lada1 Skrevet lørdag kl 22:43 Skrevet lørdag kl 22:43 (endret) Jeg vil tipse om å spørre chatgpt følgende spørsmål: "Hvordan blir arbeidslivet og sosial sikkerhet når kunstig intelligens er mye mer utviklet?" Mye fornufig etter min forståelse. Utdrag fra svaret som jeg fikk: 1. Økt press på omfordelingssystemer Når en større del av verdiskapingen kommer fra kapital og teknologi i stedet fra arbeid, må skattesystemer og trygdeordninger justeres. Aktuelle modeller som diskuteres internasjonalt: skatt på automatisering eller AI-drevet produksjon høyere skatt på kapital “data-dividende” (kompensasjon for bruk av data) universell grunninntekt (UBI), i noen grad Det betyr ikke at alle land vil innføre dette, men behovet for ny finansiering blir tydelig. ----------------------mer: 3. Nye modeller for sosial trygghet Ettersom tradisjonell ansettelse svekkes i enkelte sektorer, vil trygghetssystemene måtte støtte mer: frilansere selvstendige gig-arbeidere porteføljearbeid Dagens ordninger er ofte knyttet til fast arbeid og må oppdateres. Endret lørdag kl 22:44 av lada1
Uderzo Skrevet lørdag kl 23:00 Skrevet lørdag kl 23:00 Dette blir temmelig intetsigende, jeg tror vi kan ihvertfall si noe om hvordan forumet blir med mer kunstig intelligens, ved å lukke denne tråden. Folk kan bruke LLMs på egen tid. 2
Anbefalte innlegg