Gå til innhold

CPU temperatur


Anbefalte innlegg

Jeg har en XP2800+, overklokket til 2.4GHz, uten øking av Vcore.

 

Tempen ligger vanligvis paa rundt 60 grader, men naar jeg har spilt i noen timer er den paa 75-80! Er dette altfor høyt? Er det fare for at den brenner opp?

Bruker bare vanlig viftekjøling, en Spire CPU-Vifte MicroFlow II Socket A -For AMD opp til XP 3200+, er dette en dårlig vifte?

 

EDIT: Postet dessverre i feil forum, sorry... Kan en mod flytte tråden?

Endret av Berrern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt for høy temperatur.

 

1. Prøv og ta av cpu kjøern ta på nytt lag med kjølepasta (helst AS5) og forsikr deg at kjølern får god kontakt med cpu. (Tror ikke din kjøler får god nokk kontakt med cpu)

 

2. Oppdater bios. Det kan være feil temperatur visning. (hvilket program bruker du?)

 

3. Det kan være dårlig luftgjennomstrømning. Er kabinettet ditt trang? Hvor mange vifter har du? Husk at cpu tempen din aldri kan kommer under rom tempen med luftkjøling llr vannkjøling uten peltier.

 

Denne hører ikke til under vannkjøling men under luftkjøling.. bare så du husker det til neste gang :cool:

Endret av FrenChie
Lenke til kommentar
Har du kjølepasta på? Er kjøleren ripete eller ru?

Ja, viften kom med kjølepasta påsmurt..

Kjøleren er ikke ripete på noen som helst måte, den er helt ny :)

 

Hvilket hovedkort har du?

SAK

 

Har et ASUS A7N8X Deluxe, veldig bra for overklokking, og jeg er svært fornøyd med det!

 

1. Prøv og ta av cpu kjøern ta på nytt lag med kjølepasta (helst AS5) og forsikr deg at kjølern får god kontakt med cpu. (Tror ikke din kjøler får god nokk kontakt med cpu)

 

2. Oppdater bios. Det kan være feil temperatur visning. (hvilket program bruker du?)

 

3. Det kan være dårlig luftgjennomstrømning. Er kabinettet ditt trang? Hvor mange vifter har du? Husk at cpu tempen din aldri kan kommer under rom tempen med luftkjøling llr vannkjøling uten peltier.

 

1. Skal prøve det!

 

2. Har gjort det, hjalp lite. Bruker AsusPROBE, som fulgte med hovedkortet, og BIOS'en selv for å måle temperatur. BIOSen viser ca 15 grader mer enn ASUSProbe, merkelig..

 

3. Jepp, har et gammelt, trangt kabinett, med bare en kab-vifte, og det er powersupplyen.. Har åpnet en sidedør for at det skal bli litt luftig der inne. Venter på et nytt kabinett med fire vifter da :)

 

 

Takk for hjelpen alle sammen :D

Lenke til kommentar

Kjøleren kan være ripete selv om den er ny. Det hjelper garantert litt om du bytter ut den nåværende kjølepastaen med AS5 (Artic Silver 5). Angående kabinettet: det er altfor tett! Du kan som en midlertidig løsning, til du får nytt kabinett, henge en vifte ned foran CPU. Da blåser det frisk luft rett mot den, det er forutsatt at du har kabinettdøren åpen (og at viften blåser riktig vei ;) ).

Lenke til kommentar
Jeg har også XP2800+.

Men min restarter når den kommer opp til 63grader.

Hva er galt? Berrern får den opp til 80 grader.

Det har nok sannsynligvis med hovedkortet ditt å gjøre..

 

Kortet mitt har COP (CPU Overheat Protection), som stenger av PCen naar CPU når en viss temperatur. Denne har jeg satt til 85.

Lenke til kommentar
Hvor kan jeg finne cop funksjonen?

Hva slags hovedkort har du?

Jeg har Asus A7N8x- deluxe og en AMD XP2800+.

Jeg har samme hovedkort, og bruker ASUS Probe programmet til dette. Har satt Threshold til 67 (hvis jeg ikke husker feil), fordi ASUS Probe viser ca. 15-20 grader mindre enn BIOS gjør, altså er den faktiske grensen på 82-87.

Lenke til kommentar
Hvor kan jeg finne cop funksjonen?

Hva slags hovedkort har du?

Jeg har Asus A7N8x- deluxe og en AMD XP2800+.

Jeg har samme hovedkort, og bruker ASUS Probe programmet til dette. Har satt Threshold til 67 (hvis jeg ikke husker feil), fordi ASUS Probe viser ca. 15-20 grader mindre enn BIOS gjør, altså er den faktiske grensen på 82-87.

Jeg har settet thresholden til 80grader og den restarter fortsatt på 63grader.

 

Edit:før hadde jeg Threshold på 72 grader(standard på asus probe)

Endret av ALI
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fzIYXMah

Prøv å les av med Aida32

 

Det er maxx program. Jeg har samme problemet, cpuen min ligger på ca 60 idle og 70 load. En uklokket og relativt grei 3000+

Har Tt V9.

Får AS5 snart, bare DI får rassen i gir og sender det.

 

edit: Skriveleif

Endret av Slettet-fzIYXMah
Lenke til kommentar
Hvordan resetter jeg bios?

Jeg har lastet ned den nyeste asus proben.

Les i hovedkortmanualen, evt. titt på skjemaet som du skal ha klistret på innsiden av kabinettet ditt.

 

Det er en jumper som du må bytte om på i ca 5 sek, så sette den tilbake - og starte maskinen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...