväntar du dig inte ett stort mått av överdriven gullighet och myspys så kan du inte ha varit med länge, det är ju faktiskt företaget som lanserade Pokémon vi snackar om här.

 

Missförstå mig rätt nu. Jag skulle aldrig klanka ned på ett spel för att det vore barnsligt, och det borde inte du heller göra. Nintendo är med i branschen med samma anledning som alla andra, att tjäna pengar. Inte huvudsakligen för att göra bra spel, utan för att fylla plånböckerna. Och för att maximera vinsterna gör man därför helt sonika spel som ska kunna spelas av hela familjen, från 7-åringen upp till 7-åringens pappa. Man skulle till och med kunna gå så långt som att säga att Nintendo är Disneys motsvarighet i spelbranschen. Ett företag som släpper spel för alla, och således (oftast) blir älskat av (nästan) alla.

 

På samma argument faller slutligen de sista klagomålen, som vedstaplar klyvda av en skicklig skogshuggare. Killen längst bak, han som ingen bryr sig, om börjar att känna sig lika mycket värd som sina klasskamrater igen. För trots allt har singleplayer-upplevelsen aldrig varit i centrum i Mario Kart. Och visst finns det väl ändå tillräckligt med upplåsningsbara saker för att den allra mest hårdnackade eremit ska få ut något av spelet. Det finns åtminstone tillräckligt med kassa bilar att vinna för att driva mig till vansinne.

 

...och bananskal, för den delen.

 

Gud ska veta att det är mer än en gång jag blivit skjuten med ett rött skal just innan mållinjen, för att sedan förlora guldpokalen med någon futtig poäng. Visserligen susade jag bara förbi samma målling som en gud någon vecka senare, men spelet är om inte lika svårt som Mario Kart till SNES, så milsvida före det barnenkla Mario Kart 64 som vek ner sig redan efter en dags speltid. Men trots att singleplayer var en katastrof i Nintendo 64-versionen, var det ändå glädjen personifierad när man spelade multiplayer. Och här levererar även uppföljaren, Double Dash!!, på alla punkter. Så länge du ignorerar alla övervåldsvapen och endast spelar med basicvapnen, det vill säga. Och känslan av lycka när man prickar en kompis med ett grönt skal just innan han passerar mållinjen är precis lika oslagbar idag, som för åtta år sedan.

 

Ge Double Dash!! en chans till. Lugna ner er, torka bort nostalgitårarna och testa spelet igen med ett öppet sinne. För många av er är det nostalgikänslorna som lurar en att allt var mycket bättre förr, och fastnar man i gamla nostalgidrömmar och hypen på det nya spelet är det nästan omänskligt svårt att lyckas leva upp till sådana förväntningar. Men faktum kvarstår: Double Dash!! är ett värdigt tillskott i Mario Kart-serien, och trots allt det bästa spelet i genren sedan... ... ...det förra spelet.

 

(Vi gjør oppmerksom på at Sebastian Linds meninger ikke nødvendigvis stemmer med Gamer.nos. Videre er dette er en artikkel skrevet at Sebastian Lind utenfor sitt arbeid i Gamer.no, og har derfor ingenting med Gamer.no å gjøre.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samma det om Sebstian ikke nødvendigvis får Gamers støtte...denne artikkelen er faktisk veldig viktig å sette seg inn i og ikke minst å forstå. Alt for mange dømmer spill på innpakning og på overflaten. De fleste in-house Nintendo spill har en simpel overflate men en dybde som svært få spill kan konkurrere med. Det er en stor synd og en skam at Gamecube ikke har slått bedre an enn den har gjort. Regnet ut i prosent så har Gamecube flere kvalitets spill pr. møkkaspill enn PS2 og XBOX har sammenlagt!

Lenke til kommentar
Bra att du ser poängen min.

Men nog måste du väl hålla med om att det finns en hel drös av grymma titlar även till Playstation 2 och Xbox?

Jeg tror du misforstod meg litt, det jeg mente er at Gamecube ikke har så mange spill totalt sett, men av den totale mengden spill så er det flere kvalitetspill til Gamecube enn til de to andre konkurrerende konsollene. Jeg synes totalt sett at Gamecuben er den beste konsollen på markedet nå!

Lenke til kommentar

Heisann sveisan, jeg er egentlig for trøtt til å starte et langt argument her. Jeg nøyer meg med å si at jeg gleder meg over at andre finner glede i et spill, uansett hvilket spill det er. Så bra for deg.

 

Men jeg fant ikke den samme gleden i Mario Kart DD. Rett og slett fordi spillet ikke ga meg noen spesiell glede, jeg følte ikke noen glede over prestasjonen min når jeg vant et løp, jeg synes det hele virket svært uinspirert av Nintendo.

 

Og jeg tror kanskje det er et poeng. Inspirasjon. De fleste Nintendo-spill som er oppdateringer av gamle franchiser er ikke originale, men de er som regel inspirerte. Men Mario Kart føles som et uinspirert spill. Mario Kart Super Circuit på GBA var for meg et mer inspirert spill enn Double Dash.

Lenke til kommentar

Lurer på om den her tråden blir stengt, som alle de andre "Gamecube er faktisk bra-"tråder, som fører til at alle ramser opp hvorfor deres konsoll er best etc. etc. :)

Eller kanskje den blir fredet pga at den var så godt skrevet?

 

Jaja, min gamecube ligg nu bare ubrukt oppe på skapet, så jeg vil overdrive om jeg sier at jeg liker den konsollen så godt :p

Lenke til kommentar

jeg har selv kun n64, gbc, og gba (ikke SP)

og har prøvd mariokart både på n64 og på gc hos en venn.

man må alltid huske på å tenke på når spillet var laget, og hva den var laget til (maskinvare), men etter min mening, så er det nye mariokart gørr kjedelig, kan kanskje ha noe med at jeg har spilt mye f-zero i det siste, men jeg synes at det går alt for sakte til å være morsomt, og styringa er jo til og med verre enn på n64. kan ikke tenke meg hvordan neste mariokart kommer til å bli hvis det fortsetter på denne måten.

 

*typo*

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar
Lurer på om den her tråden blir stengt, som alle de andre "Gamecube er faktisk bra-"tråder, som fører til at alle ramser opp hvorfor deres konsoll er best etc. etc. :)

Eller kanskje den blir fredet pga at den var så godt skrevet?

 

Jaja, min gamecube ligg nu bare ubrukt oppe på skapet, så jeg vil overdrive om jeg sier at jeg liker den konsollen så godt :p

Har du ingen bra spill til den? Havnet den på skapet pga mangel på rollespill? Jeg synes GameCuben har en god del morsomme spill som er verdt å eie. Om du ikke bruker maskinen din mer, selger du meg en joypad?

Lenke til kommentar
Lurer på om den her tråden blir stengt, som alle de andre "Gamecube er faktisk bra-"tråder, som fører til at alle ramser opp hvorfor deres konsoll er best etc. etc. :)

Eller kanskje den blir fredet pga at den var så godt skrevet?

 

Jaja, min gamecube ligg nu bare ubrukt oppe på skapet, så jeg vil overdrive om jeg sier at jeg liker den konsollen så godt  :p

Har du ingen bra spill til den? Havnet den på skapet pga mangel på rollespill? Jeg synes GameCuben har en god del morsomme spill som er verdt å eie. Om du ikke bruker maskinen din mer, selger du meg en joypad?

Jeg har Zelda og Metroid Prime, ingen av de spilla likte jeg så altfor godt. Jeg rundet begge to, og bare Zelda hadde et snev av brillianse i seg. Jeg liker bedre vestlige rollespill enn asiatiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...