Gå til innhold

Flexit S3R ventilasjonsaggregat - mulig med avansert styring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flyttet inn i en leilighet i 2024 på 75kvm som var bygget ferdig i 2011. Balansert ventilasjon med Flexit S3R og styrepanel CI50. Aggregatet har fått nye vifter i 2024 og 2025 og er sjekket av servicemann. Alle funksjoner fungerer. Det er foretatt rens av kanaler og balansering av anlegget med justering av ventiler.

Problemstilling: Anlegget går vanligvis på hastighet 1 (av totalt 3 hastigheter). Dette er nok for å holde greit Co2-nivå (ppm) i leiligheten. På det minste soverommet blir det noe høyt Co2-nivå på natt og ideelt sett bør anlegget kjøre på hastighet 2. Jeg har egen måler på soverommet (Netatmo) og denne viser rundt 1100ppm på natt. Burde vært lavere. Jeg skal teste nivået de kommende dagene med anlegget på 2.

Kjører jeg anlegget konstant på hastighet 2 så blir det mer hørbar lyd fra kjøkkenhette (sjenerende nivå). Med hastighet 1 er denne hetten i praksis lydløs.

Så da er ønsket mitt å kunne styre anlegget slik at tidsstyring (kalender) kan kjøre anlegget opp til hastighet 2 f.eks. fra kl 23.00 til kl 08.00. Eventuelt å kunne benytte mer avansert styring via app og/eller Internett. Men ikke et krav i denne omgang.

Finnes det noen løsning for dette uten å måtte ta grunnfag i programmering?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flexit S3R ble aldri levert med mer enn et nokså standard styrepanel som heter CI50. Legger ved link til dette. Aggregatet har i utgangspunkt ikke oppsett for Internett-kommunikasjon. Tenkte muligens at man kunne bytte hovedkortet (styreenheten i aggregatet) og derved oppdatere mulighetene for styring.

Link Flexit CI50: Styrepanel CI50 | Byggventilasjon | Flexit nettbutikk | komplette ventilasjonsløsninger & tjenester

Skrevet
Complexity skrev (8 minutter siden):

Aha nei da blir det fort værre.
Er den online kan du sette den opp til å styres på alle slags vis med f.eks Home Assistant..

Det hadde kanskje vært en god ide - har selv CI600 panel og et UNI 3 anlegg. Har tenkt tanken mange ganger at dette burde man jo kunne få til en zigbee eller z-wave styring av..Det syke er jo at prisen på dette relativt dumme panelet - CI600, er ca 5000 NOK. Det er jo helt hinsides når man ser på hva man faktisk får...

Skrevet (endret)
7 minutes ago, obygda said:

Det hadde kanskje vært en god ide - har selv CI600 panel og et UNI 3 anlegg. Har tenkt tanken mange ganger at dette burde man jo kunne få til en zigbee eller z-wave styring av..Det syke er jo at prisen på dette relativt dumme panelet - CI600, er ca 5000 NOK. Det er jo helt hinsides når man ser på hva man faktisk får...

Uni3 har vel appstøtte? 
Litt usikker på hva jeg har slags variant men den heter Nordic S2 eller noe slikt. 
Siden den har app (må bruke nettverkskabel, ingen wifi) kunne jeg legge den rett inn i Home Assistant.
Så den skrur opp vifta når man dusjer (luftfuksensor på badet) og kan og styre vifta opp og ned med zigbee lysbrytere rundt om i huset.

Ville nok vært veldig enkelt å styre dette med en Co2 måler om flexitn var online

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (5 minutter siden):

Uni3 har vel appstøtte? 
Litt usikker på hva jeg har slags variant men den heter Nordic S2 eller noe slikt. 
Siden den har app (må bruke nettverkskabel, ingen wifi) kunne jeg legge den rett inn i Home Assistant.
Så den skrur opp vifta når man dusjer (luftfuksensor på badet) og kan og styre vifta opp og ned med zigbee lysbrytere rundt om i huset.

Ville nok vært veldig enkelt å styre dette med en Co2 måler om flexitn var online

Nei - er ingen appstøtte på UNI 3 - den er kun kablet og man kan kun bruke dette displayet - litt i samme gate som TS..

Skrevet
15 minutes ago, obygda said:

Nei - er ingen appstøtte på UNI 3 - den er kun kablet og man kan kun bruke dette displayet - litt i samme gate som TS..

Ja ser det nå. Står spesifisert app på Nordic S2 men ikke UNI3.

På min Nordic S2 er det en masse kabler som henger ut og bare er klippet av. Vil tro disse er til eventuelle sensorer? Har UNI3 noe tilsvarende der man kan bruke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...