Gå til innhold

innspill til gaming PC for en som kan lite

kah77

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Skal kjøpe ny PC til guttungen og her er jeg på tynn is, men det er jo da primært til spill (han er 16år)

Fått tips om denne:

HP Omen 16L i5-14400F/16/512/RTX5060 stasjonær gaming-PC - Elkjøp | Elkjøp

Elkjøp har også denne på kampanje nå;

Lenovo Legion T5 R5-7600/16GB/1TB/RTX5060 Ti stasjonær gaming-PC - Elkjøp | Elkjøp

og er helt blank på hva som vil fungere best, eller om det er andre som er bedre kjøp.. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ville heller valgt denne fra Komplett.no: Komplett-PC Advanced Gaming a115 (kr 11999)

Og da gjerne endret skjermkort til et med 16GB før bestilling (+ kr 1902).

Endret av Svein M
Skrevet
kah77 skrev (11 timer siden):

Hei,

Skal kjøpe ny PC til guttungen og her er jeg på tynn is, men det er jo da primært til spill (han er 16år)

Fått tips om denne:

HP Omen 16L i5-14400F/16/512/RTX5060 stasjonær gaming-PC - Elkjøp | Elkjøp

Elkjøp har også denne på kampanje nå;

Lenovo Legion T5 R5-7600/16GB/1TB/RTX5060 Ti stasjonær gaming-PC - Elkjøp | Elkjøp

og er helt blank på hva som vil fungere best, eller om det er andre som er bedre kjøp.. 

Hei
Jeg ville startet med denne:
https://www.komplett.no/product/1324780/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-advanced-gaming-a115#

Gå så til "Tilpass før kjøp" som er en knapp under "Legg i Handlekurv" og "Kjøp med Flex"

Så ville jeg byttet ut CPU med:
AMD Ryzen 5 7600X CPU

Så ville jeg byttet ut forbedret prosessorkjøling med:

be quiet! Pure Rock 3 LX CPU Kjøler (om du kan snakke med komplett og få PRO utgaven som alternativ så er den enda bedre, men den lå ikke i nedtrekksmenyene)

Så ville jeg byttet ut minne med:
Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000MHz 32GB

__________________________________________________________________________________

Her har du en PC som kan oppgraderes om noen år uten store problemer. Den er bygget av hyllekomponenter som kan byttes ut uavhengig av hverandre. PC fra Lenovo og HP har ofte løsninger som ikke er så lette å bytte ut senere og som gjør at man må kjøpe heøt ny maskin for 15k fremfor nytt skjermkort til 8k.

Oppgradering om 2-4 år vil være primært GPU og kanskje en CPU om man finner en billig AM5. Resten burde holde.

Da lander du på 
13 894kr, som er billigere enn begge de to andre.

Lenovoen har et 5060Ti kort, men siden dette korten har 8GB ram og ikke 16GB, så er ytelsen så og si identisk med det som følger med komplett sin. Skal du hente noe ekstra ytelse her så vil 16GB versjonen (Gigabyte GeForce RTX 5060 Ti WINDFORCE OC) for 1902kr ekstra være neste steg på stigen.

Skrevet
Svein M skrev (18 minutter siden):

Jeg ville heller valgt denne fra Komplett.no: Komplett-PC Advanced Gaming a115 (kr 11999)

Og da gjerne endret skjermkort til et med 16GB før bestilling (+ kr 1902).

Dette er kanskje en like bra anbefaling som min dersom spilling er 100% av fokuset :D

Skrevet

Tingen med skjermkort er at 8GB VRAM kan være nok i de fleste spill på 1080p eller 1440p skjerm. Men det er kommet en del spill der det er en stor fordel med mer grafikk-minne ved at en da kan kjøre høyere grafikk innstillinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...