Gå til innhold

Sony f828 eller canon 300D?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Valgte 300D m/28-105mm f3.5-4.5 II USM og solblender, 70-210mm f3.5-4.5 USM(brukt) + ekstra batteri. Pris kr. 9000.- hos B&H. Bringes hjem av en hjemflyttende nordmann(dermed ingen moms eller frakt).

 

Dette er langt billigere enn f828 noe sted i verden... :D

 

Når jeg får råd tenkte jeg å komplettere utstyret med en 20mm, enten canon eller sigma, samt en bedre blitz enn jeg har fra før(gammel).

Lenke til kommentar

Har begge kameraene ved min side akkurat nå. Gikk litt berserk da jeg var i New York forleden... :roll:

 

Skal kvitte meg med ett av de, men valget er hardt. Var opprinnelig bestemt på å beholde F828, men etter å ha tatt en del bilder de siste to ukene (et par tusen bilder, ca 50-50 fordelt), er jeg litt i tvil. Jeg liker begge veldig godt, og de har sine fordeler og ulemper.

 

Fordelene med F828 er:

- mindre støy ved bildetaking (slipper støyende speil)

- alt i ett-løsning (video, stor og god linse)

- rask og kontinuerlig fokus, også ved lite lys

 

Ulemper:

- lcd-skjermene er som regel håpløse å bruke i situasjoner hvor man skal fokusere manuelt og ellers til bedømming av om fokus er riktig. Har hatt en del tilfeller hvor det har sett ut som om fokus har vært riktig, og når jeg har tatt bildene over på PC, har det tydelig kommet frem at fokus er helt feil :mad:

- bilder tatt direkte mot sola eller sterke lyskilder har en lei tendens til å gi en sol med solstråler slik vi tegnet sola på barneskolen...

Se 040118sunflareF828.jpg

- støy i bildene ved forstørrelser (men hvor ofte er det egentlig man har bruk for det?)

- KA, men også dette mest merkbart ved forstørrelser

- veldig mye støy når man trenger å skru opp ISO

 

 

 

Fordeler med 300D:

- utskiftbar optikk (hvem vet, kanskje frister en større telelinse senere, eller lignende? eventuelt låne linser av andre)

- 2 uker og over 1000 bilder tatt, og ennå har ikke batteriet sett noe behov for påfyll, men for all del; batteriet på F828 er også helt kanon, men det sa takk for seg og velkommen påfyll for en uke siden

- meget enkelt å se hva som er i fokus

- for min bruk er autofokusen rask nok, og samme med standardobjektivet

- kameraet tar uhyre gode bilder :thumbs:

 

Ulemper:

- vanskelig å finne

Lenke til kommentar

Til wirrumsen,

 

Ser ikke ut som det dær skulle være vanskelige valget!? Har selv prøvd begge kameraene (mest Sony'en) men jeg strever nå med å få tak i en 300D. Synes bildekvaliteten var avgjørende! Jeg var rett og slett dritt lei KA og ISO-støy!

 

Og hvis du bestemmer deg for å beholde sony'en, skal du da ha mye for 300D? :thumbs:

Endret av tovito
Lenke til kommentar
Jeg velger canon, da jeg har noe canon optikk! Hadde nikon før, men har desverre solgt det! Begynner vel å angre litt.

 

Hadde jeg ikke tatt hensyn til dette, hadde nok nikon stått øverst på ønskelisten! Men jeg har faktisk ikke tatt valget enda, for min del...

TIL TOVITO; Jeg kan isåfall være intressert i Sony`en din.... ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...