Gå til innhold

Haster.... trenger svar raskest mulig


Anbefalte innlegg

Jeg har en kamerat som er utrolig vanskelig å overbevise. Her er problemet: Han mener at det KUN kan vises DVD filmer på pc om man har et MPEG kort... og da vises også teksten. og uten MPEG kortet kan det ikke vises film... jeg derimot mener at det er slik at du ikke trenger MPEG kort.. ikke nødvengivis ihvertfall.. og at dette bare er for å bedre kvaliteten.... hvem har rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-03-13 19:15, Asbjørn T. skrev:

Jeg har en kamerat som er utrolig vanskelig å overbevise. Her er problemet: Han mener at det KUN kan vises DVD filmer på pc om man har et MPEG kort... og da vises også teksten. og uten MPEG kortet kan det ikke vises film... jeg derimot mener at det er slik at du ikke trenger MPEG kort.. ikke nødvengivis ihvertfall.. og at dette bare er for å bedre kvaliteten.... hvem har rett?


Din kamerat har så feil at han er kvalm :grin:

Lenke til kommentar

stakkars han forvirrede kompisen din.

 

man trenger ikke et mpeg-kort for å se dvd-filmer på pc'en med mindre man har et veldig gammelt skjermkort. stort sett alle skjermkort leveres idag med noe som heter: DVD MPEG-2 hardware-akselerasjon. mon tro om ikke det sier nok?

 

håper at dere veddet om masse penger.

 

vedder på at når du forteller ham at HAN har feil, så begynner du setningen din med "det kan jo være at jeg tar feil, men..."

 

og det med å få teksten frem på dvd-filmene har med en innstilling i avspillingsprogrammet å gjøre. som regel følger det med et slikt programm, enten i pakken med skjermkortet, eller i pakken med dvd-spilleren. (med mindre han prøver å spille avi-filer i divx-formatet. de er uten tekst...)

Lenke til kommentar

jeg vil på stå at begge har rett.

 

på "gamle" maskiner er det jo skjermkort som ikke har støtte for mpeg, og en må ha spesielle skjermkort som har støtte for dette. i nyere maskiner er det vanlig at dette (og 3d-støtte9 er bygget inn i skjermkortet, så på disse nye maskinene er ikke dette nødvendig...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-17 22:20, ilpostino skrev:

på "gamle" maskiner er det jo skjermkort som ikke har støtte for mpeg, og en må ha spesielle skjermkort som har støtte for dette.


Uansett om skjermkortet støtter MPEG/MPEG2-akselerasjon i hardware eller ikke, vil filmen spilles av. I tilfelle tar CPUen seg av all dekodingen. Det er ikke et "krav" om at skjermkort må ha MPEG/MPEG2-akselerasjon i hardware for at filmen skal spilles av.

 

Jeg har til dags dato aldri vært borti skjermkort som ikke klarer å spille MPEG/MPEG2, medberegnet et Cirrus Logic 4 MB PCI-kort fra steinalderen. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...