Gå til innhold

Dell Inspiron 8600


Anbefalte innlegg

Topic sier det meste.

Her kunne jeg godt tenke meg at dere skrev ned fordeler og ulemper med Dell Inspiron 8600 maskinen. Vurderer å gå til innkjøp av en slik en, da med en del oppgradering slik at den ender på ca 25k inkl. mva.

 

Er det noen som har erfaringer med denne maskinen, som ikke har noe imot å fortelle litt om denne? Tenker da på støy/batterivarighet/ytelse mm.

 

På forhånd takk

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på at du har tenkt å bruke 25 000,- på ei bærbar maskin synes jeg i8600 er alt for stor, tung og klumpete. i8600 som er i familien min kostet vel rundt 15 000. Og til den prisen er jeg villig til å godta nevnte svakheter. Ellers vil jeg tro ytelsen vil bli ganske god hvis du har tenkt å oppgradere den såpass betydelig. Men jeg tror ikke ytelsen vil være bedre enn andre maskiner som beveger seg i den prisklassen. Mitt råd til alle som har tenkt å kjøpe bærbar og bruke mye penger på det er å handle IBM eller Apple. I ditt tilfelle er muligens Apple uaktuelt. Da sitter man igjen med IBM. Bare på moro kan du jo ta deg en tur innom en macbutikk å se på chassiet til en Powerbook. Som også koster rundt 25 000 etter som innstillinger. Til sammenligning blir i8600 temmelig stusselig.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har hatt min i 8600 siden septemper 2003.

 

Jeg er meget godt fornøyd i sin helhet, jeg tror man skal lete lenge i dag etter en maskin hvor man får så mye for penga. "alt er relativt"

 

Den er helt stille til lettere arbeider(word,surfing etc), batteritiden på min er ca 4 timer.(har lest et sted at dem har klart 5 timer)

 

Hvis man spiller spill så fungerer den meget bra til det meste av spill på markedet i dag. Vifta suser noe når man spiller, men da er man som regel opptatt med spilling, så dette er ikke plagsomt. (her er det nok delte meninger, jeg synest ikke den støyer)

 

Jeg har en skjerm med oppløsning på 1680*1050, meget fornøyd med dette, man kan blant annet surfe med 2 sider ved siden av hverandre osv.

 

Skal jeg si noe negativt om maskinene min må det være at den er litt plastic, så den knirker litt når man flytter på den, Åpner/lukker lokket. Men dette er heller ikke plagsomt, da pc\n stort sett er i ro.

 

Det finnes ien rekke tester av denne maskinene, hvis du googler litt.

 

mine spec: 1.4 ghz, 512 ram, go 5650 128 m, 1680*1050, 30gb 4200 rpm.

Lenke til kommentar

Er da dette et bra valg til en grei pris? (til generell bruk + spill) 512 MB og 3 års service medfølger denne måned. Merk tillegg for trådløst nettverk + Radeon 9600 Pro

 

Intel® Pentium® M prosessor - 1,4GHz

Inneholder Microsoft® Windows® XP Operativsystem

400Mhz Front side Bus

15,4'' TFT WXGA+ (1280*800) skjerm

Innebygd mikrofon og høyttalare

Lithium Ion 72Whr (9 cell) battery pack with Express Charge™ Technogy

2.0 USB-ports & 1 S-video out

Microsoft® Windows® XP Home

Norton Anti-Virus 2003 (prøveversjon). Dell Photo Album Standard, Dell Paint Shop Pro (prøveversjon), Dell Media Experience

 

Operativsystem: MS Windows XP Home

 

Onlinetilbud: Jeg bestiller online og får 1240,- i rabatt

 

Special Winter Deals: Inngår ikke

 

Service & Complete Care: Spesialtilbud: 3 års på-stedet-service, neste arbeidsdag + 3 års CompeteCare uten ekstra kostnad - Anbefalt av Dell

 

Prosessor: Mobile Intel® Pentium® M processor - 1.4 GHz

 

Skjerm: GT - 15,4'' TFT WXGA+ (1280*800)

 

Minne: Spesialtilbud: 512Mb 333MHz DDR RAM (2x256)

 

Grafikkort: 128MB ATI® Mobility™ Radeon™ 9600 PRO TURBO (+ NOK 361 kr)

 

Harddisk: 30GB Ultra DMA/ATA 100

 

Optisk enhet: 24x/10x/8x/24x CD-RW/DVD Combo internal

 

Ekstern Lagring: Inngår ikke

 

Modem og nettverkskort: Internal combo 56k modem / 10/100 nettverkskort

 

Trådløst nettverk: Dell TrueMobile™ 1400 WLAN 802.11a/b/g Mini-PCI (+ NOK 905 kr)

 

Trådløs router: Inngår ikke

 

Bluetooth: Inngår ikke

 

Dockingstation: Inngår ikke

 

Ekstern Skjerm: Inngår ikke

 

Bæreveske: Inngår ikke

 

Farge: Ion Silver/Moonlight Silver

 

Programvare: Microsoft® Works 7.0

 

Språk på operativsystem og programvare: Engelsk

 

Installasjonstjenester for firmaer: Inngår ikke

 

Installasjonstjenester for privatpersoner: Inngår ikke

 

Digitalkamera: Inngår ikke

 

Dell Picture Studio: Dell Picture Studio Standard Edition

 

Dell Videoprosjektorer: Inngår ikke

 

NYHET! Dell online training: Inngår ikke

Lenke til kommentar

Ok. Jeg har lest at ettersom dell skulle være den første ute med centrino teknologi så var produsenten litt kjapp. At de ikke brukte tid på å lage et nytt chassie for eksempel.

Men spørsmålet mitt er: Vet noen om Dell har planlagt å lansere en ny (ikke dårligere) bærbar med centriono og alt som i8600 har nærmere sommeren?

Lenke til kommentar

tja...kjøpte min DELL i Sveits nå, men skal bu her i 7mnd så... er 8% mva her :)

Siden Sveits ikke er en del av EØS eller EU er det forskjellige ting å tenke på men. Var null problem å få norsk tastatur iallefall, spesifiserte det da jeg bestilte på www.dell.ch .

 

1680x1050 anbefales. Var en død pixel på min da jeg fikk den, men er ikke unormalt vedr LCD...

Lenke til kommentar
Ok. Jeg har lest at ettersom dell skulle være den første ute med centrino teknologi så var produsenten litt kjapp. At de ikke brukte tid på å lage et nytt chassie for eksempel.

Men spørsmålet mitt er: Vet noen om Dell har planlagt å lansere en ny (ikke dårligere) bærbar med centriono og alt som i8600 har nærmere sommeren?

Heisann!

 

Jeg jobber på Dell for øyeblikket.

Utifra internsidene våres så kan jeg ikke se noe nyere enn Inspiron 8600 i den nærmeste fremtid.

 

--

Mvh

Christian

Lenke til kommentar
Jaok. Men hvis jeg skal ha på eksport, er det sikkert lurt å bestille via telefon eller noe.. Eller hva sier du Flex?

Skal du bestille systemet ifra utlandet?

Vet ikke hva forskjellen i pris er, men alle maskiner blir i hvertfall levert ifra Irland. Garantien er gjeldende verden over.

For all del... kjøp aldri en maskin med bare 1 års CAR.

Alltid 3 års NBD er å foretrekke. Koster litt extra men det kan lønne seg hvis noe skjer.

Hvis teknisk support finner noe galt med maskinen så må man med CAR sende maskinen til verksted og da blir den der opp til 2 uker. Med NBD så kommer de dagen etter og fixer problemet hjemme hos deg.

 

--

Mvh

Christian

Lenke til kommentar

Ja men jeg skal ha den med til usa, men skal kjøpe den her. Jeg skal bo i usa i et par år, og tenkte at jeg kanskje sparer 5k når jeg kjøper en bærbar til 25k.

Sier igjen: Skal flytte til USA, men vil kjøpe en dell bærbar her i norge som skal taes med til usa.. Jeg vil ikke betale mva da... Hvordan gjøres dette??

Og gjelder garantien (NBD) hvis jeg kjøper den her i norge, men jeg (og maskinen) befinner seg i USA?? Har de samme opplegg???

 

På forhånd takk...

Lenke til kommentar
Ja men jeg skal ha den med til usa, men skal kjøpe den her. Jeg skal bo i usa i et par år, og tenkte at jeg kanskje sparer 5k når jeg kjøper en bærbar til 25k.

Sier igjen: Skal flytte til USA, men vil kjøpe en dell bærbar her i norge som skal taes med til usa.. Jeg vil ikke betale mva da... Hvordan gjøres dette??

Og gjelder garantien (NBD) hvis jeg kjøper den her i norge, men jeg (og maskinen) befinner seg i USA?? Har de samme opplegg???

 

På forhånd takk...

Du kan fint kjøpe en maskin i Norge og ta den med til USA. Garantien vil være gjeldende i USA også. Service får du verden over uansett hvor du har kjøpt den.

Man ringer til supporten i det landet du befinner deg i.

Man kan gjøre en såkalt servicetag transfer. Det vil si at man registrer maskinen der man bor. F.eks at man selger maskinen til et annet land.

 

Mva slipper du ikke unna så fremt man ikke kjøper den igjennom et firma.

 

Spørs om det heller er lønnsomt å kjøpe maskinen i USA med den fordelaktige dollarkursen som er nå.

 

En ting å tenke på er at de bruker 110V strømnett i USA og kjøper du maskinen i Norge så får du med en strømforsyning for 220V. Da vil du trenge å kjøpe en 110V strømforsyning der nede.

Kjøper du den i USA så trenger du å kjøpe en 220V når du skal tilbake til Norge.

Jeg tror ikke (litt usikker) at strømforsyningen går å kobles om mellom de 2 strømnettene slik som er mulig på en vanlig desktop maskin. (Den røde bryteren på baksiden av strømforsyningen).

 

--

Mvh

Christian

Lenke til kommentar
Noen strømforsyninger tar alt mellom 100 og 230v da!? Har en annen adapter til en bærbar som støtter dette... Men hvorfor må jeg gjennom et firma for å slippe mva? Hva om jeg kjøper en dell i norge fra usa da feks.. Må jeg betale mva i norge da?

Blir ikke dette litt likt som å kjøpe tax fritt??

Det kan godt hende at strømforsyningen støtter begge deler. Er litt usikker der.

 

Hvis du importerer en maskin ifra USA så må du betale Mva i Norge. Dermed også tollavgifter og en ganske mye høyere fraktkostnad.

 

Som firma kan man kjøpe inn en maskin og slippe å betale Mva, men det er en helt annen story.

 

--

Mvh

Christian

Lenke til kommentar
Åja... Jamendaså... Det var jo litt kjedelige nyheter :s

Men dere har gått fullstendig over til radeon 9600 (var det vel) pro brikka?? Dere hadde vel den Geforcen eller noe før, men så slutta dere å produsere den?

 

Edit: En irriterende skrivefeil... :s

Jeg synes også dette var litt rart.

Det står at man kan velge mellom GeForce 5200 Go og Radeon 9600 PRO TURBO.

I spesifikationene for 8600 står det at man ska kunne velge mellom ATI Radeon 9000, GeForce 4200 og nVidia Quadro FX Go700.

 

Noe må ha forandret seg, jeg vet ikke hvorfor.

Kanskje 9600 PRO TURBO er såpass mye bedre. Har ikke sett noen tester på det selv.

 

--

Mvh

Christian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...