Gå til innhold

Rensing av CPU


Toset

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg Arctic Silver 3, og skal i gang med å senke tempen litt på CPUen min. Men før jeg begynner, må jeg vite hva jeg skal bruke til å rense CPU med. Jeg har lest litt rundtom, og funnet ut at isopropanol er best. Men jeg fant flere alternativ på Esso'en. De hadde noe som het "Blå isopropanol" (var blå av farge, er dette negativt?)og "Kondensfjerner". Begge hadde visstnok bare samme ingridiens (2-propanol). Den ene var dobbelt så dyr som den andre. Hjemme har jeg også noe som heter: Loctite Rensemiddel. Dette er en gass beregnet for rensing av overflater. Den skal visstnok ikke etterlate noen rester. Jeg vet at dette sikkert er teite spørsmål, men jeg har lite lyst å svi av min XP1600+ men noe etsende farlig stoff :grin: .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

****, ikke hiss meg opp med bullshit om at rødsprit ikke er bra nok!

RØDsprit og BLÅ isopropanol... ringer det noen bjeller? Eller tror du det går ann og destilere med farge?

Ok sorry, det var ikke meningen og bli sint her. Men selv om det blir påstått fra andre personer at rødsprit ikke _duger_ så er det ikke automatisk fakta.

Saken er at du vil aldri kunne måle noen forskjell i temperatur på en rødsprit renset core mot en iso renset core. Vær så snill og ta mitt ord på det :smile:Iso kan nok i teorien ha et lite fortrinn mot rødsprit. Men vi opererer ikke i teori nå, men i praksis. Det er ikke atomsplitting vi driver med her!Selv om jeg kan få inntrykk at noen tror PC-en kommer til og bli dobbet så rask, hvis de kjøper iso på den rette butikken...

Forøvrig så kan du også rense med aceton, tynner og lignene stoffer. Uten at jeg gidder og ramse opp alt her.

Lenke til kommentar

loctite rensemiddel 7063 er perfekt, det fjerner totalt fett og rusk (bedre en isopropanol).

spray litt på en klut å tørk av, like greit å bruke noe man allerede har.

forresten du kan ikke regne med å halvere cputempen.

En til to grader om du er heldig, det mener i alle fall jeg.

PS

er ikke meningen å provosere noen, bare en meningsytring.

Lenke til kommentar
Quote:


On 2002-03-12 02:25, Arctic skrev:

****, ikke hiss meg opp med bullshit om at rødsprit ikke er bra nok!

RØDsprit og BLÅ isopropanol... ringer det noen bjeller? Eller tror du det går ann og destilere med farge?

Ok sorry, det var ikke meningen og bli sint her. Men selv om det blir påstått fra andre personer at rødsprit ikke _duger_ så er det ikke automatisk fakta.

Saken er at du vil aldri kunne måle noen forskjell i temperatur på en rødsprit renset core mot en iso renset core. Vær så snill og ta mitt ord på det :smile:Iso kan nok i teorien ha et lite fortrinn mot rødsprit. Men vi opererer ikke i teori nå, men i praksis. Det er ikke atomsplitting vi driver med her!Selv om jeg kan få inntrykk at noen tror PC-en kommer til og bli dobbet så rask, hvis de kjøper iso på den rette butikken...

Forøvrig så kan du også rense med aceton, tynner og lignene stoffer. Uten at jeg gidder og ramse opp alt her.



Endelig noen som skjønner det...vist man ikke har iso er det ingen vits å springe ut for å kjøpe vist man har rødsprit..
Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-12 13:22, SirHartge skrev:

Quote:


On 2002-03-12 08:37, iv3rs skrev:

Vel... Rødsprit legger igjen et fettlag akkurat som whitesprit. Det ødelegger kjølinga.


 

Dette stemmer ..

 

Alle har sett at white og rød sprit legger igjen fettlag.

 

 

Whitesprit ja, rødsprit nei. Nå vet selvfølgelig ikke jeg hvor du for rødspriten din i fra. Men for meg så høres det ut som du lager den selv... :roll:

 

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-03-12 16:59 ]

Lenke til kommentar

Quote:


SirHartge skrev (2002-03-12 13:22):

Quote:


On 2002-03-12 08:37, iv3rs skrev:

Vel... Rødsprit legger igjen et fettlag akkurat som whitesprit. Det ødelegger kjølinga.


 

Dette stemmer ..

 

Alle har sett at white og rød sprit legger igjen fettlag.

 

 

Rødsprit legger ikke igjen fett, i alle fall ikke iforhold til whitespirit, det er noe av det feteste rensemiddelet jeg har vært borti.

 

Har også brukt spylevæske fra bilen kontra rødsprit, merker ikke den minste halve grad forskjell. Det var egentlig mest fordi det bare stod en kanne nedi kjelleren og jeg var tom for rødsprit, så det var en nødløsning som funket fint(!)

Lenke til kommentar

Ok gutter og jenter...

Nå har denne debatten vært oppe tusen ganger før. Og jeg begynner og bli litt lei. Så jeg tenkte det var på tide med et praktisk forsøk. Teori er oppskrytt.

Derfor så har jeg gjort følgene ekperiment. Og merk dette er ingen vitenskapelig undersøkelse, så litt feilmargin må iberegnes.

Jeg tok et speil, og vasket det helt rent. Hva jeg vasket det rent med, trenger dere ikke å tenke på.

Hvis jeg byttet rensemiddel, så var resultatat det samme. Speilet var helt blankt og fettfritt. Det var det som var poenget.

 

Så tok jeg og dryppet _en_ dråpe av følgene stoffer på speilet:

 

Rødsprit

Isopropanol

Aceton

Tynner nr 17

 

Dette lot jeg fordampe i romtemperatur.

Og resultatet ble jeg ærlig talt overrasket av!

 

Rødsprit og aceton etterlot akkurat like mye "rester". Som forventet en svak og veldig tynn ring av et ubestemmelig stoff. Og merk, dette var en helt ubetydelig mengde. I senter av den fordampete "dråpen", så var glasset like blankt som før jeg påførte :smile:

 

Med tynner nr 17, så ble det igjen en større mengde med ubestemmelig stoff, og faktisk noe som lignet på støv(?)

Så kom overraskelsen...

 

Isopropanolen etterlot hele overflaten hvor dråpen var, lys grå. En helt tydelig misfarging, og uten tvil størst mengde ubestemmelig stoff av de jeg testet.

 

Konklusjonen min var at rødspriten og aceton vinner overlegent.

 

Men jeg vil påpeke at dette var fra mine flasker. Og stoffene ble påført speilet via kroken på flasken. Her kan det selvfølgelig ha fulgt urenheter med. Alle stoffene jeg brukte kom fra flasker som var åpnet.(tynneren var ganske gammel, og jeg kan anta det jeg trodde var støv, faktisk bare var det.) Skulle dette ha blitt mer rett, så burde nok de forskjellige stoffene vært sugd opp fra uåpnete flasker, med en helt ren sprøyte.

Men men, dette var nå min test nå i dag. Hvis noen føler for det, så gjør gjerne det samme, og fortell hvordan det gikk!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-12 19:28, Arctic skrev:

Ok gutter og jenter...

Nå har denne debatten vært oppe tusen ganger før. Og jeg begynner og bli litt lei. Så jeg tenkte det var på tide med et praktisk forsøk. Teori er oppskrytt.

Derfor så har jeg gjort følgene ekperiment. Og merk dette er ingen vitenskapelig undersøkelse, så litt feilmargin må iberegnes.

Jeg tok et speil, og vasket det helt rent. Hva jeg vasket det rent med, trenger dere ikke å tenke på.

Hvis jeg byttet rensemiddel, så var resultatat det samme. Speilet var helt blankt og fettfritt. Det var det som var poenget


Så tok jeg og dryppet _en_ dråpe av følgene stoffer på speilet:


Rødsprit

Isopropanol

Aceton

Tynner nr 17


Dette lot jeg fordampe i romtemperatur.

Og resultatet ble jeg ærlig talt overrasket av!


Rødsprit og aceton etterlot akkurat like mye "rester". Som forventet en svak og veldig tynn ring av et ubestemmelig stoff. Og merk, dette var en helt ubetydelig mengde. I senter av den fordampete "dråpen", så var glasset like blankt som før jeg påførte :smile:


Med tynner nr 17, så ble det igjen en større mengde med ubestemmelig stoff, og faktisk noe som lignet på støv(?)

Så kom overraskelsen...


Isopropanolen etterlot hele overflaten hvor dråpen var, lys grå. En helt tydelig misfarging, og uten tvil størst mengde ubestemmelig stoff av de jeg testet.


Konklusjonen min var at rødspriten og aceton vinner overlegent.


Men jeg vil påpeke at dette var fra mine flasker. Og stoffene ble påført speilet via kroken på flasken. Her kan det selvfølgelig ha fulgt urenheter med. Alle stoffene jeg brukte kom fra flasker som var åpnet.(tynneren var ganske gammel, og jeg kan anta det jeg trodde var støv, faktisk bare var det.) Skulle dette ha blitt mer rett, så burde nok de forskjellige stoffene vært sugd opp fra uåpnete flasker, med en helt ren sprøyte.

Men men, dette var nå min test nå i dag. Hvis noen føler for det, så gjør gjerne det samme, og fortell hvordan det gikk!


dessverre Arctic detta eksperimentet er totalt misslykket du skal ikke forvente at når et stoff damper opp, at det da ikke legger igjen noe. du må nok finne på noe bedre som å teste tempratur forskjellene ved bruk av de forskjellige midlene, eller lese stoff om de forskjellige stoffene(ikke på noen forum, nei)

Lenke til kommentar

Hvis du leste hva jeg skrev, så testet jeg visuelt om hva som ble liggene igjen av stoffene.

Hvis ikke du ser på dette som bra nok, så helt greit. Gjør som du selv vil. Og jeg sa vel også at du kunne lage din egen test. Men husk at verken du eller jeg har noen som helst muligheter til og måle temperaturforskjeller i en test av kjøleribbe mot CPU. Hvis det vil oppstå forskjeller på temperatur, så vil dette ha noe med påføringen av goop.

Og ja, jeg både kan og skal kunne forvente det ikke skal bli noe igjen av et stoff som fordamper. Det finnes fortsatt masse stoffer jeg skulle likt og teste. I første omgang hadde jeg lyst og prøvd renset bensin og lynol. Tror begge deler er overlegen det jeg allerede har prøvd.

Inntil noen andre har noe bedre, og mer vitenskapelig og komme opp med, så for du bare godta at jeg har tatt saken i egne hender. Jeg understreket også gang på gang at det kunne være feilmarginer her. Jeg testet trossalt bare de stoffene _jeg_ har i huset. Jeg kan dessverre ikke rense min core med ditt rensemiddel...

Sånn er det bare.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-12 20:57, Arctic skrev:

Hvis du leste hva jeg skrev, så testet jeg visuelt om hva som ble liggene igjen av stoffene.

Hvis ikke du ser på dette som bra nok, så helt greit. Gjør som du selv vil. Og jeg sa vel også at du kunne lage din egen test. Men husk at verken du eller jeg har noen som helst muligheter til og måle temperaturforskjeller i en test av kjøleribbe mot CPU. Hvis det vil oppstå forskjeller på temperatur, så vil dette ha noe med påføringen av goop.

Og ja, jeg både kan og skal kunne forvente det ikke skal bli noe igjen av et stoff som fordamper. Det finnes fortsatt masse stoffer jeg skulle likt og teste. I første omgang hadde jeg lyst og prøvd renset bensin og lynol. Tror begge deler er overlegen det jeg allerede har prøvd.

Inntil noen andre har noe bedre, og mer vitenskapelig og komme opp med, så for du bare godta at jeg har tatt saken i egne hender. Jeg understreket også gang på gang at det kunne være feilmarginer her. Jeg testet trossalt bare de stoffene _jeg_ har i huset. Jeg kan dessverre ikke rense min core med ditt rensemiddel...

Sånn er det bare.


 

Du... ta deg et kobberstykke... så tar du på deg engangs plasthansker. Der etter tar du et fint pussepapir (300-800) og pusser rein kobberen. Der etter smører du på de forskjellige tingene og lar de ligge i ca 1 døgn... då kan du sjå ka den egentlige virkninga va.... husk på og IKKJE få feit på plata gjennom klær eller fingrer.....

 

Då vil du få det rette resultatet.... :smile:

Lenke til kommentar

En ting til. Det er nesten totalt bortkastet og lese om de kjemiske egenskapene til et stoff. De kommer fra matematikse utregninger, og fra labratorier. Her er det brukt helt kjemiske rene stoffer på sterile beholdere osv osv. Går du på jernia og kjøper en dunk med et eller annet, så kan du ikke forvente at det er samme stoffet. På slike vanlige løsemidler, så er det masse produsenter, og helt sikkert forskjeller fra flaske til flaske.

Lenke til kommentar

Quote:


Du... ta deg et kobberstykke... så tar du på deg engangs plasthansker. Der etter tar du et fint pussepapir (300-800) og pusser rein kobberen. Der etter smører du på de forskjellige tingene og lar de ligge i ca 1 døgn... då kan du sjå ka den egentlige virkninga va.... husk på og IKKJE få feit på plata gjennom klær eller fingrer.....


Då vil du få det rette resultatet.... :smile:


 

Tja. kanskje. Ta og prøv, det er mitt tips! :smile: Men det er meget vanskelig og se hva som er igjen av et stoff på kobber. (hvis du ikke har microskop) Speil syntes jeg virket veldig greit.

Og under rensing av en core, så blir det brukt en fille...Stoffet blir praktisk talt gnidd utover og bort av overflaten i løpet av noen sekunder.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-12 21:04, daho skrev:

at det går ann og være så dum.


Du vil vel ikke drite deg ut siden du alltid har bruk rødsprit eller?


 

Jeg har alltid brukt aceton eller startgass.

 

Jeg glemte en ting...

Den som driter seg ut her, er vel de som tar alt andre sier for god fisk. Det er lov og bruke sitt eget hode, og trekke sine egne konklusjoner.

 

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-03-12 21:17 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...