Gå til innhold

Forkjell på med og uten "High Resolution"!?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror det er feil du.

 

Resolution betyr jo oppløsning, og det har ingen ting på si hvor høyt eller lavt høyttaleren går i frekvens.

Er ikke helt enig, frekvensoppløsningen er vel gitt av høyeste frekvens som kan gjengis/skilles fra en annen. Går høyttaleren høyt opp i frekvens har den med andre ord høy oppløsning. Men, nå er ikke jeg en høyttalerekspert...

 

Uansett er jeg enig med det du skrev i din første post, "High Resolution" høres ut som en gimmick for å selge mer. Har sett flere på dette forumet som mener THX også er en slik gimmick.

Lenke til kommentar
Er ikke helt enig, frekvensoppløsningen er vel gitt av høyeste frekvens som kan gjengis/skilles fra en annen. Går høyttaleren høyt opp i frekvens har den med andre ord høy oppløsning. Men, nå er ikke jeg en høyttalerekspert...

 

Uansett er jeg enig med det du skrev i din første post, "High Resolution" høres ut som en gimmick for å selge mer. Har sett flere på dette forumet som mener THX også er en slik gimmick.

 

Går høyttaleren høyt opp i frekvens har den høy/stor båndbredde, ikke nødvendigvis høy oppløsning.

 

 

Mener også at THX kan være en gimmick. Det gir ikke noe kvalitetsstempel å være THX-sertifisert. Det finnes masse produkter på markedet idag som ikke er THX-sertifisert, men som er meget bra allikevel, eller bedre enn de produktene som har THX stempelet på seg.

Lenke til kommentar

jaja. Navnet henspeiler nok uansett på "prepared for high resolution media" (dvd-a, sacd) og siden man ikke trenger gjøre noe spesielt med en høyttaler for å gjengi 24 bits, tipper jeg fremdeles at det betyr at den har en "superdiskant" eller ihvertfall strekker ut båndbredden litt oppover. Sånn at familiehunden også får litt å høre på.... Hvis bare noen studioer hadde utstyr som fanget opp frekvensene.... Og noen musikere hadde instrumenter som lagde særlig lyd i disse frekvensene ;-)

 

K.

Lenke til kommentar

Hmm, bare så jeg får klarhet i dette. Blir ikke oppløsning og båndbredde her to sider av samme sak? Forutsatt at høyttaleren starter rimelig langt nede i frekvens, vil høyeste frekvens den kan gjengi også gi båndbredden. Men høyeste frekvens den kan gjengi må vel være gitt av oppløsningen? Ved lav oppløsning kan den ikke gjengi fine detaljer (les: høye frekvenser) og kan dermed heller ikke ha høy båndbredde?

 

Hvis noen kan påpeke hvor det eventuelt er jeg bommer hadde jeg satt pris på det. :)

Lenke til kommentar
Og noen musikere hadde instrumenter som lagde særlig lyd i disse frekvensene ;-)

 

Der er jo nettopp det de har.

ok, jeg var litt tøff i trynet.

 

http://www.cortex.westhost.com/tannoy/file...white_paper.pdf

 

De instrumentene 99% av oss her på forumet (gjetter litt her)hører mest på (samplere, synthesizere,elektriske gitarer etc) produserer normalt 0 over 20kHz og gjerne lite over 12-15kHz.

 

Enkelte akustiske instrumenter (trompet med mute, fiolin, obo) og uharmoniske ting man slår på (cymbal) produserer til dels betydelig mengder energi over 20kHz.

 

 

 

Argumentet om at vi såvidt jeg vet ikke kan høre denne energien, og dessuten at mikrofonene produsenter liker å bruke fordi de "gir best lyd" stopper rundt 20kHz står jeg fast på

 

Knut

Lenke til kommentar

Hmm....personlig så er jeg ingen ekspert på dette. Hadde bare tenkt å kjøpe meg noen gode høyttalere og fikk se to like der det ene var merket med og uten. var ikke hjelp i nærheten så jeg tenkte derfor at dere kunne hjelpe, og det gjorde dere :)

 

Min konklusjon blir at det ikke har noen betydning for meg. Jeg har ikke finjustert ørene såpass at jeg hører noe forskjell på dette.

 

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått er oppløsningen til et høyttalersystem en parameter som sier noe om frekvensgangen, men ikke båndbredden. Man kan ha en båndbredde po 20Hz til 20kHz. Dette angir hvilke frekvenser systmet dekker. Oppløningen sier noe om frekvensgangen i hele registeret. Ved hver deling mellom elementer, vil man få en dropp i lydnivået, og ved enkelte frekvenser vil man ha høyere volum osv.

 

På lowres systmer ser denne kurven fullstendig fucka ut, mens på et hires-system, er det flere dumper og topper, men de er myyye mindre, og vil totalt sett gi en bedre lineæritet.

 

Er jeg også på feil jorde, eller begynner vi å nærme oss nå?

 

Og THX er bare tøys og fjas i alt anna enn kinosaler, det er nå min mening :p

 

bfisk

Lenke til kommentar
Ser ikke ut som du er på et jorde engang. Lukter litt av myr egentlig. ;)

Det du beskriver er jo lineæritet.

 

Dropp ved delefrekvenser trenger man forøvrig ikke å få.

Man trenger ikke, nei, men i praksis vil man alltid få det. Vis meg én høyttaler med perfekt lineæritet, så skal jeg selge deg sjela mi for en femmer :p

 

Men som jeg skrev: jeg hadde en mistanke om at jeg var på tynn is.

 

 

bfisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...