AndersT2 Skrevet 22. oktober Skrevet 22. oktober Har en sammenstillings celle, som legger sammen mange celler i ett regne ark. Denne gangen så må jeg fjerne cellen, men ha mulighet til å legge den enkelt inn igjen, men samtidig ha summen. Cellen brukes videre til sammen regning ett annet sted. Hvis jeg bare kopierer den inn 3 seller nedenfor, så blir alle linkene 3 celler lenger ned i regnearket. Så gidder ikke bruke tid på å endre 40 linker 3 opp. Alle alternativene jeg får opp ved å høyreklikke fungerer ikke. Noen som har en ide?
Vokteren Skrevet 22. oktober Skrevet 22. oktober AndersT2 skrev (18 minutter siden): Har en sammenstillings celle, som legger sammen mange celler i ett regne ark. Denne gangen så må jeg fjerne cellen, men ha mulighet til å legge den enkelt inn igjen, men samtidig ha summen. Cellen brukes videre til sammen regning ett annet sted. Hvis jeg bare kopierer den inn 3 seller nedenfor, så blir alle linkene 3 celler lenger ned i regnearket. Så gidder ikke bruke tid på å endre 40 linker 3 opp. Alle alternativene jeg får opp ved å høyreklikke fungerer ikke. Noen som har en ide? Har du forsøk $-tegnet foran begge referanser? 1 1
toralfb Skrevet 23. oktober Skrevet 23. oktober F2 for å redigere cellen. F4 setter inn $ foran begge referanser. F4 på nytt bare den ene referansen, osv. 1
ilpostino Skrevet 27. oktober Skrevet 27. oktober AndersT2 skrev (På 22.10.2025 den 6.46): Noen som har en ide? Sett dollartegn inn i formelen så løser det seg. Du kan enten bruke forran kolonnereferansen, kolonnereferansen eller begge. Bruker du foran begge "låser" du helt slik at ikke blir noen endringer hvis du kopierer formelen inn i andre deler av regnearket.
AndersT2 Skrevet 28. oktober Forfatter Skrevet 28. oktober toralfb skrev (På 23.10.2025 den 7.37): F2 for å redigere cellen. F4 setter inn $ foran begge referanser. F4 på nytt bare den ene referansen, osv. ilpostino skrev (17 timer siden): Sett dollartegn inn i formelen så løser det seg. Du kan enten bruke forran kolonnereferansen, kolonnereferansen eller begge. Bruker du foran begge "låser" du helt slik at ikke blir noen endringer hvis du kopierer formelen inn i andre deler av regnearket. Det er en enkel løsning der og da, men ikke med fremtidig arbeid, da jeg ofte må endre på hvilke celler cellen henter data ifra. Det er når jeg bruker regnearket neste gang, og fjerner deler, eller må legge til flere deler. Da gjør jeg summeringen i 1 celle, og drar den bortover, slik at de andre cellene som også skal summere likt, blir like (Litt vanskelig å forklare). Så det er nok ikke noen løsning på dette. Er uansett ferdig med anbudet som jeg drev på med, så ikke noe jeg skulle trenge nå.
Inge Rognmo Skrevet torsdag kl 19:01 Skrevet torsdag kl 19:01 Hvis du setter dollartegn (=absolutt referanse) foran raden/tallet, men ikke foran kolonnen, så kan du kopiere cellen/formelen sidelengs til andre kolonner som skal summeres på samme måte. (Og hvis du bare skal kopiere sidelengs, så vil uansett ikke rad-referansene endre seg.) Setter du inn eller sletter rader foran en celle med en formel/referanse som ikke er absolutt, så oppdaterer den seg også. Imidlertid ikke hvis du setter inn raden rett foran raden med formelen (f.eks. formelen i A10 er "=SUMMER(A1:A9)", og du setter inn en ny rad etter 9, så oppdaterer ikke formelen seg. Setter du inn f.eks. 10 nye rader før 9 (som da endrer nummer til 19...) , derimot, så endrer formelen (som da blir i celle A20) seg til å inkludere disse nye radene. Det gjelder også andre formler, som f.eks. alt som henter resultatet fra A10; setter du inn 10 nye rader før A10, så endrer disse seg til å referere til A20. Klipper du derimot ut cella med formelen og limer den inn 10 rader lenger ned for å få 10 ledige rader, så endrer den seg (sånn at de 10 øverste ikke lenger er inkludert), om referansene ikke er absolutte. Nei, her tok jeg faktisk litt feil. Det er forskjell på om jeg klipper ut cella og limer den inn et annet sted; da holder den seg lik(!), mens om jeg kopierer og limer inn et annet sted endrer referansene seg. Kopierer jeg A10 og limer den inn i A20 endrer referansene seg til A11:A19, mens om jeg klipper ut gjør de ikke det. Du kan naturligvis bruke dollartegn bare enkelte steder; f.eks. som dette: =SUMMER(A$1:A9) -Kopierer jeg fra A10 til B20, så blir den slik: SUMMER(B$1:B19),slik at kolonnene og bare siste rad endres. (og samme resultat får du altså om du kopierer formelen fra A10 til B10, og deretter setter inn, eller sletter, rader før 9...) Dette gjelder naturligvis tilsvarende om summeringsformelen summerer flere delsummer i stedet for et område; setter du inn eller sletter rader i et område, så endrer referansene seg til å peke på samme sted. Å "ofte (måtte) endre på hvilke celler cellen henter data ifra" og å samtidig ønske at den ikke skal endre seg selv automatisk er på en måte gjensidig utelukkende...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå