Gå til innhold

Kan gjøre dette for å få bedre kontakt?


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg har montert vann blokk på skjerm kortet mitt, men trur ikke det har god kontakt så har jeg hørt at man kan fjerne den frikanta metal dingsen rundt Gpu greia (er det ikke det det heter?) for å få bedre kontakt?kan jeg gjøre det? når jeg har fjerna den skal jeg ha sånn hvit teip der den var? (som jeg så noen hadde gjort på et bilde) for må vel ha noe der for den kan vel ikke hvile på skjerm kortet?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grrrrr! Er det fullstendig "blåst på sjøen", alt som heter rettskriving hos dagens yngre? :angry:

 

Jeg har ikke sett maken til merkelig orddeling, og for den saks skyld elendig rettskriving, på lange tider!

Hva pokker´n gjør dere i norsktimene folkens?? Er lærer´n ute og sykler, slik at dere gjør hva dere vil? Norskbøker og ortografi er i alle fall hinsides, slik ser det nå ut!

 

"vann blokk", "skjerm kort", "metall dings" osv. Hva blir det neste? Pøl se med lom pe på buss holde plassen??

Gah, det var dagens lille utblåsning. SKJERPINGS!

 

Bortsett fra det; Den "metalldingsen" (ja, det skal skrives slik!) er egentlig en sikkerhetsinnretning, som skal beskytte GPU-core under montering av kjøleribbe / kjøleblokk. Det hender i enkelte tilfelle at "metalldingsen" ligger en tanke over core høydemessig, og da kan man risikere at uorginale kjøleblokker -ribber ikke får god nok kontakt. Orginalen har i de fleste tilfeller et litt høyere senterfelt mot GPU-core, slik at resten av den har en liten klaring mot metallramma.

 

Om du vil være på den sikre siden mht full kontakt mellom kjøleblokk og core, kan du fjerne ramma. Det du imidlertid skal være klar over, er at i det øyeblikk den er fjernet, vil det være mye større tjangs for at du skader GPU-core under montering & demontering av kjøleblokka.

 

Om du ikke allerede hadde hatt god nok kontakt, så hadde vel skjermkortet ditt forlengst gått føyka. Om det oppfører seg normalt, uten feil i bildet, så gi beng i å fjerne "metalldingsen".

Hva med en kikk i norskboka i stedet?

Ta nå ikke dette for personlig da, du er slett ikke alene...... :roll:

Lenke til kommentar
Det var da fælt da Skrue. Vet ikke hvem du siktet til jeg, derfor kommenterer jeg ikke noe om skriveferdighetene til folk for tida.

Beklager, jeg tok visst litt av. :dontgetit:

 

Uansett; Mange kan sikkert skjerpe seg, angående både rettskriving og orddeling. Du kan vel si deg enig i det?

Lenke til kommentar
Det var da fælt da Skrue. Vet ikke hvem du siktet til jeg, derfor kommenterer jeg ikke noe om skriveferdighetene til folk for tida.

Beklager, jeg tok visst litt av. :dontgetit:

 

Uansett; Mange kan sikkert skjerpe seg, angående både rettskriving og orddeling. Du kan vel si deg enig i det?

Jeg er ikke uenig, det er altfor mye skrivefeil, men vet selv at jeg ikke er perfekt liksom, så om jeg skulle begynt å klage på andre så ville det vært ganske dumt om jeg selv skrev feil ;)

Lenke til kommentar
en sånn dings du mener?

Jepp det er en sånn metalldings (happy? :p)

Om det oppfører seg normalt, uten feil i bildet, så gi beng i å fjerne "metalldingsen".

Hmm nå jeg tar på andre siden av skjermkortet når jeg spiller er det glo varmt!

 

 

 

Jeg vet at jeg ikke er så god i å skrive er ikke den flinkeste på skolen akkuratt ;) (ta det på pm neste gang )

 

Takk så langt :thumbs:

Endret av mobil_brukeren
Lenke til kommentar

Hvis baksiden av kortet blir glovarmt er det nok dårlig kontakt (iallefall med vannkjøling). Har iallefall erfart det selv.

 

Men om det er shimen som er i veien eller blokken ikke er montert helt rett skal jeg ikke uttale meg noe særlig om. Du kan jo prøve å ta den av og montere den igjen.

Hvis du bestemer deg for å fjerne shimen så vær for all del forsiktig etterpå ved montering av vannblokken.

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar

Du kan jo først prøve metoden min for å sjekke om det er kontakt:

 

Rengjør GPU og blokk skikkelig, og så legger du et ultratynt (snakk om minimalt, knapt synlig, tynnere en Calista Flockhart) vi tar i litt ekstra: Ørti ganger tynnere lag med kjølepasta enn du ville brukt om du monterte blokken for alvor.

Hvor var jeg? Jo, du legger et sånt kjempeminimegaultratynt lag med kjølepasta på GPU, monterer blokken, tar den av igjen, og ser under blokken. Har du et avtrykk da, ja, så er det nok kontakt.

Lenke til kommentar
Du kan jo først prøve metoden min for å sjekke om det er kontakt:

 

Rengjør GPU og blokk skikkelig, og så legger du et ultratynt (snakk om minimalt, knapt synlig, tynnere en Calista Flockhart) vi tar i litt ekstra: Ørti ganger tynnere lag med kjølepasta enn du ville brukt om du monterte blokken for alvor.

Hvor var jeg? Jo, du legger et sånt kjempeminimegaultratynt lag med kjølepasta på GPU, monterer blokken, tar den av igjen, og ser under blokken. Har du et avtrykk da, ja, så er det nok kontakt.

Okey tusen takk det skal jeg prøve! :D

Hvis det er fortsatt varmt når jeg har sett at det er avtrykk er det kjøle blokken som er montert feil da?

Endret av mobil_brukeren
Lenke til kommentar

Om du har et tydelig avtrykk på blokka di, er den riktig montert. Om baksiden av kortet ditt fortsatt er varmt etter dette, ville jeg sjekket flow gjennom vannblokka.

Bruker du f.eks. en paralellkobling med CPU-blokk, bør du fortest mulig legge disse i serie for å sikre tilstrekkelig vannmengde gjennom GPU-blokka.

Lenke til kommentar

Et annet tips er å montere en vifte på oversiden av kortet, jeg har vannkjøling men synest resten av kortet ble forholdsvis varmt så jeg tok en 80 mm vifte og monterte denne fast i kabinettet slik at den ligger tilnermet vannrett noen centimeter over kortet, denne surrer da rundt på lydløs hastighet og senket temp på kortet radikalt.

Husk at med vannkjøling får du ikke sirkulasjon av luften rundt kortet noe som fører til mer varme på de delene som ikke er vannkjølt, med en slik vifte elimineres dette.

Bare et tips :cool:

Lenke til kommentar
Et annet tips er å montere en vifte på oversiden av kortet, jeg har vannkjøling men synest resten av kortet ble forholdsvis varmt så jeg tok en 80 mm vifte og monterte denne fast i kabinettet slik at den ligger tilnermet vannrett noen centimeter over kortet, denne surrer da rundt på lydløs hastighet og senket temp på kortet radikalt.

Husk at med vannkjøling får du ikke sirkulasjon av luften rundt kortet noe som fører til mer varme på de delene som ikke er vannkjølt, med en slik vifte elimineres dette.

Bare et tips :cool:

har gjort akkurat det samme på mitt 9800xt... nå har jeg standard kjølingen som følger med, når jeg tok på kortet brant jeg meg, jeg lasta ned rivatuner og så at kortet var på 47 grader(dette var rett etter jeg var ferdig å spille). la en 92mm vifte oppå, kortet ligger på en ca 40 idle, men sank 4 grader med vifta montert. så det er absolutt å anbefale.

Lenke til kommentar
og da kan man risikere at uorginale kjøleblokker -ribber ikke får god nok kontakt. Orginalen har i

Det kan se ut som om norsklæreren din har vært på en liten sykkeltur også, onkel Skrue. :)

 

Det skrives "original".

 

mvh stine__ ......som har skrivefeil både titt og ofte selv, men synes det er morsomt å klage på forumets norsklærere :p

Lenke til kommentar

LOL!

Den får jeg vel tåle stine__. "Nobody´s perfect" :blush:

 

Men det er vel uansett et visst sprik mellom en fjert og en orkan? Foreslår at vi slutter mens leken er god som det heter, slik at denne tråden ikke går OT igjen.

 

Så kan du gjerne fyre opp en tråd om norsk rettskriving i forumet i stedet, så vil jeg garantert henge meg på!

 

Ha en fortsatt god dag! :D

Lenke til kommentar

Ren "Off topic"-post. (Moderaten har full rett til å endre eller fjene innlegget)

 

Angående orddeling:

 

"Jeg har montert vann blokk på skjerm kortet mitt[...]"

 

Først: "Vann blokk". Jeg ser og leser to ord. Vann.... Blokk... En blokk med vann. Men ikke som en ting. Jeg ser for meg en blokk med vann (1x1x1m om du vil) svevende i lufta. Så skjønte jeg det. Forfatteren mente en vannblokk! Ordet "vannblokk" er en ting, et eget ord. Norsk er et språk med uendelige muligheter. Vi kan finne opp nye ord! Nok om det :)

 

"Skjerm kort". "Et kort med skjerm". Det blir jo litt feil. En "skjermkort" er en ting, et ord, en enhet. Derfor skal de to ordene slås sammen.

 

På engelsk er dette helt perfekt korrekt: "User name". Men på norsk skal det ikke hete "Bruker navn". Det blir feil. Det er ikke noe som heter bruker navn, men brukernavn, ja, dét blir noe helt annet. Engelsk har stor innflytelse på språket og vi bør være oppmerksom på dette.

 

Orddeling er farlig, for det skaper fort misforståelser.

 

Jeg er langtifra perfekt på språket mitt. Jeg elsker komma f.eks ;) Men det var min mening om fenomenet "ord deling".

 

Igjen, Skrue kan gjøre hva'n vil med innlegget og jeg beklager utblåsinga/off-topic-posten ;)

 

[Edit: Endret fra "en kort" til "et kort". Stygg feil)

Endret av MRN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...