Gå til innhold

400Mhz FSB


cyberdel

Anbefalte innlegg

Hovedkort: MSI KT600 DELTA FIS2R (støtter 400 Mhz FSB)

CPU: AMD XP 3200+ Barton512 (har 400 Mhz FSB)

DDR RAM: Corsair VALUE PC3200 unbuffered (kjøres på 400 Mhz (PC3200))

 

Her er følgende info i bios..

 

System performance: ultra

Current host clock: 200 Mhz

Configure SDRAM Timing by: SPD

SDRAM Frequency: 400 Mhz

 

CPU FSB Clock: 200 Mhz (står at det skal stilles fra 100 - 280)

Multiplier: Auto (trolig 11x siden cpu er på 2,2 Ghz)

 

Her ser dere at host clock er 200 Mhz. Det har en sammenheng med at cpu'n kjører på 200 Mhz FSB. Men når jeg har kjøpt både cpu og hovedkort og minne som alle støtter 400 Mhz clock, så burde det da være mulig å stille dette riktig inn uten at det blir overclocking? Det går ann å skrive 400 Mhz inn manuelt på FSB, men har ikke testa å bruke det.

Har lest at man må kjøpe skikkelige DDR minne for å få dette til. Jeg har Corsair VALUE, og lurer på om detta er noen form for billig-løsning.

Uansett, har noen peiling på hva jeg kan gjøre for at FSB og host clock skal kjøre på 400 Mhz , som jeg har betalt for?

Endret av cyberdel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

cyberdel, Du blander litt begreper her. Det er snakk om 400MHz DATARATE.. altså 400 millioner bit per sekund per pinne på databussen

 

Det er også snakk om 200MHz KLOKKEFREKVENS (antall sykluser per sekund per pinne på databussen.

 

Dermed blir det oversendt 2 bit per klokkesyklus. Det er dette som betegnes DDR (Double Data Rate).

 

Produsentene markedsfører gjerne med det høyeste tallet, mens bios bruker gjerne den gode gamle klokkefrekvensen. Derfor blir det tilsynelatende forskjell på 200MHz klokke og 400MHz datarate. Disse er faktisk det samme.

Lenke til kommentar

Så det ville vært galt å skrive 400 FSB der og sette multiplier ned til 6x ?

6x er det nærmeste som er 5,5x. (400 x 5,5 = 2200)

 

Sikker på at det står 200Mhz regna som 200*2 ? I windows står 200 Mhz i system infoprogrammer også. Kansje de også leser det på gamle måten

Lenke til kommentar
Så det ville vært galt å skrive 400 FSB der og sette multiplier ned til 6x ?

6x er det nærmeste som er 5,5x. (400 x 5,5 = 2200)

 

Sikker på at det står 200Mhz regna som 200*2 ? I windows står 200 Mhz i system infoprogrammer også. Kansje de også leser det på gamle måten

200 MHz FSB på CPU vil si 400 DDR. Og ja, det vil være galt å prøve 400 og sette ned multiplier. Alt er i skjønneste orden for din del som jeg kan se...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...