Gå til innhold

Seifilet og torskefilet fra First Price

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en tid tilbake spiste jeg mye seifilet (fryste blokker) fra First Price. Men dette har jeg sluttet med pga. at det stadig oftere var en fryktelig smak på filetene. Noen ganger smakte de godt, mens andre ganger hadde de en veldig intens og ekkel smak. Det er vanskelig å beskrive smaken med ord, men "spiss" er et ord som dukker opp her, uten at dette nødvendigvis gir noen mening for andre som leser dette.

Uansett, nå har denne fryktelige smaken også begynt å dukke opp i torskefiletene (stykker). Dog ikke så ofte som i seifiletene, og ikke like intenst.

Jeg lurer på om det er andre som har merket noe av det samme?

Jeg lurer litt på om det er noe hormonelt i fisken som kan gi slik smak? Eller om det er viltlevende fisk som er fanget i havområder rundt oppdrettsanlegg og som derfor er foret opp på pellets, som igjen setter en slik grusom smak på fiskekjøttet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fisk endrer seg mye på smak ved dårlig oppbevaring; at fisken er gammel osv.

De store og kommersielle båtene som tar hvit fisk går ofte langt ut på sjøen for å fiske. Langt vekk fra oppdrettsanlegg og alt det andre du nevner. Det er viltlevende fisk som blir tatt. Men; siden dette er store båter som fisker MYYYYYYYYE fisk, kan det ligge på kjøl eller frys ganske lenge på båten før det kommer inn på land. Men den vil fremdeles bli regnet som "fersk" fordi datoen da blir satt fra båten leger til kai og leverer fisken. Den kan faktisk være flere uker gammel - før den blir bearbeidet og foredlet videre. Det finnes ganske mange kilder på det jeg skriver når du googler. 

Som kokk kjenner jeg igjen denne smaken, som ofte kommer av dårlig temperaturkontroll og oppbevaring. Og jeg har selv opplevd dette på fiskeblokkene fra FirstPrice - som jeg selv har brukt i perioder med dårlig råd. Noen ganger smakker den rett å slett gammel fisk, andre ganger litt metall, og noen ganger helt OK.

Siden FirstPrice også fokuserer mest på pris, skal man heller ikke forvente så mye. Fisken er ikke noe farlig å spise, men egner seg mer i fiskegrateng og i retter som har ganske sterk "motsmak" som kan kamuflere denne bismaken.

Legg også merke til at disse fiskeblokkene ikke er i forseglet lukket emballasje, men ligger rett i "pappesken" - og derfor er veldig sårbar for fukt/kondens (noe mange frysere i butikker har) og frostskade. 

Skrevet

Det er nok ikke noe hormonelt, eller galt med råvaren. 

Det første jeg tenker er at de har "harsknet", selv om det er mager fisk så harskner den, selv om den er fryst. Hvis fisken ikke er pakket i plast, men har tilgang på oksygen skjer dette raskere. Dette setter en stygg smak og lukt av fisken, men det er ikke farlig å spise. 

Når det gjelder kvalitet på råvaren har det blitt mindre av "ferskfisk" trålere, altså trålere som legger fisken på is i kasser og leverer i land. De eneste som drifter slik idag er litt større garnbåter, det er også disse som leverer dårligst kvalitet. Fisk som går i garna har tømt musklaturen for glykogen før den enten dauer selv, eller blir bløgget når garna røktes. De litt større garnbåtene har ofte turer på 5-7 dager. 

Den beste kvaliteten er det juksa flåten og de store havgående fartøyene som direktefryser, som står for. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...