Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

tett DPF filter, mulig å kjøre rent?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
dan83 skrev (56 minutter siden):

Forstår det er litt mye meninger og uenighet om dette er trygt eller ikke i forhold til fremtidige EU kontroller!? Tryggeste er vel å bruke samme verksted som utførte jobben til fremtidige EU kontroller!? Vurderer å fjerne DPF og kode vekk ERG til våren engang(tror prisen er rundt 10 000kr +)

Det er mange lokale verksteder med god kjennskap og erfaring med dette. Ta gjerne en remap av ECU (mer kraft, mindre forbruk) og fjerning av unødvendige feilkoder samtidig.

Endret av FrihetensRegn
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Toyota RAV4 2.0 D-4D – “DPF full engine service required” og varsellampe:

Når denne meldingen dukker opp på akkurat denne modellen, og både motorlampen og varseltrekanten lyser, betyr det at:

ECU har blokkert regenerering (både passiv og aktiv)

Systemet vurderer DPF som for tett til å kunne renses ved normal kjøring

Bilen vil etter hvert gå i redusert effekt dersom du fortsetter å kjøre

Med andre ord: Den klassiske “kjøre det rent”-metoden fungerer ikke lenger på dette stadiet.

 

 Hva må gjøres nå? Du har i praksis tre muligheter:

 

1. Tvangsregenerering hos verksted (Techstream eller tilsvarende)

Dette er første forsøk på Toyota.

Verkstedet:

Leser av differansetrykk, soot mass og ash mass

Starter en tvungen regenerering der eksosen varmes til ca. 600–650 °C

Sjekker om filteret frigjøres nok til normal drift

Dette virker hvis filteret hovedsakelig er sotsatt og ikke ødelagt.

OBS: Hvis differansetrykket er for høyt, avbrytes tvangsregenereringen for å unngå brann i filteret.

 

2. Profesjonell DPF-våtrens / ultralyd-rens (ekstern rensing)

Hvis tvangsregenereringen mislykkes, er dette normalt steg 2.

En skikkelig våtrens tar ut filteret, skyller ut både sot og aske (som ikke kan brennes bort), og gir omtrent 80–95 % av opprinnelig kapasitet tilbake.

Toyota sine DPF-er tåler denne prosessen veldig godt.

På 155 000 km er dette vanlig og helt normalt å måtte gjøre.

 

3. Bytte DPF

Dette er unødvendig dyrt, og brukes kun når:

Filteret er fysisk skadet

Askeinnholdet er ekstremt høyt

Differansetrykket er skyhøyt selv etter rens

 

På din kilometerstand er det sjelden nødvendig å bytte, med mindre problemet har blitt forsømt lenge.

 

Hva du ikke bør gjøre nå;

Ikke prøve å “kjøre det rent” → ECU vil ikke starte regenerering.

Ikke kjøre langt med denne feilen pga. risiko for turbo-skade pga. høyt mottrykk.

Ikke ignorere lampene pga. ny regenerering blokkeres helt, og oljen kan forurenses av diesel.

 

Oppsummering:

Meldingen betyr at normal regenerering er stoppet og filteret er vurdert som fullt.

En tvangsregenerering hos verksted er første steg (billigst).

Hvis den ikke går gjennom, er våtrens av DPF det mest effektive og rimelige.

På RAV4 2.0 D-4D ved 155k km er dette helt normalt og ikke tegn på større motorfeil.

Ikke fortsett å kjøre lenge med feilen aktiv – risiko for turbohavari.

 

Hilsen Verksmester hos Toyota en plass oppe i Nord.

 

  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)

Du har utført den karbonrensen, den renser vel både EGR-ventil og DPF uten å demontere noe etter det jeg forstår.

Feilmeldingen er vel borte etter dette regner jeg med.

En annen ting jeg ser er at det finnes en dieseltilsetning som skal hjelpe avbrenning av sot i DPF. Eksempel på dette er Biltema Dieselpartikkelfilterrens, 200 ml, Art.nr. 34-007.

Ellers så har OMyre et par poster opp her en del info.

Endret av Svein M

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...