Gå til innhold

Væske til vannkjøling


Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt vannkjølingssett, og mens jeg venter tenkte jeg å anskaffe det nødvendige. Har hørt at jeg bør bruke destillert vann, er dette riktig? Hvor kan jeg isåfall få tak i det?

 

Med destillert vann, trenger man fortsatt algemiddel?

 

Og er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en UV-reaktiv væske (UV-katode i kabinettet, vil at vannledningene skal reagere på den), og eventuelt blandingsforhold for en slik væske?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MEn istedenfor destillert vann og kjølevæske og evt. algemiddel. Kan jeg bare kjøpe ferdig blandet kjølevæske og bruke det istdenfor eller ?

 

Det er altså tre varianter innen vannkjøling ?

 

*destillert vann og algemiddel ?

 

*destillert vann og kjølevæske ?

 

*ferdig blandet kjølevæske ?

 

hvis jeg har forstått dere rett

 

mvh nerd-light

Lenke til kommentar
man bør ha 50-50 balnding melom destilert vann og frostvæske det optaket av varme. 50-50 blanding hadde optakk av varme på 50 mens kun destilert vann har bare optakk på 5.

Nååå!

 

vet itj helt æ... vannet går trægar desto mere frostveske du har i... 50% høres veldig my ut.. æ bruke som ca 20% frostvekse å 80% vann... trengs ikke mer.. ( hvis du ikke hvil ha veldi fargete vann av frostveska da ) :p

Lenke til kommentar

Takk for råd og tips :)

 

Har enda ikke fått et sikkert svar på om jeg må ha algemiddel i tillegg til frostvæske, kan noen svare på det?

 

PS: Når jeg sitter på jobb om dagen og kjeder meg, refresher jeg forumet nesten annenhvert minutt for å se om det er nye poster, men det er ikke mye nytt. Men nå, om kvelden, når jeg for engangs skyld er hjemme poster dere som gale! Ingen andre som har lite å gjøre på jobb/skole/dagtid? :p

 

EDIT: Litt for mange øl - skriveleifer

Endret av Berrern
Lenke til kommentar
Takk for råd og tips :)

 

Har enda ikke fått et sikkert svar på om jeg må ha algemiddel i tillegg til frostvæske, kan noen svare på det?

 

PS: Når jeg sitter på jobb om dagen og kjeder meg, refresher jeg forumet nesten annenhvert minutt for å se om det er nye poster, men det er ikke mye nytt. Men nå, om kvelden, når jeg for engangs skyld er hjemme poster dere som gale! Ingen andre som har lite å gjøre på jobb/skole/dagtid? :p

 

EDIT: Litt for mange øl - skriveleifer

trenger bare frostveske--- :) holder bort "algene" å hindrer korrosjon :yes:

Lenke til kommentar
trenger bare frostveske--- :) holder bort "algene" å hindrer korrosjon :yes:

OK, takk for hjelpen!

 

Ett spørsmål; jeg skal kjøpe plexikabinett med et UV-lys (blacklight) i.. Hvor mye UV-væske skal jeg ha i? Står at en flaske holder til 2 liter, men med kjølevæske i blir det vanskelig for et tjallhue å beregne blandingsforhold ;)

 

Hjelp mottas med takk :D

Lenke til kommentar

Jeg vil bare forklare dere en ting med en gang.....

 

Som kjølemiddel, er vann det 100% beste å bruke.

Andre stoffer som blandes i vannet reduserer kjøleevnen.

 

I et vannkjølt pc-system, er vann+algemiddel det beste.

Du bør ikke bruke frostveske, da denne inneholder andre stoffer som skal

hindre frysing av vannet hvis tempen blir for lav. Dvs. kjøleevnen blir redusert.

Det gjelder også fargestoffer dere tilsetter vannet.

Frostvæske er selvfølgelig bedre mht. korrosjon, men jeg tror ikke det er et så stort problem i en vannkjølt pc.

 

Vennligst korriger meg hvis noen har andre erfaringer med dette.

Lenke til kommentar
Jeg vil bare forklare dere en ting med en gang.....

 

Som kjølemiddel, er vann det 100% beste å bruke.

Andre stoffer som blandes i vannet reduserer kjøleevnen.

 

I et vannkjølt pc-system, er vann+algemiddel det beste.

Du bør ikke bruke frostveske, da denne inneholder andre stoffer som skal

hindre frysing av vannet hvis tempen blir for lav. Dvs. kjøleevnen blir redusert.

Det gjelder også fargestoffer dere tilsetter vannet.

Frostvæske er selvfølgelig bedre mht. korrosjon, men jeg tror ikke det er et så stort problem i en vannkjølt pc.

 

Vennligst korriger meg hvis noen har andre erfaringer med dette.

I over LANG tid. så vil blokka di bli helt grønn.. så vil den over tid, få sprekker, som fører til at den kan begynne å lekke... men uansett.. 10 -15% frostveske er IKKE mye... bare at det er litt. så er d bra nåkk..... ;)

Lenke til kommentar
man bør ha 50-50 balnding melom destilert vann og frostvæske det optaket av varme. 50-50 blanding hadde optakk av varme på 50 mens kun destilert vann har bare optakk på 5.

NEI!

 

10-15% er mer enn nok! Alt utover det reduserer kjøleevnen.....

Jepp helt riktig, spratt litt i stolen til den 50/50 blandinga , men ser du har ordnet opp. :cool:

Lenke til kommentar
trenger bare frostveske--- :)  holder bort "algene" å hindrer korrosjon  :yes:

OK, takk for hjelpen!

 

Ett spørsmål; jeg skal kjøpe plexikabinett med et UV-lys (blacklight) i.. Hvor mye UV-væske skal jeg ha i? Står at en flaske holder til 2 liter, men med kjølevæske i blir det vanskelig for et tjallhue å beregne blandingsforhold ;)

 

Hjelp mottas med takk :D

Du skall ikke bruke frostveske i om du skall ha effekt av uv vesken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...