Gå til innhold

Varmepumpe, funksjon

Femtekolonne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner at varmepumpe er mer effektivt enn vanlig varmeanlegg (ptc) i elbil, i gitte temperaturer. Men jeg ser samtidig at mange klager på støy og defekte varmepumper på nye elbiler. Jeg lurer litt på hvordan varmeanlegg i en elbil fungerer. Blir bilen ubrukbar om vinteren den dagen varmepumpa er defekt, eller kjører den da bare på med ptc varmer (hvis den har det i tillegg)? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen biler har ikke dobbelt opp mens andre har begge deler. På min bil gir varmepumpa både varming og kjøling. Den ene kretsen varm og den andre kald. Selv om bilen min har 15KW PTC heatere og sikkert kan kjøle via uteluft (Motor og batteri) så tror jeg den vil slite uten en så sentral komponent. Når det er sagt så har vel 99% av alle elbiler en form for varmepumpe

Skrevet
1 hour ago, Trestein said:

Noen biler har ikke dobbelt opp mens andre har begge deler. På min bil gir varmepumpa både varming og kjøling. Den ene kretsen varm og den andre kald. Selv om bilen min har 15KW PTC heatere og sikkert kan kjøle via uteluft (Motor og batteri) så tror jeg den vil slite uten en så sentral komponent. Når det er sagt så har vel 99% av alle elbiler en form for varmepumpe

Ser man må velge og kjøpe varmepumpe som tillegg på noen vag biler og ford. Regner med de har ac ihvertfall uansett, men man mister kanskje varming og kjøling av batteriet uten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...