minimax Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Jeg har lest mange anbefalinger for å bruke "flussmiddel" (eller "flux" på engelsk) ved loding og avlodding (jeg vet ikke om "loddefett" er noe av det samme). Jeg har aldri prøvd det selv, men ser mange videoer på YouTube som viser tydelig hvor mye enklere loddetinnet flyter og fester seg om man bruker dette. Men hvem er det som selger slikt i Norge til en rimelig pris? Clas Ohlson, Kjell & Company samt en del VVS butikker ser ut til å ha det, men det er visst en variant som er beregnet for rørlodding og lignende, og ikke til elektronikk (visstnok fordi det inneholder syre som vil ødelegge kretskort osv.). Den fra Clas Ohlson virker ikke å ha noe syre i seg, men er litt forvirrende om den er egnet til elektronikk eller ei (klikk på "Eksperten svarer" (under "Mer informasjon") på Clas Ohlson sin produktside for flussmiddelet de selger. Ellers er vel alternativet å bestille fra velrennomerte elektronikkfirma på nettet som Farnell, Mouser, Digikey osv. Jeg pleier å vente med å bestille fra slike steder inntil jeg trenger mange komponenter, ellers blir det ofte mye porto og moms/fortollingsavgifter for bare en ting. Jeg vet ikke om jeg våger å bestille noe kjemiske stoffer som dette fra f.eks. Ali Express (selv om jeg ikke har problemer å handle kontakter, skruer, ledninger psv. fra dem), så derfor prøver jeg å finne noe lokalt.
simalarion Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Ikke svaret du er ute etter men jeg kjøper alt som er til Lodding via AliExpress (som er VOEC regisgtrert), alt av dette kommer uansett fra Kina å du får der topp kvalitet mye billigere en du får i Norge i dag. Jeg har bestilt alt lodde utstyr via denne appen i flere år nå uten problemer.
Mannen med ljåen Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Jeg kjøpte på ebay. Ei flaske av samme type som korrekturlakk og neglelakk, med pensel i korken. Antakelig Sovjetisk restlager, og sendt fra Romania. Funker fint. Jeg var ikke så veldig opptatt av merke. Kult at det står Mockba etiketten. Men dette var veldig lenge siden, i tilfelle noen tenker på sanksjoner og slikt. Se helst etter noe fra et annet land om du bruker ebay. Loddetinnet mitt er forresten fra West Germany ifølge emballasjen. Tror det ligger enorme mengder på lager diverse steder etter den kalde krigen. Endret 6 timer siden av Mannen med ljåen
sedsberg Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Bestilte en flux-penn fra Ali. Tydeligvis fake. Fungerer, men blir noe jæv"&¤ søl! Bestitle også en ekte fra RS-Online som fungerer ypperlig. Har også loddetinn fra Ali som suger balle samt avloddingslisse som suger like balle. Dog kan man bruke flussmiddel på loddelissa og da fungerer den veldig bra. 1
minimax Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Takk for alle svar. Ja, Ali Express, eBay osv. ville vært enkle løsninger bortsett fra at man aldri vet om det er fake merkevarer, eller ukjente merker som inneholder potensielt skadelige kjemikalier. Har lest advarsler i andre forum om dette, selv om man også kan være heldig og få billige og bra produkter. Merkelig at Clas Ohlson, Kjell og tilsvarende ikke selger dette da de selger loddeutstyr til elektronikk. 4 hours ago, sedsberg said: Har også loddetinn fra Ali som suger balle samt avloddingslisse som suger like balle. Dog kan man bruke flussmiddel på loddelissa og da fungerer den veldig bra. Godt poeng! Dette er vel kanskje en bedre løsning enn en tinnsuger med tanke på overoppheting av komponenter samt ødelegging av kretskort-spor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå