Powertrainer Skrevet torsdag kl 17:11 Skrevet torsdag kl 17:11 Siden det har vært tørke her siden frigjøringsdagen tenkte jeg at jeg kunne sjekke tempen angående ryggskader, kunnskap og egen erfaringer fra dette høyaktuelle samfunnsproblemet. Hva synes folk om den faglige kunnskapen og kompetansen i Norge på dette problemet? Da spesiellt med tanke på korsrygg. Selv måtte jeg godt over tosifret antall tilbakevendende prolaps for å ta dette seriøst nok og ta tilstrekkelig ansvar for egen helse, har i det siste 1,5år satt meg inn i arbeidet til Stuart Mcgill. Skal sies at jeg er blitt feilbehandlet i mange omganger opp gjennom årene av såkalte "kvalifiserte behandlere". Satte dette emnet i treningskategorien da den omfattes mye av rehab.trening.
kåre b Skrevet torsdag kl 18:01 Skrevet torsdag kl 18:01 Kan du dele litt av det du har lest drg opp på? Trener tung mark og knebøy, ikke hatt noen større ryggproblemer enda, med sliter tidvis med stiv nakke, som stammer fra skulderbladene..
Powertrainer Skrevet torsdag kl 19:53 Forfatter Skrevet torsdag kl 19:53 kåre b skrev (1 time siden): Kan du dele litt av det du har lest drg opp på? Trener tung mark og knebøy, ikke hatt noen større ryggproblemer enda, med sliter tidvis med stiv nakke, som stammer fra skulderbladene.. Det er mye, vil anbefale bøkene "Ultimate back for fitness and performance" og " Back mechanic" av Stuart Mcgill. Har også skumlest " Low back disorders", den var på 900 sider så måtte ta det som var mest relevant😅. Har kort sagt mye med bevegelsesteknikk, rehab.trening(spesiellt støttemusklatur)og identifisere smertetriggere samt få ned smertesensitiviteten å gjøre. Absolutt kritisk informasjon med tanke på skiveskader og de potensielle biomekaniske konsekvensene. For de fleste vil "Mcgill's big 3" være å anbefale. Selv er jeg så ødelagt at jeg må gå på et mer individuellt tilpasset opplegg med mcgills curl-up,pallof press,birddog,glute bridge,clamshells,dead bug,90/90 hofterotasjon og cat/camel 2-3 ganger i uken. Han er også med på noen interessante podcaster på youtube, ser ut som flere å flere behandlere begynner å få øynene opp for hans forskning og ekspertise innen ryggrehab. Siden du nevner markløft så sa han noe viktig, nemlig at hvis man trente tunge markløft med en frekvens som var hyppiere enn 5 dager så ville skiver og fasettledd degenereres over tid, ofte uten symptomer før det plutselig etter noen år kunne resultere i en prolaps eller lignende. Mye av det hang sammen med at ryggskivene har lang restitusjonstid pga at kollagenet de består av nesten ikke har blodtilførsel, kun væske inn og ut, det gjør restitusjonstiden mye lengre sammenlignet med f.eks kuleledd. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå