Leatherass Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Hei, Jeg har en helt ålreit PC som i utgangspunktet fungerer utmerket. Ryxen 7600, Asus Gaming B650-Plus, 32GB @ 6000mhz med CL36 og en RTX 4070. Det som skjer er at PC`en med jevne og ujevne mellomrom klokkes ned til 500mhz og forblir der i alt fra 1 minutt til 10 minutter. Dette skjer aldri mens jeg spiller eller bruker PC`en, men kan dukke opp enten etter jeg avslutter et spill, eller når jeg sitter å surfer, eller når jeg kommer til PC`en etter den har stått idle i noen timer. Det løser seg alltid av seg selv, det er ingen feilmeldinger etc. Når jeg googler dette, så finner jeg ikke tilsvarende problem som løser seg selv, så det er vanskelig å få noe hjelp via de åpenbare feilsøkingene. Noen som har noe forslag? Jeg vet at rammen ikke er optimal på latency i henhold til prosessor, men jeg klarer ikke å se at det er årsaken til problemet. På forhånd takk.
sedsberg Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Dette er helt normalt. Hastigheten blir satt ned ved lav last for å spare strøm og for å få lavere temperatur. Du kan overstyre dette enten i BIOS, Windows strømalternativer eller med programmer som f.eks. ParkControl.
AndersT2 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Alle nye CPUer klokker seg ned når de ikke benyttes for å spare strøm. Helt normalt.
Leatherass Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden Jeg vet jo at CPUen klokker seg ned ved behov for å spare strøm, men jeg opplever ikke at det er det som skjer. Den hardlocket til 500mhz uansett hva jeg gjør. Så om jeg f.eks starter et spill når den er i slik modus, så kommer den seg ikke ut av 500mhz locken. Tviler på at det er meningen? Har hatt PC og bygd egen PC siden 90 tallet og har ikke opplevd dette problemet før.
sedsberg Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Prøv ParkControl. Der skal du kunne tvinge max hastighet samt skru av Core Parking hvis det er et problem. Noe det er på en del CPU-er i dag. Programmet er gratis. Spoiler Endret 6 timer siden av sedsberg
Leatherass Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden sedsberg skrev (1 minutt siden): Prøv ParkControl. Der skal du kunne tvinge max hastighet samt skru av Core Parking hvis det er et problem. Noe det er på en del CPU-er i dag. Programmet er gratis. Takk! Da tester jeg det. Er jo ikke et stort problem, men er tidvis frustrerende når PCen er ubrukelig i en liten tidsperiode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå