Gå til innhold

Julemarked i utlandet : Noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Fruen har bursdag i Desember, og i tillegg elsker hun Jul, og Julemarked. Jeg tenkte å bestille en utenlandstur til henne i gave. Har hørt mye bra om Gdansk, men London er også ett alternativ. 

Er det noen som har erfaring eller tips å komme med? Er det best å bestille reise og opphold hver for seg, og prøve å finne ett hotell i nærheten av markedet, eller er det noen reisebyrå som tilbyr slike reiser når det nærmer seg jul? 

Alle tips er velkommen. Jeg vil bare få litt oversikt før jeg evt. bestiller og gjør noe dumt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært på en god del julemarkeder. Det er en del generiske tilbud som har kommet i veldig mange byer i hele Europa, til og med Oslo. Jeg ser mer på rammen for markedet og lokale særegenheter. Ser også at mange markeder starter i slutten av november og nær jul er folk slitne og lokale spesialiteter har det forlengst gått tomt for. Jeg bruker derfor reise i starten av desember.

Har vært i Gdansk som er en av mange fine byer i Polen, men ikke ved juletider. Den fine byen Wroclaw som er full av små hagenisser i sentrum må være spesiell ved juletider. Og så har byen den gamle forlystelsen "panorama" som man ikke finner så mange av lengere.

Kan anbefale Praha med fin ramme og salg av levende fisk.

Kombinasjonen av Nürnberg og mye mindre Rothenburg ob der Tauber er også bra.

Men julemarkeder i vest-europa er stadig under angrep og mange markeder som jeg har vært på ble andrepet før eller etter at jeg var der.  Man er mye tryggere i Polen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også vært på en deljulemarkeder i Europa. De jeg har likt best har vært i katolske land, antageligvis fordi de er litt annerledes enn i protestantiske områder / land. Madrid har vel hatt det beste hittil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...