Gå til innhold

Inspirasjon til nybegynnere


Anbefalte innlegg

Sist oppdatert: 21.03.04

 

Innledning:

Hei, jeg er ganske fersk innen casemodding og driver med mitt 3 prosjekt nå.

Mesteparten av dere kommer nok ikke til å bli serlig imponert over denne mod'en men jeg håper på å inspirere de som vurderer å begynne med casemodding. Jeg synes ihvertfall dette er en utrolig artig og spennende hobby. Men nok om det, over til prosjektet mitt!

 

Den geniale planen:

Planen er å modifisere et chieftech matrix kabinett, med enkle modifikasjoner. Men jeg vil likevel at det skal se tøft ut :)

Derfor bestemte jeg meg for å blande fargene rødt og sølv!

Jeg bestilte ett chieftech matrix kabinett, og plukket dette fra hverandre!

Jeg bestilte også en sidedør med vindu, da slipper jeg å kløne masse med stikksag og lister. Dremel eier jeg ikke enda (lever på lærlinglønn).

Desklene på utsiden av kabinettet skal være i sølv, mens innsiden skal være rød!

 

Og hvordan får man til det?

Jo, da er det bare å dra frem lakkboksen!

 

Dag 1:

Jeg fikk kabinettet den 20. Januar 2004, herved referert til som "Dag 1".

Denne dagen la jeg på grunning, dette er nødvendig for at lakken skal sitte som støpt!

Her er en del bilder av dette:

Bilde av alle delene jeg har grunnet

grunning1thmb.jpg

 

Yeeey! Europris mod! :cool:

grunning3thmb.jpg

 

Kabinettet bakfra

grunning4thmb.jpg

 

Dag 2

Lakkerte det som skal være rødt idag. Lar det stå og tørke over natten, gidder ikke ta bilde.

 

Dag 3

Rødfargen er på plass og bildene er tatt! Idag fikk jeg også halvparten av delene mine fra microplex. Jeg må desverre vente til neste lønning før jeg får kjøpt resten. (15. februar)

Jeg har tatt ut vinduet fordi jeg synes klipsene som holder det fast er stygge. Jeg skal bytte disse med skruer m/muttere. Dessuten er det lettere å sette på window etch når vinduet er i "friluft" :)

 

Fra siden:

lakkert1thmb.jpg

 

Bakfra:

lakkert2thmb.jpg

 

Forfra:

lakkert3thmb.jpg

 

Jeg ber dere være oppmerksom på at fargene ikke stemmer på bildet!

På det første ser det mørkere ut noen steder, dette skyldes skygger fra taklampe.

På de to siste ser de nesten rosa ut, men det er faktisk knall rød.

 

Dag 8

Dette er blitt gjort siden sist:

Har satt inn 2 røde kald katoderør (30cm), ett oppe og ett nede i kabinettet.

Har plassert og skjult inverteren ganske godt.

Har satt på scorpion casebadge som lyser rødt.

Har satt på scorpion window etch.

Har byttet ut de svarte klipsene som holder plexiglasset med blanke bolter.

 

Her er det bilde av window etch, casebadge og nye bolter:

dag801thmb.jpg

 

Jeg limte fast casebadgen, og festet ledningen med silikon, ledningen går igjennom en sprekk og inn til inverteren som er skjult bak de øverste 3 1/2" brønnene:

dag802thmb.jpg

 

Her ser dere hvordan jeg har gjemt begge inverterene! Ledningen til bryteren skal gå under hovedkortet og er festet med rød ducktape:

dag803thmb.jpg

 

Får desverre ikke vist dere bilder av casebadge og katoderørene mens de lyser enda, må vente til jeg får inn innmaten.

 

Dag.. eeeh... mistet tellinga!

Alt casemod relatert er nå ferdig! Bare litt "finpussing" som gjenstår :)

Bestilte ny hardware til kabinettet mitt før helgen, disse kommer nok idag eller i morgen! Jeg tar bilder når jeg har fått delene og satt sammen pc'en, så får dere se ferdig resultat både med og uten lys :)

 

Dette er min nye PC:

Abit IS7 s478/800, SATA, RAID, LAN, FireWire

Intel Pentium 4 3,2GHZ Boxed PC800 512KB Cache

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 256MB

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 256MB

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 256MB

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 256MB

Maxtor DiamondMax 9+ 160GB 8mb 7200rpm

LG CD-Brenner IDE 52x/32x/52x

LG DVD-Spiller IDE 16x/48x

Sony Diskettstasjon 3,5"

Asus Radeon 9600XT 128MB DDR

Cooler Master AERO4 Lite

TerraTec Soundsystem Aureon 5.1 Sky

 

Hovedkort og skjermkort er rødt, dette er helt tilfeldig og jeg fant det ut etter jeg hadde bestilt delene! Burde stå i stil med resten av pc'en da ja :)

 

11.03.2004

Pc'en er stort sett ferdig nå! Jeg har fått gutta på verkstedet her til å knekke til ei plate for meg. Denne er 4 cm høy og skal skrus fast med skruer/muttere i bunn av kabinettet. Jeg skal lakke den rød, og midt på platen skal jeg feste en 80x80x25 vifte som blåser oppover fra bunn av kabinettet. Jeg LOVER å legge ut bilder, men akkurat nå er det ganske stygt inni der. Pga alt for få uttak på strømforsyning måtte jeg bruke 5 Y splittere, disse skal bli skjult under platen. Skruene jeg bruker for å feste platen vil bli de samme som er brukt for å feste vinduet! Stay tuned, bilder kommer snart :) Forhåpentligvis rett over helgen!

 

21.03.2004

Jeg ryddet opp i kablene idag!

Her er nye bilder:

 

Bilde av pc'en fra siden

ferdig0005thmb.JPG

 

Fra siden igjen, uten kald katode

ferdig0009thmb.JPG

 

I mørket, uten kald katode

ferdig0014thmb.JPG

 

I mørket, med kald katode

ferdig0020thmb.JPG

 

Bilde fra siden

ferdig0024thmb.JPG

 

OSB: Bildene jeg tok i mørket ser mer orange, enn røde ut. I virkeligheten er innmaten mørkerød når katodene er avskrudd, og knall rødt når katodene er påskrudd. Det kameraet er ikke helt godt tror jeg! Det egner seg utmerket til å ta bilder av mennesker, landskap, hus osv. Men til pc'er i mørket egner det seg dårlig!

Beklager dårlige bilder. Skal se om jeg finner et brukbart kamera på jobben i morgen! Hvis dere vil ha detaljbilder av noe som helst er det bare å si ifra, så skal jeg stikke hodet inn og knipse! :)

 

Dette skal gjøres i fremtiden:

- Lakke deksler på cd-rom/diskettstasjon i sølv.

- Montere en plate i bunn av kabinettet, som skjuler en del av kablene.

- Få på nye kabelsamlere, de jeg har nå ble stygge.

Endret av Thomas Hansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jaja, kjøpt meg cheiftec dragon biggtower selv nettopp (21.01.2004 kom det). skal starte modde det når jeg har penger, har startet litt men har 0,0kr akkurat nå :) skal du ha slik kabbis som er fult av masse katoder eller noe mere elegant?

---------------------------------------------------------------------------------------------

skal starte min første mod med dette kabbiset jeg :):thumbs:

Lenke til kommentar
jaja, kjøpt meg cheiftec dragon biggtower selv nettopp (21.01.2004 kom det). skal starte modde det når jeg har penger, har startet litt men har 0,0kr akkurat nå :) skal du ha slik kabbis som er fult av masse katoder eller noe mere elegant?

---------------------------------------------------------------------------------------------

skal starte min første mod med dette kabbiset jeg :):thumbs:

Når kabinettet mitt står ferdig vil det ha rød katode øverst og nederst. 6 vifter med røde led's (en i PSU). led's i front vil bli byttet ut med røde. ide kablene vil ha neonstrips i spiral. viftegriller i krom, osv. Det er mulig det blir utrolig harry, men det finner jeg ikke ut før det er ferdig! uploader bilder av ferdig lakkering nå ihvertfall :)

Lenke til kommentar
oki, skal du kjøre de ledde viftene på 5v da eller? siden de er veldig bråkete etter min mening.. annbefaler deg heller og kjøpe runde katode, og vanlig vifter (paps 12db) bortsett fra i PSU :) , men ser bra ut.. gleder meg til og se hvordan det blir :):thumbs:

Takk for all positiv tilbakemelding :) Dere ser nok mer til meg etter den 15. Februar!

De viftene jeg kjøper er det hastighetskontroll på, så jeg setter nok de på laveste innstilling (de er der bare for utseendets skyld).

 

Røde sunbeam LED vifter m/regulerbar motstand

 

Dessuten skal jeg ha vibrasjons dempende pakning mellom hver vifte og kabinettet, håper dette hjelper litt og.

 

Det jeg virkelig må sette meg ned og gjøre er å planlegge hvor jeg skal gjemme vekk alle ledninger og invertere, jeg har en følelse av at det kommer til å bli masse av disse. :dontgetit:

Endret av Thomas Hansen
Lenke til kommentar
Hvor fikk du tak i grunning og i hvordan form kommer denne ?

Er det enkelte å grunne?

hva gjør du når du skal lakke ?

 

hvor mange lag og hvilke typer ?

Grunningen kjøpte jeg på europris og denne kommer i sprayform (som vanlig lakkboks). Det står "ColorWorks: Primer" på den. Jeg kjøper all lakk på europris fordi denne holder bra hvis du følger instuksjonene på baksiden. Det er riktignok ikke noe serlig å bruke på f.eks en bil, men på et kabinett som bare skal stå stille fungerer dette helt greit :)

Hvis du bruker billiglakk bør du være forsiktig med skarpe objekter i nærheten av kabinettet for det blir mye lettere riper.

 

Det er like enkelt å grunne som å lakke, du bare maskerer de områdene du ikke vil lakkere og påfører grunningen.

Jeg pleier å legge 3 lag med grunning og lakk.

Hold sprayboksen ca 30-40 cm unna overflaten du skal spraye og spray frem og tilbake sidelengs. (gjelder både grunning og lakking)

Husk å la grunningen tørke skikkelig før du påfører lakk!! OG sørg for at overflaten du skal grunne/lakke er HELT ren! Til og med støvkorn kan synes veldig godt.

Ta gjerne rødsprit/annet rensemiddel og tørk over hele overflaten og vent med å spraye til rensemiddelet har fordampet.

Du kan ikke grunne oppå gammel lakk, det vil se helt åndsvakt ut (tro meg!)

Derfor må du slipe vekk all gammel lakk før du påfører grunning.

Det bør helst være ca 20¤C der du lakker. Hvis temperaturen nermer seg 0¤C vil ikke lakken legge seg skikkelig, du får da en "appelsin-hud" lignende lakk og det blir lettere riper. Derfor er det ikke noe serlig å lakke i garagen på vinteren f.eks

(pappa prøvde å tvinge meg ut, men jeg nektet)

 

OBS: Det kan godt hende mange er uenige i metodene mine. Men dette har fungert greit for meg når det gjelder lakking av kabinetter

 

Hvilken type?

På sprayboksen jeg brukte står det: "ColorWorks" og det er bilde av et par spader og en trejuls-sykkel.

Dette er en billig lakk, koster 29,- pr boks.

 

Og sist men ikke minst: Pass på at stedet du lakker på er godt ventilert. For din egen skyld. Du blir helt ko-ko i hodet hvis du innånder det lenge nok :)

 

Edit: Billig-lakk er ikke å anbefale.

Endret av Thomas Hansen
Lenke til kommentar
Herregud...

hørte jeg noen rope navnet mitt? :p

men den modden der blir vel helt greit i grunn. Ikke så veldog uvanlig å gjøre det du har gjort nå da men... :p

 

mvh BalleMann

Hei!

 

Takk :)

 

Nei, jeg er ganske fersk og holder meg til simple ting i starten.

Bare håper jeg kan gi andre ferskinger noen ideer :)

Jeg klør helt sinnsykt i fingrene etter å fortsette å modde, men jeg er pent nødt til å vente til økonomien bedrer seg :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...