Peter Johansen Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Hei, Jeg kjøpte nylig en Tesla Model 3 (2026-modell), og er usikker om jeg bør ta en rustbehandling. Hvis man gjør et nettsøk (Fluid-film + RS-3 sett), så får man ulike meninger om saken. Noen mener det er et "must", andre sier det er overflødig. Jeg bor i Bergen, og ville bruke Bergen Antirust i så fall. Tesla fraråder rustbehandling, som kan gi problemer med garantien. Dessuten leser jeg at Fluid-film kan lukte vondt over tid, og oljen kan dryppe og sive ut av huller (blinklys osv.). Det hele høres litt grisete ut... Jeg tenker i utgangspunktet å beholde bilen i ca. 5 år. Er det mange her som har tatt rustbehandling? Har det mye å si, når man skal selge bilen (bruktpris, interesse fra kjøpere) - hvis bilen er ellers i god stand? Har hørt med noen venner og kollegaer, og ingen av de jeg snakket med har tatt rustbehandling. Hvis dette er noe jeg kan droppe med "god samvittighet", så gjør jeg helst det. Jeg tar ellers godt vare på bilen, med hyppig bilvask inkl. underspyling. Setter pris på gode tips og innspill. Takker! Endret 11 timer siden av Peter Johansen
Føniks Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Blir bilen parkert ute eller inne? Om den parkeres ute ville jeg absolutt tatt en rustbehandling. Bilen er mye mer utsatt for rust når den ikke står parkert i en lun garasje.
oddeh Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Føniks skrev (19 minutter siden): Blir bilen parkert ute eller inne? Om den parkeres ute ville jeg absolutt tatt en rustbehandling. Bilen er mye mer utsatt for rust når den ikke står parkert i en lun garasje. lun er en viktig presisering her. En fuktig kjellergarasje kan være verre enn å parkere utendørs. Når det gjelder vintervedlikehold så spyler jeg bilen typisk en til to ganger ila to uker på selvvaskanlegg. Kjører da som regel bare ren spyling av understell og hjulbue. Bruker avfetting og x-salt av og til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå