Espinozaa Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Hei! Noen som har tips/ideer for hvordan jeg kan kle denne ståldrageren på en fin og lett måte? 1
Simen1 Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Kle den inn med gips? Bruk fugemasse til å lime opp grovskjærte "planker" av gips på undersiden. La det stikke minimum 12,5mm ut på begge sidene, gjerne litt mer. Bruk en 2x4 på høykant mot gipsen + et par 2x4 til gulvet for å klemme gipsen opp til fugemassen størkner. Disse bør være 5-10 cm høyere enn takhøyden der sånn at de blir skråstilte. Enten det eller bruk kiler for å få det til å legge riktig press oppover. Så skjærer du til noen "planker" av gips til å sette inn på sidene. De skal være nøyaktig skjært sånn at de passer inn som "vegger" på siden av H-bjelken. Bruk fugemasse til å feste disse også. Sett den oppå den nederste gipsen for støtte og skyv den inn til stålet så det ser helt rett og jevnt ut. Selv om den nederste gipsen stikker godt utenfor gipsen på siden av bjelken. Fug pent mot taket. Gjenta på den andre siden. Så sliper du hjørnene sånn at hele greia blir en fin og rett kasse rundt bjelken. Så er det bare å sparkle, slipe, male og vipps så er du ferdig.
mobile999 Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni (endret) Det vanlige er at man tilpasser (f.eks.) korte 48x48 og limer dem fast på sidene med riktig lim. De blir da stendere på cc 60. Montere gips på sidene som skrues i disse stenderne. Disse gipsplatene må stikke passe ned slik at man kan skru fast lekter på baksiden. Disse lektene brukes til å skru på gipsplater på undersiden av bjelken. Endret 2. juni av mobile999
Simen1 Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Tja, det er to måter å gjøre det med stendere på. Den ene er å lime stenderne på utsiden av H-bjelken. Da bygger det ut bjelken med 48mm på alle kanter. Den andre er å felle de inn på sidene og ikke bruke stender på undersiden. Det bygger dermed like lite ut som det jeg foreslår. Jeg tenker det blir penest når kassen minimeres. Men jeg ser ikke poenget med de stenderne på siden hvis de skal felles inn. Det er risikabelt å skru i på grunn av at gipsen er så smal og man oppnår egentlig ikke noe mer rett finish siden man uansett støtter gipsen inntil stålet og det vet man jo er helt rett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå