-Duffman- Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar Lurer bare på om noen har forslag til gode deodoranter som ikke inneholder alkohol? Kanskje jeg tar feil, men noen ganger så er navnet på alkoholen et ord jeg ikke vet, så jeg føler det er vanskelig å vite om det er alkohol i eller ikke. Å testen er så liten å kompakt at det er vanskelig å lese, ordene går i ett. 1
sedsberg Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar Alkoholer slutter oftest på "OL". Eks. etanol, metanol, isopropanol, propylenglykol osv. Sliter du med å lese liten tekst kan lesebriller med høy styrke være til god hjelp som forstørrelsesglass. Har selv kjøpt en haug fra Biltema som jeg bruker hvis jeg må lese ting som er veldig smått. 1
awesnes Skrevet 26. februar Skrevet 26. februar Calvin Klein-deodoranter er uten alkohol (iallefall de jeg har brukt/bruker) 1
-Duffman- Skrevet 1. mars Forfatter Skrevet 1. mars (endret) awesnes skrev (På 26.2.2026 den 23.45): Calvin Klein-deodoranter er uten alkohol (iallefall de jeg har brukt/bruker) Å! Kjøper du de i butikk eller på nettet? Å spesifikt, hvilken er det du bruker? Endret 1. mars av -Duffman-
-Duffman- Skrevet 3. mars Forfatter Skrevet 3. mars Svein M skrev (På 2.3.2026 den 11.45): Nivea Roll-On Men, Dry Impact (0% alcohol) Jeg kan ikke påstå at jeg vet hva alle disse ingrediensene er, men ifølge «sedsberg» lengre oppe i tråden så er det ord som slutter på «ol» man må se etter. Ifølge ingrediensene listet på nettsiden så inneholder den alkohol. 1
Svein M Skrevet 3. mars Skrevet 3. mars Jeg har ikke greie på slike stoffer, men jeg spurte Google Ai-modus om dette: Sitat En deodorant med 0 % alkohol har disse stoffene: Linalool, Benzyl Alcohol, Geraniol, Citronellol. Er dette alkoholer? Kort svar: Ja, kjemisk sett er de fleste av disse alkoholer, men de fungerer helt annerledes enn vanlig "sprit". Når en produsent skriver "0 % alkohol" på forsiden av en deodorant, mener de at produktet ikke inneholder Etanol (den typen alkohol som tørker ut huden og svir hvis du nettopp har barbert deg). Her er en oversikt over de stoffene du nevner: Hva er de egentlig? Benzyl Alcohol: Dette er en aromatisk alkohol. Den brukes som et mildt konserveringsmiddel for å holde produktet fritt for bakterier, eller som en del av parfymen. Linalool, Geraniol og Citronellol: Disse er terpen-alkoholer. De finnes naturlig i planter (som lavendel, rose og sitrus) og brukes utelukkende som duftstoffer. Hvorfor merkes de som "0 % alkohol" likevel? Det er en viktig forskjell på "enkle alkoholer" og disse stoffene: Uttørking: Vanlig alkohol (Etanol) fordamper raskt og trekker fuktighet ut av huden. Linalool og de andre stoffene du nevner, har ikke denne effekten. Svie: Hvis du har små sår etter barbering, vil Etanol svi kraftig. De kjemiske alkoholene på listen din (som Geraniol) svir vanligvis ikke på samme måte, med mindre du er allergisk mot dem. Hensikt: Benzyl Alcohol er der for holdbarhet, mens de andre er der for at deodoranten skal lukte godt. 1
Svein M Skrevet 3. mars Skrevet 3. mars Forbrukerrådet har publisert en test av deodoranter: https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/stor-test-av-deodoranter-disse-er-frie-for-uonskede-kjemikalier/ 1 1
iselinsolheim Skrevet 9. april Skrevet 9. april forresten, det hadde jeg ikke tenkt på hvorfor er det alkohol i deodorant, og hva er forskjellen mellom en deodorant uten alkohol og en med alkohol??
Svein M Skrevet 9. april Skrevet 9. april iselinsolheim skrev (45 minutter siden): forresten, det hadde jeg ikke tenkt på hvorfor er det alkohol i deodorant, og hva er forskjellen mellom en deodorant uten alkohol og en med alkohol?? Alkohol brukes i deodoranter primært for å drepe bakterier som forårsaker svettelukt, samt for å sikre at produktet tørker raskt på huden. Det fungerer også som et løsemiddel for parfyme og gir en kjølende følelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå