Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL Telenor=Nei Tiscali=ja


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

Trodde de fleste ADSL leverandører brukte Telenor sitt fastlinjenett. Derfor lurer jeg litt når Tiscali kan tilby meg ADSL mens Telenor ikke har den muligheten. Noen som har noen tanker om dette?

Tja, svarene vil variere etter hvor raskt de oppdaterer nummersjekkerne sine mot kapaks.

Du kan jo også tilhøre de ytterst få sentralene Tiscali bygget ut selv og dermed slippe unna lengdekrav osv som Telenor setter.

Hva sier nummersjekken hos Bluecom? De er av de raskeste til og oppdatere sin nummersjekker.

Lenke til kommentar

Jeg tror også det er slik at dersom f.eks. Tiscali skaffer nok interessenter på en sentral, ber de Telenor å bygge ut. Da er det kun Tiscali som kan levere der den første perioden. Deretter blir det tilgjengelig for TN og resten. Mener å ha hørt noe om dette men det var en stund siden.

Lenke til kommentar
Jeg tror også det er slik at dersom f.eks. Tiscali skaffer nok interessenter på en sentral, ber de Telenor å bygge ut. Da er det kun Tiscali som kan levere der den første perioden. Deretter blir det tilgjengelig for TN og resten. Mener å ha hørt noe om dette men det var en stund siden.

Nei, Telenor Networks tar nok ikke slike hensyn.

Skal man ha kundene for seg selv må man nok bygge ut selv også.

Lenke til kommentar
Enkelte leverandører bruker telenors linjer, men monterer egen hardware i sentralene.

 

dette kan forklare forskjellen. ikke sikker på hva tiscali gjør, men vet i allefall at ngt monterer eget adsl-utstyr i sentralene, selv om de bruker telenors linjer

Dette er det eneste som stemer! Telenor har sine kort i mange sentraler mens enkelte andre har sitt eget utstyr. Bla. så VET jeg at catch og NTg har eget utstyr i mange sentraler også der hvor telnor ikke dekker. Har selv catch til en sentral som egentligt ikke er 'min', men catch godtok at det var over 9000m til denne sentralen. Til nermeste sentral hvor telnor har full deknig for xDSL så er det litt over 3500 m. men telenor mente det er for langt.... :wow:

Lenke til kommentar
Det er IKKE gunstig med lang avstand til sentralen. Jeg har problemer med å ikke oppnå full hastighet på en Delta-linje hos NGT pga nettopp dette. Skal være glad for at Telenor setter slike krav

Selvfølgelig er det ikke særlig gunstig med lang avstand! Men når du først har ei lang linje er det bra at noen selskap tør å prøve å levere, i motsetning til Telenor som bare sier "nei, det er dessverre ikke mulig"

 

Jeg ville vært "fornøyd" med ei 384/128 ADSL linje, hvis det var det beste de klarte å levere på linja mi - når alternativene er:

1) oppringt ISDN til tja, ca 10x så høy pris!! (hvis man skal være oppkoblet 24/7)

2) å flytte -ikke aktuelt i mitt tilfelle, Internett er ikke viktig i livet mitt!

 

Og, hvis du ikke får utnyttet Delta-linja di fullt ut, så kan du vel like godt gå ned til Charlie og spare endel penger på dette? Det ville jeg gjort i et slikt tilfelle.

Lenke til kommentar

Ved en enkel sjekk så får du oppgraderingsdatoen til sentralen. Mens telenor sier nei, adsl ikke tilgjengelig når sentralen ikke er oppgradert, får du svar fra leverandører som bluecom og tiscali, ja du kan få adsl fom. oppgraderingsdatoen til sentralen. Er vel bare en triks å få tak i kunder.

Lenke til kommentar
Er vel bare en triks å få tak i kunder.

Online sitt triks er jo og terrorisere alle som de kan med telefonsalg lenge før sentralen er klar, de kan også legge inn bestillinger i systemet lenge før de andre leverandørene så noe må da andre også kunne gjøre for og skaffe kunder.

Lenke til kommentar
Det er IKKE gunstig med lang avstand til sentralen. Jeg har problemer med å ikke oppnå full hastighet på en Delta-linje hos NGT pga nettopp dette. Skal være glad for at Telenor setter slike krav

Som nevnt har jeg over 9000m til min sentral linket med SDSL fra catch.

 

Får 2mbit begge veier uten problem. Har kun 1024/1024 nå da. men testet 2 mbit linjen i 2 uker.

 

Har testet opp mot forsjellige speedometer og jeg får topp målinger.

Lenke til kommentar
tror bare jeg bestiller fra f.eks. Tiscali siden de sier de kan tilby. Sitter med analogt modem nå, koster meg mere enn ADSL vil gjøre. Jeg har heller ikke lyst på begrensningen til Telenor...

funker sikkert greit der også: MEN hold altid et halvt øye på fakturan du får fra tiscali. De har 'lurt' oss før!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...