Zepticon Skrevet 9. november Skrevet 9. november Ludvig86 skrev (5 timer siden): Men det er trygt å demontere beltet og drevene når motoren er rotert dit den skal? At de merkene er på de stedene de skal vere? Eller er det mer jeg må tenke på før jeg begynner å demontere? Motoren har egne timing-merker som fungerer helt fint, om man har god sikt osv så er det null problem. Har timet flere motorer på den måten inkludert den som du har. Og siden det bare er en kam og en veiv er det jo bare to som skal line opp og det er pgså null stress. Men om du gjør det slik husk på å ha reimen stram på siden uten strammer på, sånn at den fremdeles står rett etter at alt er montert. 1
Ludvig86 Skrevet 10. november Forfatter Skrevet 10. november Hvordan fjerner jeg det store hjulet? Har fjernet bolten men det sitter godt. Og tør ikke bryte. Det må av for å få fjernet dekselet som sitter foran boltene til vannpumpen.
Ludvig86 Skrevet 10. november Forfatter Skrevet 10. november Kan dette verktøyet vere til hjelp? https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/motorverktoy/Remskiveverktoy/remskiveavtrekker-2000021490
Zepticon Skrevet 10. november Skrevet 10. november Ja, om det er gjenger i hjulet som du kan feste den der i så skal den fungere.
Ludvig86 Skrevet 10. november Forfatter Skrevet 10. november Zepticon skrev (21 minutter siden): Ja, om det er gjenger i hjulet som du kan feste den der i så skal den fungere. Er gjenger ja. Skrudde ut en bolt. Litt dumt å kjøpe det til en-gangsbruk, men må man så må man.
mobile999 Skrevet 10. november Skrevet 10. november Ludvig86 skrev (1 time siden): Skrudde ut en bolt. Bolten i senter duger ikke til dette. 1
Zepticon Skrevet 11. november Skrevet 11. november Det må være gjenger i hullene på "eikene" i reimhjulet. De små på sidene.
Ludvig86 Skrevet fredag kl 21:05 Forfatter Skrevet fredag kl 21:05 Hepp! Har nå fått bukt med jævelskapen! Fy faen for en jobb! Men hvordan får jeg på igjen kamaksel-tannhjulet? Jeg fikk det av med ett spesielt verktøy, men hvordan er det å få det på igjen? Bruker jeg samme verktøyet på ett vis? Eller skal det bare "bankes" på? Tenkte det var lurt å høre med dere før jeg setter i gang og gjør noe dumt.
mobile999 Skrevet fredag kl 22:58 Skrevet fredag kl 22:58 Det er et eget verktøy til å holde igjen drevet mens man strammer skruen/bolten (for å motvirke at momentet fra strammingen drar med seg drevet).
Ludvig86 Skrevet lørdag kl 06:42 Forfatter Skrevet lørdag kl 06:42 mobile999 skrev (7 timer siden): Det er et eget verktøy til å holde igjen drevet mens man strammer skruen/bolten (for å motvirke at momentet fra strammingen drar med seg drevet). Har du en link til verktøyet? Er det forskjellige fra bil til bil?
mobile999 Skrevet lørdag kl 07:20 Skrevet lørdag kl 07:20 (endret) Camshaft pulley holder tool. Jeg ser for meg at en slik brukes ved monteringen og ved demonteringen. Hvordan fikk du løsnet bolten? Endret lørdag kl 07:24 av mobile999
Ludvig86 Skrevet lørdag kl 14:34 Forfatter Skrevet lørdag kl 14:34 mobile999 skrev (7 timer siden): Camshaft pulley holder tool. Jeg ser for meg at en slik brukes ved monteringen og ved demonteringen. Hvordan fikk du løsnet bolten? Bolten var bare å skru ut, ved å låse fast kamaksel-hjulet. Selve hjulet satt fast med en slags «mothake», men kjøpte ett verktøy på Biltema som gjorde susen ved å dra det av. Kjøpte enda ett verktøy, som gjorte at jeg kunne holde hjulet fast mens jeg fikk strammet hjulet på plass. Men har to spørsmål: Er det noe spesielt jeg må gjøre før jeg starter bilen og får bekreftet at alt er ok? Burde jeg rotere motoren eller noe? Og når det gjelder riktig påfylling av kjølevæske igjen, gjøres det kun via beholderen eller burde jeg ta av radiatorlokket og fylle der også?
mobile999 Skrevet lørdag kl 15:05 Skrevet lørdag kl 15:05 Ja roter motoren to/fire hele runder og se om kamaksel og veivaksel fremdeles er riktig i forhold til hverandre. Jeg ville fylt på både radiator og beholder. Etter at motoren er startet klemmer du en stor kjøleslange sammen med hånda for sikkerhets skyld. Kan med fordel gjentas noen ganger også. Hensikten er å flytte på evt. luftlommer i kjølesystemet, dvs. flytte dem helt til beholderen. 1
Ludvig86 Skrevet lørdag kl 16:00 Forfatter Skrevet lørdag kl 16:00 mobile999 skrev (54 minutter siden): Ja roter motoren to/fire hele runder og se om kamaksel og veivaksel fremdeles er riktig i forhold til hverandre. Jeg ville fylt på både radiator og beholder. Etter at motoren er startet klemmer du en stor kjøleslange sammen med hånda for sikkerhets skyld. Kan med fordel gjentas noen ganger også. Hensikten er å flytte på evt. luftlommer i kjølesystemet, dvs. flytte dem helt til beholderen. Bare for å spørre...med eller mot klokken?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå