Gå til innhold

Hp Pavilion


Rayarn

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg kjøpte i fjor en maskin fra elkjøp, altså en datamaskin av bærbar type. Produsent er HP, modellen Pavilion ze5433ea. Jeg ble lovet bra ytelse, og denne maskinen skulle være et godt valg for meg som student.

 

Maskinen virket grei nok til å begynne med, men merket at støynivå'et var ganske så som så. Dette kunne jeg leve med, og i ettertid var grunnen pga ren install. Det var ingen programmer i bakgrunn som maskinen jobbet med. Tiden gikk og 30 dagers returretten gikk over. Jeg var innom tanken på å få byttet, men alternativene var få og jeg var avhengi av å ha maskin.

 

Da sommeren var over og maskinen skulle brukes til sitt rette formål, som et student verktøy ble jeg sjokkert. Da jeg begynte å legge inn programmer, og lot maskinen få jobbe litt fikk jeg meg en skrekkelig overraskelse. Maskinen støyet så ille at det er sjenerende å ha den framfor andre folk. Tilogmed på tog med all støy som er der så kunne jeg ikke ta fra maskinen pga at den støyet så den plaget andre.

 

Da det gikk opp for meg at jeg hadde gjort et forferdelig bomkjøp enda jeg ble garantert en fin maskin for studenter, var det for sent å gjøre noe spesielt med det. Jeg prøvde å kontakte elkjøp å få en ordning som kunne løse problemet, men de ville gi meg en maskin som kostet brøkdelen av den jeg hadde - og jeg skulle tape flere tusen. Det var selvsagt uaktuelt for meg som student, så jeg prøvde heller å legge litt energi i å få solgt maskinen til noen andre.

 

Støy "######" var derimot ikke over. Maskinen gikk ifra å være _veldig_ støysterk til å bli enda verre. Så da jeg fikk potensielle kjøpere av maskinen som var 2-3 måneder gammel, så ble jeg bare ledd av. Støyet gjorde det hele flaut, ingen ville ha en maskin som hørtes ut som en tornado og vifter som ikke laget jevn viftestøy engang. Så jeg måtte bare gi opp å selge den til slutt.

 

I det siste opplever jeg at maskinen går seg så varm at funksjonaliteten begynner å svikte. Den henger seg jevnt og trutt, uansett om jeg formaterer og legger inn nytt operativsystem. Den har også startet av seg selv flere ganger fra hvilemodus. Lurer på hva resultatet blir når den engang gjør det i reisesekken min... Det som kommer til å skje er nok at vifter slutter å fungere, eller at den brenner seg etter garantien går over. Så sitter jeg med en ødelagt maskin og 14000kr minus på konto.

 

Det jeg lurer på er om de ikke står med et ansvar ovenfor meg, et ansvar de gir blanke i hvis ikke de kan gi meg et tilbud de tjener STORT på. (Jeg ga dem 14 000kr for min maskin, og de kunne bytte med en til 9000kr. hele 5000kr forskjell!).

 

Akkurat den siste tiden har også viftene begynt å lage ujevn lyd, skrapelyder, og høyfrekvente lyder. Dette gjør at jeg får hodepine og konsentrasjon blir også et problem.

 

Jeg hadde blitt veldig glad hvis jeg kunne fått noen tips, ihvertfall om min sak er en tapt sak. Synes det er helt forferdelig at de selger maskiner som viser seg å bråke så ille at de er umulig å selge videre, og støyen er så amper at den ikke kan brukes blandt folk. Hva er vitsen med laptop da???

 

Mh

Raymond Pettersen

Endret av Rayarn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke levert den til rens nei. Har observert at det ligger litt støv på viftene, men det er minimalt. Den har heller ikke slått seg av noen gang, men har i det siste altså slått seg på mens den har vært lagt bort. Dette er en bekymring da den blir fort varm, og ligger den ikke åpent, men i en sekk så blir den nok å brenne seg.

 

Forresten, går det ann å modde viftene på en laptop? Får jeg ikke levert tilbake maskinen pga støyen den gir fra seg så driter jeg i garantien og kan gjerne skru opp og skifte vifter..

 

Tanken på å forsikre den å "miste maskinen på havet" har også streifet meg, men jeg er ikke av det slaget som gjør forsikringssvindel. Men etter mange timer med plagiat fra denne maskinen så er det ikke langt fra .. :cry:

 

Mh

Raymond Pettersen

Endret av Rayarn
Lenke til kommentar

Dersom du skal satse på å få refundert penger eller omgjort/hevet kjøpe må laptopen ha en alvorlig mangel. Hvis andre laptoper av samme merke/modell ikke har det samme ekstreme støynivået som din, er det din vare som har en mangel, og du bør kunne få hevet kjøpet. Men dersom laptopen er "bygd for å støye", dvs med p4 prosessor og svake vifter osv. er det bare sånn laptopen er, og du har i utgangspunktet ingen rettigheter (man såklart diskutere hvorvidt bråking fra en laptop er en alvorlig mangel uansett, men det blir ikke riktig utifra et juridisk synspunkt).

 

Det elkjøp tilbød deg, nemlig å bytte inn laptopen, er kanskje ikke så urimelig med tanke på verditap osv; da du ble tilbud den pcen til 9000, var kanskje nyprisen på din modell falt med et par lapper (men jeg vet jo ingenting om tidsintervallen fra du kjøpte den til du ble tilbudt en annen pc).

 

Ettersom du skriver at den er ment som "student-verktøy" ville jeg så absolutt vurdert å bytte den inn mot en modell med mindre verdi, men med bedre funksjonalitet for deg (dvs. centrino prosessor, delt skjermminne, forholdsvis lav ram osv) ettersom ytelse ikke har så mye å si for en student (med mindre du bruker den til spilling eller photoshop e.l).

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar

Kontaktet hp, og de informerte meg om at maskinen klikket galskap pga bios som styrte viftene helt feil. Oppdaterte den til nyeste versjon, og 50% av viftestøyen forsvant. Den bråker faktisk ikke mer enn fattern sin compaq p4 1.8 maskin som "bare" har en kjølevifte da jeg har 3stk.

 

Under 3d spill har det lite å si enda, da kjører viftene som det suser. Men til arbeid i windows, alt fra grafikk til tekstbehandling så kjører viften i behagelig tempo :).

 

Synn jeg ikke ble informert om dette da jeg kjøpte maskinen eller fra elkjøp. Men så har ikke folkene på elkjøp mye peil i 90% av tilfellene.

 

Mh

Raymond Pettersen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Flott at du fikk fikset støyproblemet.

 

En venn av meg har tilsvarende pc, og den bråker også MYE, selv ved windowsbruk. Tror ikke det er det samme som du har opplevd, for det har ikke vært så plagsom støy som du forteller, men har bør vel prøve ny bios.

Du fant den vel hp's hjemmesider?

 

Resten av støyen får du ikke fjernet, for du har kjøpt en bråkepc. Men bra at du fikk fikset en del av det.

Endret av It's me
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...