peradahl Skrevet fredag kl 09:51 Skrevet fredag kl 09:51 Hei! Har en Peugeot 406 2.0 HDi (RHZ, 2000 mod). Jeg har nettopp byttet registerreim, og etter jobben vil ikke motoren starte. Tankpumpa går i et par sekunder når jeg slår på tenningen, og systemet skal være selvluftende. Motoren durer litt på starter, men tenner aldri. Ting som er sjekket: – Registerreim står korrekt på merker – Dieselfilter fylt og luftet via tenning/tankpumpe – Ingen synlige lekkasjer ved filterhus eller slanger Spørsmål: Hva bør jeg sjekke videre? Kan HDi-motoren miste synk på veiv/kam-sensor, eller kan feil timing gi kun startproblemer uten mekanisk støy? Alle tips mottas!
Zepticon Skrevet fredag kl 09:56 Skrevet fredag kl 09:56 Lukter det diesel i eksosen? Om det gjør det så har du diesel, og da mangler du stort sett kompressjon. Dersom du ikke har kompresjson så starter ikke bilen overhode, dvs mulig feil timing.
peradahl Skrevet fredag kl 10:07 Forfatter Skrevet fredag kl 10:07 Hei løsnet alle 4 innganger/dyser fra pumpa. Dro motor rundt noen ganger for å få ut luft. Ca 30 sek. Sprutet diesel ut. Skrudde dem igjen og vil ikke starte. Hostet til en gang. Går på startgass da…. Kan det være nok at regreim står 1 tann feil?
Habla Møberg Skrevet fredag kl 10:09 Skrevet fredag kl 10:09 (endret) Sjekk at du har montert den blikkplaten som er timingen på veivakselen korrekt, og at du har satt i føleren som står i bakkant av veivhjulet korrekt. Det anbefales forøvrig å bytte det blikkhjulet når du bytter reim, for etter mange år kan de mange små brikkene begynne å løsne og lage krøll. Endret fredag kl 10:12 av Habla Møberg
peradahl Skrevet fredag kl 10:12 Forfatter Skrevet fredag kl 10:12 Skjønner ikke. Blikkplate på veivaksel(den nederste)? Føler = den kontakten/føleren som står ved kamakselhjulet? Ja. Den er montert og står så nærme som den kan.
Habla Møberg Skrevet fredag kl 10:15 Skrevet fredag kl 10:15 peradahl skrev (5 minutter siden): Ikke sjekket komp. Dette kan ikke ha noe med kompresjon eller dyser å gjøre. Det funket jo før du byttet reim. Ikke grav deg inn i en masse greier som ikke er relatert. Disse motorene er enkel å få start på, de har egen fødepumpe i tanken, så her er det "noe" som gjør at dysene ikke får signal til rett tid, eller ikke i det hele tatt. Og du finner feilen rundt der du faktisk har jobbet, 99% sikkert. 2
Habla Møberg Skrevet fredag kl 10:17 Skrevet fredag kl 10:17 peradahl skrev (3 minutter siden): Skjønner ikke. Blikkplate på veivaksel(den nederste)? Føler = den kontakten/føleren som står ved kamakselhjulet? Ja. Den er montert og står så nærme som den kan. Du har bare 1 veivaksel, så ja den nede. Bak reimhjulet, foran tannhjulet til regreimen, skal der ligge en blikkplate, et lokk, en ring, en dings. Det er denne som gir signal til føleren. Om dette ikke er satt opp korrekt, eller du har laget brudd i kablingen til føleren, så får du ikke liv i motoren.
peradahl Skrevet fredag kl 10:32 Forfatter Skrevet fredag kl 10:32 Hei jeg er ikke bilmekaniker så derfor kommer det nok «dumme» spørsmål. Er det en føler på veivaksel? Se bilde
Habla Møberg Skrevet fredag kl 10:35 Skrevet fredag kl 10:35 Ja, der står en føler i bakkant (venstre side på bildet, og det den føler på er en blikkplate som ligger sammen med reimskiven: 1
peradahl Skrevet fredag kl 10:37 Forfatter Skrevet fredag kl 10:37 Ok. Men skjønner ikke. Har ikke tatt av hjulet som reg reim sitter på. Er den lille plata bak hjulet som reg reim løper på?
mobile999 Skrevet fredag kl 10:38 Skrevet fredag kl 10:38 peradahl skrev (46 minutter siden): Alle tips mottas! Var du nøye med å ikke miste timingen på dieselpumpa da du byttet registerreim? (Jeg regner med at dieselpumpa drives av registerreima.)
Habla Møberg Skrevet fredag kl 10:39 Skrevet fredag kl 10:39 Vent litt. Jeg tenkte kanskje på nyere versjoner av samme motor.. Ikke sikkert du har føler akkurat der. Men du har den ett sted rundtom der.
Habla Møberg Skrevet fredag kl 10:41 Skrevet fredag kl 10:41 Er det DW10 versjon med common rail eller er det den gamle XUD9 motoren du har? Skiftet skjedde i 2000.....
Habla Møberg Skrevet fredag kl 10:44 Skrevet fredag kl 10:44 mobile999 skrev (3 minutter siden): Var du nøye med å ikke miste timingen på dieselpumpa da du byttet registerreim? (Jeg regner med at dieselpumpa drives av registerreima.) Om det er common rail så vil han få start på den uansett, men også med common rail så skal tannhjulet stå i posisjon pga avbalansering. Om det er eldre versjon motor så er timingen helt avgjørende. Da er ikke de sensorene jeg tøt om like viktige ift å få start.
mobile999 Skrevet fredag kl 12:05 Skrevet fredag kl 12:05 Jeg måtte slå opp nå. TS har DW10 (2.0 liter HDi). XUD9 er 1.9 liter og har ikke HDi betegnelsen. 1
peradahl Skrevet fredag kl 12:29 Forfatter Skrevet fredag kl 12:29 Hei føler sitter ved girkassa. Så den er intakt/ikke fiklet med. Har kompresjon da motor går på startgass. Men er kanskje noe med dyser som ikke sender inn diesel? testet injektorer. Nr 2 og 4 spruter diesel = disse må byttes. Har du tilgang til 2 stk? Ser de koster 2500-4500kr😢
Habla Møberg Skrevet fredag kl 12:32 Skrevet fredag kl 12:32 mobile999 skrev (21 minutter siden): Jeg måtte slå opp nå. TS har DW10 (2.0 liter HDi). XUD9 er 1.9 liter og har ikke HDi betegnelsen. Stemmer! Så da er det common rail, og timing på dieselpumpen er ikke avgjørende for å få start på den. Men kamsensor, usikker om det er veivsensor på de eldste. Tenkte på den veivsensoren umiddelbart fordi den er ofte oversett ifm bytte av regreim. Ift timing av dieselpumpe er det pga avbalansering, så man bør ha den rett om man vil ha et langt liv med den motoren. Ellers er det ikke mye som kan feile ifm regreimen. Det er lett å se om ting står rett.
Habla Møberg Skrevet fredag kl 12:33 Skrevet fredag kl 12:33 peradahl skrev (3 minutter siden): Hei føler sitter ved girkassa. Så den er intakt/ikke fiklet med. Har kompresjon da motor går på startgass. Men er kanskje noe med dyser som ikke sender inn diesel? testet injektorer. Nr 2 og 4 spruter diesel = disse må byttes. Har du tilgang til 2 stk? Ser de koster 2500-4500kr😢 Skjønner ikke hvorfor du holder på med dysene. Motoren gikk jo før du byttet regreimen? Eller?
Zepticon Skrevet fredag kl 12:51 Skrevet fredag kl 12:51 Habla Møberg skrev (18 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor du holder på med dysene. Motoren gikk jo før du byttet regreimen? Eller? Sto i første post bytte av dieselfilter. Da må man gjerne lufte for å fylle systemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå