Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forkjøpsrett i borettslag

Gjest e6cbf...a28

Anbefalte innlegg

Gjest e6cbf...a28
Skrevet

Hei.

Min mor bor i ett senior-borettslag, og skal flytte ut derfra.
Det er vedtektsfestet at en må være 67+, at leiligheten skal selges til takst (ikke budrunde), samt at de som bor i borettslaget har forkjøpsrett, deretter de som står på "venteliste" (innmeldte medlemmer), og til sist, den vanlige mann i gata.

Reglene her sier lite om hvordan dette skal gjennomføres, og det er ikke mye gode svar å få av styreleder.

Nå har en beboer meldt at hun ønsker å benytte forkjøpsretten.
Hun sier derimot ikke noe om hun faktisk tenker å gjennomføre kjøpet.

- Er hun på noen måte forpliktet til nå å kjøpe, når hun har meddelt Forettningsfører at forkjøpsrett ønskes benyttet?

Om denne naboen surrer og ombestemmer seg, taper jo min mor en del tid på prosessen. Tid er som kjent penger...

Lurer også på, om jeg forstår loven rett.
At borettslaget må betale ut min mor, og så naboen borettslaget når naboens leilighet er solgt?
For slik jeg forstår det kan jo ingen eie mer enn en andel av gangen....

Hele opplegget forvirrer meg ganske mye.

Håper noen med vett på dette kan svare.

Anonymous poster hash: e6cbf...a28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det å fremsette et løsningskrav/forkjøpsrettskrav etter burettslagslova § 4-16 utløser plikt til å betale forkjøpsrettssummen samtidig som man får overta boligen, og normalt senest innen 14 dager, se § 4-17 annet og tredje ledd. Borettslaget er solidaransvarlig for at kjøpesummen blir betalt. Normalt er det forkjøpsrettshaver som selv betaler kjøpesummen og overtar boligen. Vedkommende må så selv sørge for å selge sin gamle bolig. I denne mellomperioden er det vanlig å eie to andeler, men hvis man ikke tar initiativ til å selge kan laget gi salgspålegg og tvangsselge etter § 4-8. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...