Gå til innhold

Forvirrende perspektiv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutes ago, Krig og fred said:

Jeg stirrer og stirrer, men det går ikke opp i hodet mitt. Bak slottet har man jo oppoverbakke og Bogstadveien, også Holmenkollåsen langt i bakgrunnen. Men, på dette bildet har man slottet, Montebello (?) også noen ukjente åser i bakgrunnen. 

83976387.thumb.webp.ab8111e2b6728fb608df91f60555dbc1.webp

https://dinside.dagbladet.no/reise/klar-beskjed-blir-kapret-fort/83969229

Hva er det som skjer med dette perspektivet, egentlig? 

Jeg tror ikke bogstadveien er bratt nok til å synes fra denne vinkelen (se hvor lite man ser av de flate taktoppene av byggene), så er det vel Uranienborg kirke du ser stikke opp bak der, og Holmenkollåsen forsvinner litt bak i tåken?

Skrevet
Just now, Atib Azzad said:

Jeg tror ikke bogstadveien er bratt nok til å synes fra denne vinkelen 

Jeg kjenner det blir kluss i hjernen. Hvis man tar trikken fra Bogstadveien ned til Lorrys og Parkveien, så er det jo relativt bratt. Hvis man sykler eller skater nedover så kan man komme opp i høy hastighet. 

edit: i følge kart med høyde er det bare +20 meters forskjell, men det tilsvarer fortsatt 6-7 etasjer. 

mind-blown-shocked.gif.efadcd41a14632a8b8b489c27c59d03a.gif

Skrevet
Just now, Krig og fred said:

Jeg kjenner det blir kluss i hjernen. Hvis man tar trikken fra Bogstadveien ned til Lorrys og Parkveien, så er det jo relativt bratt. Hvis man sykler eller skater nedover så kan man komme opp i høy hastighet. 

edit: i følge kart med høyde er det bare +20 meters forskjell, men det tilsvarer fortsatt 6-7 etasjer. 

Enig at det ikke umiddelbart virker riktig, men se så lavt Uranienborg også ligger i landskapet, selv om bildet er fra høyt oppe, er siktlinjen likevel lav, man har ikke nok overblikk, alt overlapper og hindrer sikten du etterlyser.
Også tror jeg kanskje Bogstadveien nesten havner utenfor utsnittet, Radisson-hotellet markerer vel ca. der Bogstadveien starter/stopper, bare enda litt lenger bak.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...