Gå til innhold

Hva burde jeg gjøre først?


-Pondus-

Anbefalte innlegg

Har nå fått mitt nye Abit NF7-S,og en ny Samsung Spinpoint 160GB S-ATA. Hva burde jeg gjør først når jeg får satt inn HK og koblet til alt.Først må jeg jo legge inn Xp men etter det? Skal jeg gå rett i BIOS å stille på noe spesiellt eller legger jeg bare inn S-ATA drivere og ALT annet av drivere? Booter maskinen med S-ATA disk før jeg får lagt inn driverne til den eller kommer dette opp før jeg legger inn XP? Vil bare at HK og alt skal funke som det skal.. :thumbup:;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Bare sjekk at jumperen på hk'et ditt enabler s-ata (se i manualen).

Er den enablet, vil maskinen starte å søke etter s-ata disker etter den "vanlige" POST screenen. Du skjønner hva jeg mener når du ser det.

 

For at Windows XP skal installeres på s-ata disken trenger du driverene til disken på en diskett før du starter installasjonen. Du trykker F6 (eller hva det var) når det står at du skal trykke knappen for å installere SCSI eller RAID kontrollere under starten av installsjonen. Da venter du til installasjonen ber deg om å sette inn disketten med drivere.

Da er det bare å fortsette som vanlig med Windows XP installasjonen.

 

Når du har fått lagt inn Windows XP kan du legge inn de siste nForce driverene. De finner du på nVidia sin side. Også legge inn alle andre driverene da.

Endret av alex100
Lenke til kommentar

Sorry ass alex100 men her padler du litt. For det første er det Asus A7N8X/A7V8X serien som har jumper på hovedkort som enabler/disabler s-ata funkjsonen. På Abit NF7-S kortene er det en instilling i bios.

 

For det andre: Pondus, driverne du skal ha er ikke til harddisken din, men til s-ata kontrolleren som du skal legge inn etter å ha trykket F6. De finner du på hjemmesiden til abit, på download seksjonen til hovedkortet ditt.

 

Når du har lagt inn de, vil maskinen fortsette med installasjonen av windows på s-ata disken din. Da får du videre instruksjoner på skjermen om hva du skal gjøre. Du må da samtidig inn i bios etter reboot av windows når den har kopiert alle filene, og endre boot-sekvensen sånn at first boot device er raid eller s-ata. (husker ikke hva som skal stå akkurat nå, men det er en av de.)

 

Prøv det du.

Lenke til kommentar
Sorry ass alex100 men her padler du litt. For det første er det Asus A7N8X/A7V8X serien som har jumper på hovedkort som enabler/disabler s-ata funkjsonen. På Abit NF7-S kortene er det en instilling i bios.

 

For det andre: Pondus, driverne du skal ha er ikke til harddisken din, men til s-ata kontrolleren som du skal legge inn etter å ha trykket F6. De finner du på hjemmesiden til abit, på download seksjonen til hovedkortet ditt.

 

Når du har lagt inn de, vil maskinen fortsette med installasjonen av windows på s-ata disken din. Da får du videre instruksjoner på skjermen om hva du skal gjøre. Du må da samtidig inn i bios etter reboot av windows når den har kopiert alle filene, og endre boot-sekvensen sånn at first boot device er raid eller s-ata. (husker ikke hva som skal stå akkurat nå, men det er en av de.)

 

Prøv det du.

Du har vist rett ja. Rotet litt her ja :p

Har Asus A7N8X Deluxe selv. Mulig derfor jeg messet det litt til.

Men prøv det som traskas foreslår, Pondus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...