Gå til innhold

Rensing av CPU


Toset

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har vurdert eller har noe erfaring med Lynol. Skulle lakke kabinettet og spurte fjomsen i Maxbo. Han sa vask først, helst puss og grunn og bla bla bla bblabl lablabalbabla bla.

 

Dreit i det, vaska riktig nok med lynol fordi det IKKE SKULLE LEGGE IGJEN FETT.

 

Spraya kabinettet etterpå og har ikke hat noen prob med det.

 

Poenget, etter mye om å men, lynol skal vistnok ikke legge igjen noe fettrester.

 

Så er spørsmålet, HVA sier cpu'en til lynol over hele seg?

 

Noen som vet noe som helst om dette stoffet på cpu'er?? (Lynol)

Lenke til kommentar

1. HERREGUD!!!

 

2. Go arctic

 

3. kan dere ikke slutte den diskusjonen. Cluet med resninga er å få vekk smuss som er på coren. Samma **** hva man bruker av løsemiddler og annet "faenskap" så legger det igjen færre micropartikler enn det som er dær fra før. Leste en test her på OK.no for ei stund siden. Det viste seg at uten rensing og med rensing så var det 1-2 grader forsjell. At folk renser er greit, gjore det selv jeg, brukte 42.5% vodka grunnet mangel på annet. Ble sikkert et par % renere enn det allerede var, og det er jo det som er poenget? er det ikke det? om det legges igjen 1000 eller 2000 micro-partikler per kvadratkilometer er vel uintresangt, den målbare forsjellen er så griseaktig liten på det ene og det andre stoffet.

Lenke til kommentar

Nå er det gjort! Har senket tempen på CPUen betraktelig!!! Jeg renset CPU med Loctite rensespray, og det funket som en kule. Fikk påført Arctic Silver og også installert 2 stk. Papst 80mm kabinettvifter. Og jeg må bare si WOW! At dette skulle ha så stor virkning hadde jeg aldri drømt om!!! Sjekk temperaturene!

 

-Idle: 27-30 *C (Før 38-40)

-Full load: 35 *C (Før 42-45)

 

Arctic Silver tror jeg fortjener det meste av æren for dette! Jeg gir Arctic Siler FULL POTT!!! Jeg anbefaler alle AMD-eiere å løp og kjøp!!

 

P.S. Kjøpte den på http://www.netconnection.no , og de var så grei å sende den med brev, slik at frakt og porto ble tilsammen 11 kroner! Bestilte lørdag, fikk den mandag!

Lenke til kommentar

Det er jo helt feil å påstå att whitesprit og rødsprit er like dårlige. Whitespit er oljebasert og burde ikke hete sprit. Rødsprit og aceton er etanol basert. Jeg vil anbefale å bruke 96% til rensing av CPU. Man kan bruke etterbarberingsvann eller slikt. Har ikke testa isopropanol, men jeg tror hele greia er oppskrytt.

Lenke til kommentar

Quote:


Rødsprit og aceton er etanol basert.


Sist gang jeg sjekket, var ikke aceton etanol basert. Så vidt min kunnskap strekker til er ikke aceton et alkohol engang. Med formelen CH3-CO-CH3 burde aceton passe bedre i keton-gruppen. Det "nye" navnet på aceton vil da være propanon. Hvis du noen gang lurer på om et stoff er et alkohol, sett fokus på endelsen av ordet. Slutter det med -ol, er det et alkohol.

Lenke til kommentar

Jeg får referere til en tidligere post:

For ethundredeogfemtende gang:

"Whitesprit og Rødsprit er to helt forskjellige ting! Er dere helt løsemiddelskadede? Whitsprit er et materiale basert på olje(terpentin); Rødsprit derimot er basert på etanol(alkohol), det er samme alkoholen som vi drikker. Rødsprit er 95,9% Etanol, 0,1% aroma og 4% Vann. På rødspiten står det svart på hvitt at 96% av rødspriten vil fordampe på kort stund. 4% vil ligge igjen for et par timer(vann). Jeg anbefaler alle å bruke rødsprit/alkohol til å rense CPU framfor et kraftig løsemiddel. Det vil sikkert bli liggende igjen rester etter ISOPROPANOL. BARE OPPSKRYTT

 

Isopropanol er også etanol basert. Jeg skal vedde 1000 kroner på at REIN Alkohol(99% klut) legger igjen mindre enn ISOPROPANOL. Er det noen som har noe å bevise så mail meg!! [email protected]

 

 

Her er + og - ved de to stoffene:

Rødsprit/etanol

1/3 av prisen(+)

Ikke skadelig løsemiddel(+)

Enkel tilgjenlighet(+)

Kan brukes til masse annet praktisk(+)

 

ISOPROPANOL:

Pris(-)

Meget Skadelig løsemiddel(-)

Etser(+ og -)

 

 

Er det noe vits med ISOPROPANOL fremfor Rødsprit. De fleste tror at de for ned gradene ved å rense med dette middelet; svaret er nei. Jeg vil påstå at rødsprit er like god, om ikke bedre enn ISOPROPANOL

 

Jeg har renset med ISOPROPANOL; Rødsprit; Sprit; Etterbarberingsvann; Aceton. Alle fungerer like godt!

Lenke til kommentar

On 2002-03-26 19:54, simiden skrev:

 

"Whitesprit og Rødsprit er to helt forskjellige ting! Er dere helt løsemiddelskadede? Whitsprit er et materiale basert på olje(terpentin); Rødsprit derimot er basert på etanol(alkohol), det er samme alkoholen som vi drikker. Rødsprit er 95,9% Etanol, 0,1% aroma og 4% Vann. På rødspiten står det svart på hvitt at 96% av rødspriten vil fordampe på kort stund. 4% vil ligge igjen for et par timer(vann). Jeg anbefaler alle å bruke rødsprit/alkohol til å rense CPU framfor et kraftig løsemiddel. Det vil sikkert bli liggende igjen rester etter ISOPROPANOL. BARE OPPSKRYTT

 

Isopropanol er også etanol basert. Jeg skal vedde 1000 kroner på at REIN Alkohol(99% klut) legger igjen mindre enn ISOPROPANOL. Er det noen som har noe å bevise så mail meg!! [email protected]

 

 

-Hvis jeg ikke forstår dette feil, så påstår du at det ikke er forskjell på isopropanol og rødsprit. Rødsprit er muligens bedre også? Forskjellen mellom etanol og propanol ville jeg tro var ubetydelig til dette formålet.

 

-Jeg synes det er viktig å påpeke at det finnes tilleggstoffer i både flasken med rødsprit og propanol. Det er disse tilleggstoffene som har noe å si! Det er disse som legger igjen "noe". Som du sa bestod 0.1% av rødsprit av aroma. Jeg ville anta at en del av aromastoffene er f.eks. benzen, som vil ligge igjen etter at vann og alkohol har fordampet. I og med at propanolen du kjøper på flaske er blå (ren propanol skal være blank), så ville jeg anta at tilleggstoffer er tilsatt propanolen for at vi ikke skal drikke den også (fullt mulig). Jeg antar derimot at mengden av tilsettningstoffer og typen ikke er det samme som for rødsprit, og at det er dette som kan være en grunn til at enkelte her på forumet mener rødsprit er dritt i forhold til propanol.

 

-For å klargjøre en misforståelse: propanol er ikke etanol "basert". Jeg antar (håper) at du mener propanol er alkohol basert. Propanol og etanol er to forskjellige molekyler. Likheten mellom dem er (i hovedsak) alkoholgruppen -OH.

 

-Ren sprit (etanol); altså 100% ren flytende sprit vil vi aldri kunne oppnå stabilt ved vanlig atmosfærisk trykk. Hvorfor: slå opp i leksikon. Høyeste volumprosent sprit er 96%. Hva er da vitsen med å påstå at en klut med 99% sprit er bedre til å løse opp noe med en en klut med propanol fra flaska du kjøpte på Esso?

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke vitsen med all kranglingen her!

 

Isopropanol, i den formen du kjøper den på esso/shell whatever inneholder 60-100% etanol. Flaska koster 14,- såvidt jeg husker og holder til en ca 100 rensinger av cpu. Såvidt jeg kan skjønne burde det holde.

 

"Alle" de "proffe" bruker isopropanol. Godt mulig at coren kan bli *enda* renere ved bruk av noe annet NASA greier, men isopropanol er garantert bedre enn alt annet som ligge og slenger rundt i skuffer og skap hjemme. Og dessuten, hvis noe er bedre, hvilket det helt sikkert finnes, så tror jeg ikke du merker forskjellen uansett.

 

Men! Du merker forskjell på et rensemiddel som legger igjen et fettlag, og på et rensemiddel som ikke legger igjen et fettlag.

 

Må jeg bare få minne om at en flaske isopropanol (kondensfjerner) koster under kr 20,-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...