Gå til innhold

"Nvidia GeForce4 Ti4200"

abdobe

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har et godt gamelt Nvidia GeForce4 Ti4200 kort. Nå sier vifta takk for seg, og jeg lurer på følgende:

Kan man på dette kortet kaste ut vifteløsningen og erstatte det med Heatpipe istedet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
jeg har et godt gamelt Nvidia GeForce4 Ti4200 kort. Nå sier vifta takk for seg, og jeg lurer på følgende:

Kan man på dette kortet kaste ut vifteløsningen og erstatte det med Heatpipe istedet?

jada dette skal nok gå fint... bare pass på at heatpipe'n er laget for denne typen grafikkbrikke siden det er forskjellige konstruksjoner på grafikk kortene. så det vil da si at du bør kjøpe heatpipe som er for GF4 kort.

Skrevet

Jeg hadde heatpipe på mitt gf4 ti4200 kort, og selv om jeg klokka masse ble det aldri "for" varmt.. altså.. du kunne ikke ta på heatpipen, da skreik du, men fikk aldri no feil eller no slikt.

nå har jeg utrolig bra luftgjennomstrømning i kabinettet, så ville blitt litt anderledes, men som sagt, funker fint med heatpipe.

Skrevet
Jeg hadde heatpipe på mitt gf4 ti4200 kort, og selv om jeg klokka masse ble det aldri "for" varmt.. altså.. du kunne ikke ta på heatpipen, da skreik du, men fikk aldri no feil eller no slikt.

nå har jeg utrolig bra luftgjennomstrømning i kabinettet, så ville blitt litt anderledes, men som sagt, funker fint med heatpipe.

Nå har jeg lett igjennom flere steder, men jeg kan ikke finne noen helt klar forklaring om hvilke heatpipe som passer hvor. Jeg har sett at det kommer an på HKets konstruksjon, men jeg finner ingenting som sier spesifikt Gforce4XXX.

Hviken type brukte du?

Skrevet

Joda "zalman heatpipe" funker sikkert utmerket, men jeg synes ikke det er verd prisen .. Kortet er jo bare verd omentrent dobbelt så mye som kjøleren.

Om du vil ha en billigere løsning, gjør som meg: Jeg brukte en stor og gammel Pentium-kjøler (uten vifte) og satt den på i stedet for. Det funker utmerket uten for høye temperaturer. Stillegående, gratis (for meg) og bra. Kjøleren jeg brukte er forresten 10cm x 7cm x 2,5cm og kortet er det samme som ditt: Geforce4 Ti4200

Skrevet
Joda "zalman heatpipe" funker sikkert utmerket, men jeg synes ikke det er verd prisen .. Kortet er jo bare verd omentrent dobbelt så mye som kjøleren.

Om du vil ha en billigere løsning, gjør som meg: Jeg brukte en stor og gammel Pentium-kjøler (uten vifte) og satt den på i stedet for. Det funker utmerket uten for høye temperaturer. Stillegående, gratis (for meg) og bra. Kjøleren jeg brukte er forresten 10cm x 7cm x 2,5cm og kortet er det samme som ditt: Geforce4 Ti4200

Dette var et kreativt og godt forslag. Jeg har en slik gammel kjøler, så nå håper jeg bare at den passer uten for mye modding.

Hvordan festet du kjøleren?

Skrevet

bare med en kjøle ribbe blir vel for varmt?..

da dissa korta ikke er helt kalde :devil: en passe kjøleribbe+ en papst 12db hadde vært bra.. :)

Skrevet
Vil nok tro det siden dette kortet utvikler lite varme!! :thumbs: Har erfaring med dette!!!!! :green:

Og det måte du bare skrike ut?

:ermm:

Skrevet
bare med en kjøle ribbe blir vel for varmt?..

da dissa korta ikke er helt kalde :devil: en passe kjøleribbe+ en papst 12db hadde vært bra.. :)

Pentium kjøleribben er joh veldig stor, og kjøler da sikkert bra nok den.

Ta på en liten papst vifte ja visst du skal overklokke litt?

Skrevet

Nei, papst-vifte er ikke helt min smak. Den koster jo så mye at man like gjerne kan gå for zalman-løsningen. Dessuten er på paps-vifte + diger kjøler mye mye mye mer effektivt enn lien orginal kjøleribbe + en liten orginal kjøler. Altså ganske "overkill". Temperaturene er helt fine uten papst-vifta (og uten andre vifter i kabinettet enn CPU og PSU-vifte).

Skrevet
Nei, papst-vifte er ikke helt min smak. Den koster jo så mye at man like gjerne kan gå for zalman-løsningen. Dessuten er på paps-vifte + diger kjøler mye mye mye mer effektivt enn lien orginal kjøleribbe + en liten orginal kjøler. Altså ganske "overkill". Temperaturene er helt fine uten papst-vifta (og uten andre vifter i kabinettet enn CPU og PSU-vifte).

Jeg tror nok at jeg i første omgang går for Pentium kjøleribbe som jeg tar fra en gammel Compaq maskin (om det er plass). Om dette ikke går, så blir det å investere i a) Nytt kort b)ZHeatpipe.

Nok en gang, hvordan fester man en gammel prosessorkjøler til skjermkortet - mest effektivt og godt nok? Bruker selvfølgelig AS5.

Skrevet (endret)

abdobe: Ville bare fortelle hvordan eg gjorde det på mitt GF2 ultra, tok ut den gammle viften og satte oppå en nye, brukte kun stips til å feste viften fast til den orginale kjøleren.

Husk du må og kjøle ned ram'en.

Endret av Kjetil Lura
Skrevet
Nok en gang, hvordan fester man en gammel prosessorkjøler til skjermkortet - mest effektivt og godt nok? Bruker selvfølgelig AS5.

Noen forslag til metoder:

* Om det er hull rundt socketen så kan du bruke skruer (med stoppskive av plast på begge sider)

* strips

* Kraftige syltestrikk

* en egenlaget metallbøyle (etter tvinge-prinsippet)

* termisk lim

Skrevet
(abdobe @ 23/01/2004 : 12:44 )

Om dette ikke går, så blir det å investere i a) Nytt kort b)ZHeatpipe.

c) nye vifte ?

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=A1349

eller

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=A1449

Hei, takk for forslaget. Jeg har vurdert disse viftene, men 29 db. er i meste laget. Ønsker å få til noe som er mer stillegående slik at Pc'en blir en behagelig arbeidsplass i tillegg til å kunne kjøre litt spill.

Skrevet

Noen forslag til metoder:

* Om det er hull rundt socketen så kan du bruke skruer (med stoppskive av plast på begge sider)

* strips

* Kraftige syltestrikk

* en egenlaget metallbøyle (etter tvinge-prinsippet)

* termisk lim

Takk for gode råd!

Har nå montert prosessorkjøleren på kortet. Brukte Artic Silver 5 i midten og limte undet i kant. For sikkerhets skyld satte jeg små stips gjennom hullene i skjermkortet og gjennom kjøleribba for å hindre at rystelser skal slå løs kjøleren.

Har nå kjørt en omgang med Call of Duty, og ser ingen forringelse av bildet.

Funker så langt 100%.

Maskinen lyder nå kun av 2 kabinettvifter på 15 db.... behagelig!

:yes:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...