Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

En form for livstestamente og fremtidsfullmakt

Gjest 9aee5...7b1

Anbefalte innlegg

Gjest 9aee5...7b1
Skrevet

Vet dere om noen steder der man kan finne et slikt skjema der jeg kan legge inn det jeg vil? Og som jeg kan gi til min NP, til fastlegen og legge inn I kjernejournal?

Helst noe som ikke er knyttet til dødshjelpsaken

Anonymous poster hash: 9aee5...7b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fastlegen skal ikke ha fullmakten. Lege skal kun skrive legeerklæring når den trèr i kraft for å stadfeste at sykdomsvilkåret er oppfylt. Noen velger også å ha en legeerklæring ved utforming av fullmakten for å dokumentere at man er samtykkekompetent når den utformes, dette er stort sett kun nødvendig i tilfeller der det er tvil om vedkommende forstår hva fullmakten innebærer som for eksempel ved begynnende demens. 

https://www.statsforvalteren.no/ostfold-buskerud-oslo-og-akershus/vergemal/fremtidsfullmakt-og-alternativer-til-vergemal/

• Liker 1
Skrevet
AnnonymG skrev (27 minutter siden):

Fastlegen skal ikke ha fullmakten. Lege skal kun skrive legeerklæring når den trèr i kraft for å stadfeste at sykdomsvilkåret er oppfylt. Noen velger også å ha en legeerklæring ved utforming av fullmakten for å dokumentere at man er samtykkekompetent når den utformes, dette er stort sett kun nødvendig i tilfeller der det er tvil om vedkommende forstår hva fullmakten innebærer som for eksempel ved begynnende demens. 

https://www.statsforvalteren.no/ostfold-buskerud-oslo-og-akershus/vergemal/fremtidsfullmakt-og-alternativer-til-vergemal/

Det er jeg som er ts. Jeg sitter og leser o. Advanced care planting, en form for medbestemmelse/selvbestemmelse ift hva.man ø sket ved visse kriterier ved alvorlig sykdom

Og jeg ønsker å ha dette selv. Men det ser ut til at dette kun er mulig ved en form for manglende samtykkekompetanse,  og evt da at min nærmeste pårørende kan uttale seg på mine vegne. Og det vil jeg, men jeg ville også gjerne hatt konkret nedskrevet egne ønsker som var tilgjengelig for helsepersonell. Ift begrensing Sav behandling og under hvilke kriterier dette gjelder (permanent sykdom, manglende evne til livskvalitet etc).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...